یک پرچم سیاه با کلمات عربی در تصاویر دیده می شود. این پرچم با آنچه داعش استفاده می کند فرق دارد هرچند شباهت هایی هم به آن دارد. سی‌ان‌ان شمار کسانی را که موفق شده‌اند از کافه خارج شوند پنج نفر گزارش کرده است. به گزارش پیارم به نقل از سرویس بین الملل جام نیوز، ...
یک پرچم سیاه با کلمات عربی در تصاویر دیده می شود. این پرچم با آنچه داعش استفاده می کند فرق دارد هرچند شباهت هایی هم به آن دارد. سی‌ان‌ان شمار کسانی را که موفق شده‌اند از کافه خارج شوند پنج نفر گزارش کرده است.

به گزارش پیارم به نقل از سرویس بین الملل جام نیوز، یک مرد مسلح چندین نفر را در یک شکلات فروشی در شهر سیدنی استرالیا گروگان گرفته است.

این خبر به سرعت به تیتر یک رسانه های غربی تبدیل شده است و آن ها این گروگان گیری را با اما و اگر به تروریست های داعش نسبت می دهند.

یکی از گروگان‌ها که موفق شده از کافه فرار کند. او پیش‌بند قهوه‌ای کارکنان کافه را به تن دارد.

 

 

آخرین خبرها:

 

 

*** اندرو اسکیپون، رئیس پلیس ایالت نیوسات ولز استرالیا که در حال مصاحبه مطبوعاتی است، مانند همکاران دیگرش از ذکر تعداد گروگان‌هایی که در کافه گرفتار شده‌اند، خودداری کرد. او گفت بهترین متخصصان پلیس در زمینه مذاکره با گروگان‌گیران مشغول گفت‌وگو با شخص گروگان‌گیر هستند.

 

*** جامعه مسلمانان استرالیا با انتشار بیانیه‌ای گروگانگیری را ” اقدام جنایت‌آمیز” خوانده و آن را محکوم کرده است. شورای ملی روحانیون مسلمان استرالیا و مفتی اعظم استرالیا هم گفته‌اند که چنین اقداماتی در اسلام محکوم است.

 

*** پلیس استرالیا از رسانه‌ها خواسته درخواست‌های گروگان‌گیر یا حرفهایی را که با تلفن به آنها زده، پخش نکنند. گفته می‌شود شخص گروگان‌گیر با تلفن گروگان‌ها با چند رسانه تماس گرفته است.

 

*** کریس ریزن، گزارشگر شبکه هفت تلویزیون استرالیا که مقابل کافه بوده و از بیرون داخل را می‌دیده، می‌گوید بعد از فرار پنچ گروگان، شخص گروگان‌گیر آشفته بود و سر سایر گروگان‌ها فریاد می‎‌زد.

 

 

گفته می‌شود این، تصویر شخص گروگان‌گیر است که توسط شبکه هفت فیلمبرداری شده است. پلیس هنوز این موضوع را تایید نکرده است.

 

 

*** فرانک گاردنر، خبرنگار امنیتی بی‌بی‌سی می‌گوید عبارت ‘لا اله الا الله، محمد رسول‌الله’ عبارت پرچم عربستان است اما این نشانی از این نیست که گروگان‌گیر اهل عربستان است. فرانک گاردنر می‌گوید به نظر می‌آید این فرد پرچم را اشتباه انتخاب کرده است؛ همان‌طور که در رسانه‌ها گزارش شده یکی از درخواست‌های او دریافت پرچم داعش است.

 

*** فرانک گاردنر، خبرنگار امور امنیتی و دفاعی بی‌بی‌سی می‌گوید شکل پرچم، اسلحه غیراتوماتیکی که فرد گروگان‌گیر در دست دارد و نحوه گروگان‌گیری او احتمال ارتباطش با گروه‌هایی مانند القاعده یا داعش را ضعیف می‌کند هرچند این از خطری که گروگان‌ها را تهدید می‌کند، نمی‌کاهد.

 

*** به گزارش رویترز، دو نفر از گروگان‌هایی که آزاد شده‌اند می‌گویند فرد گروگان‌گیر گفته در دو نقطه دیگر شهر بمب‌گذاری کرده است. پلیس استرالیا می‌گوید درباره این ادعاها که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده تحقیق خواهد کرد.

 

*** معاون پلیس ایالت نیوسات ولز استرالیا می‌گوید پلیس ابتدا منتظر است وضعیت پنج گروگانی که موفق به فرار شده‌اند، بررسی و پس از اطمینان از سلامتشان از آنها تحقیق شود.

 

*** کاترین برن، معاون پلیس در ایالت نیو سات ولز استرالیا که مرکز آن سیدنی است به خبرنگاران گفته نمی‌تواند اخباری را که درباره تقاضاهای گروگان‌گیر منتشر شده، تایید کند.

