شهرستان بشاگرد منطقه ای کوهستانی با دارا بودن بیش از ۱۷۰ روستای کوچک و بزرگ که در دل آن کوه ها ،پراکنده و فاصله روستاها با یکدیگر از یک تا ده کیلومتر می باشد، این روزها شدت کم آبی یا بی آبی گریبانگیر مردم این روستاها شده است. به گزارش پیارم؛به نقل از فرهنگ کده ...

شهرستان بشاگرد منطقه ای کوهستانی با دارا بودن بیش از ۱۷۰ روستای کوچک و بزرگ که در دل آن کوه ها ،پراکنده و فاصله روستاها با یکدیگر از یک تا ده کیلومتر می باشد، این روزها شدت کم آبی یا بی آبی گریبانگیر مردم این روستاها شده است.

به گزارش پیارم؛به نقل از فرهنگ کده ؛ در سال ۱۳۸۷ بود که مسئولان تصمیم گرفتند بشاگرد محروم را به شهرستان ارتقاء دهند تا شاید یدک کشیدن شهرستان، ذره ای از مشکلات مردم این منطقه را کاهش دهد.
اما امروز با گذشت هشت سال از قصه شهرستان نو بنیاد بشاگرد،نه تنها مشکلی از مردم این منطقه حل نشد بلکه بسیاری از مشکلات و کمبودها همچنان پاا برجاست.
کمبود آب شرب یکی از مهمترین مشکلات و چالش های بشاگرد است که طی این سالها بارها از طریق رسانه های مختلف به آن پرداخته شده است.

شهرستان بشاگرد منطقه ای کوهستانی با دارا بودن بیش از ۱۷۰ روستای کوچک و بزرگ که در دل آن کوه ها ،پراکنده و فاصله روستاها با یکدیگر از یک تا ده کیلومتر می باشد، این روزها شدت کم آبی یا بی آبی گریبانگیر مردم این روستاها شده است.

حدود ۱۵ سال است که مردم این منطقه با خشک سالی و عدم بارندگی های مناسب دست و پنجه نرم می کنند که این روزها شدت آن افزایش یافته و مردم را به گونه ای نگران کرده که گاهی از سوی آنان تصمیماتی برای کوچ کردن گرفته م یشود .

بیشتر مردم روستاهای بشاگرد در سالهای نه چندان دور شغل آنها کشاورزی و دامداری برای امرار معاش بوده که متاسفانه در این چند سال اخیر به علت خشکسالی های پی درپی هم کشاورزی و هم دادمداری های خود را از دست داده اند و با وجود اینکه در این روزها شدت بی آبی گریبان گیر آنها شده ممکن است بسیاری از آنها خانه و کاشانه خود را رها و به شهرهای همجوار کوچ کنند که این اوضاع بسیار نگران کنده است.

حال با این وضع کنونی که پیش می رود و مردم دچار چنین مشکلی شده اند آیا مسئولین در این خصوص تدابیری برای یاری مردم روستاها اندیشیده اند؟ و آیا اگر در دو الی سه ماه آینده رحمت الهی بر سر روستاهای منطقه نازل نشود، و با وجود وضعیت پراکندگی روستاها که کار آب رسانی چندین آسان هم به نظر نمی آید، تکلیف مردم چیست؟ آیا در این خصوص تصمیماتی گرفته شده است؟

با وجود سه الی چهار سد بزرگ آبی که در شهرستان بشاگرد برای ذخیره آب ساخته شده و گاها هم خبرهایی در خصوص انتقال آب این سدها به روستاهای توابع شنیده میشود که اگر عملی شود مشکل بی آبی بسیاری از روستاها رفع میشود اما با گذشت چندین سال از شنیدن این خبرهای تکراری تاکنون این مشکل مرتفع نشده است و مردم با آن دست و پنجه نرم میکنند.

پروژه آب رسانی سد جگین بشاگرد که چند سال است آوازه ی انتقال آن به بشاگرد به گوش میرسد اما هنوز محقق نگردیده و مردم چندین روستا و دو شهر بشاگرد در انتظار آن هستند و تاکنون مشخص نیست که این پروژه کی به اتمام میرسد و مردم به این آرزوی خود میرسند و از بی آبی رهایی پیدا میکند.

جالب اینجاست که سد جگین جزء سرزمین بشاگرد و از بشاگرد است اما آّب آن به شهر جاسک زودتر انتقال داده شد و شنیده ها حاکی از آن است که به شهرهای سیریک و میناب هم انتقال داده شود امامتاسفانه مردم خود بشاگرد تشنه و آواره هستند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=60197

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.