 

*** شمار گروگان‌ها به طور دقیق مشخص نیست اما گفته می‌شود حدود چهل نفر در کافه گرفتار شده‌اند. 

 

*** رسانه‌های استرالیا و همین‌طور سی‌ان‌ان گزارش داده‌‌اند که فرد گروگان‌گیر از طریق گروگان‌ها با چند رسانه تماس گرفته و تقاضای دو چیز کرده است: پرچم داعش و تماس تلفنی با نخست‌وزیر استرالیا

 

*** تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا در دومین سخنرانی خود بعد از گروگان‌گیری از این اتفاق ابراز تاسف کرد و گفت: تکان‌دهنده و تاسف‌بار است که افراد بی‌گناه توسط فرد مسلحی که ادعا می‌کند انگیزه‌های سیاسی دارد، گروگان گرفته شوند. در همین حال باید بگویم پلیس و سایر نهادها در این موقعیت بسیار حرفه‌ای عمل کرده‌اند.

 

*** عکس‌های زیادی از کسانی که بعضی گردشگر هستند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در حال سلفی گرفتن در میدان مارتین شهر سیدنی هستند. بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی این کار را ”بی‌احترامی” به کسانی که در این شرایط گرفتار شده‌اند، توصیف کرده‌اند.

 

*** پلیس استرالیا در توییتر خبر داده طبق اطلاعاتی که دارد هیچ شخصی در حال حاضر زخمی نشده است. پلیس از مردم خواسته از مرکز تجاری سیدنی مخصوصا میدان مارتین فاصله بگیرند.

 

*** پلیس استرالیا در توییتر خبر داده طبق اطلاعاتی که دارد هیچ شخصی در حال حاضر زخمی نشده است. پلیس از مردم خواسته از مرکز تجاری سیدنی مخصوصا میدان مارتین فاصله بگیرند.

 

*** روی پرچم سیاهی که در کافه دیده شده، نوشته‌اند ‘لا اله الا الله، محمد رسول‌الله’ اما فرانک گاردنر، خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید شکل این پرچم با پرچم گروه داعش تفاوت دارد.

 

*** دو نفر دیگر هم که از کافه خارج شدند لباس کارکنان کافه را به تن داشتند.

 

*** سی‌ان‌ان شمار کسانی را که موفق شده‌اند از کافه خارج شوند پنج نفر گزارش کرده است.

 

*** بی بی سی: یکی از کاربران ایرانی در توییتر نوشته: برای گرفتن اتوبوس یک و نیم کیلومتر پیاده اومدم. مرکز سیدنی پر از صدای آمبولانس و هلیکوپتره و مسافرهایی که در صف‌های طولانی‌اند.

 

 

 

 

 

به نوشته بی بی سی، تصاویر تلویزیونی دست کم سه نفر را نشان می دهد که درحالی که دستانشان را بالا گرفته اند در کنار پنجره این فروشگاه ایستاده اند. یک پرچم سیاه با کلمات عربی هم در این تصاویر دیده می شود.

 

 

فرانک گاردنر خبرنگار امور امنیتی بی بی سی گفت که پرچم با آنچه داعش استفاده می کند فرق دارد هرچند شباهت هایی هم به آن دارد.

 

 

صدها مامور پلیس این مغازه در محله تجاری در قلب سیدنی را محاصره کرده است. پلیس از مردم خواسته است از این ناحیه فاصله بگیرند.

 

 

یک گزارشگر یک سازمان خبری در استرالیا گفت که پلیس با وسایل زرهی اکنون به صحنه در “مارتینز پلیس” رسیده است. او می گوید که صدای تیراندازی شنیده شده اما این خبر تایید نشده است.

 

 

 

ویدئو/ سی ان ان

 

 

پلیس در بیانیه ای گفت که “ماموران متخصص در تلاشند با کسانی که در داخل کافه هستند ارتباط برقرار کنند.”

 

 

پلیس گفت که ساختمان های اطراف به عنوان اقدامی احتیاطی تخلیه شده است و از مردم خواست از خانه ها خارج نشوند و کار پنجره نایستند.

 

 

همزمان تالار اوپرای این شهر تخلیه شده و پلیس می گوید که مشغول رسیدگی به “حادثه ای” در آنجاست.

رسانه های محلی گزارش دادند که در روز دوشنبه یک بسته مشکوک در این سالن پیدا شده است.

 

 

 

 

تونی ابت نخست وزیر استرالیا گروگانگیری روز دوشنبه را “عمیقا نگران کننده” توصیف کرده است.

او گفت:‌ “همه مردم استرالیا باید بدانند که ماموران قانون و سازمان های امنیتی از مهارت لازم برخوردارند و مجهزند و به شکلی حرفه ای و کامل واکنش نشان می دهند.”

 

 

یک کمیته امنیت ملی کابینه هم تشکیل جلسه داد.

 

 

“کافه لیند” در یک مرکز خرید شلوغ مرکز شهر قرار دارد. این نقطه به دفتر نخست وزیر نزدیک است و مقر دو بانک بزرگ استرالیا هم آنجاست. پارلمان هم فقط چند خیابان آن طرف تر است.

استرالیا در ماه های اخیر با تهدیدهای فزاینده تروریستی روبرو بوده که بخشی از آن به نبرد علیه گروه داعش در سوریه و عراق مربوط است.

 

 

پلیس این کشور در ماه سپتامبر بزرگترین عملیات ضدتروریستی را در سیدنی و بریزبن انجام داد که پس از ظاهر شدن اطلاعاتی درباره برنامه انجام حملاتی در خاک استرالیاست.

در پی آن عملیات یک نفر به جرایم تروریستی متهم شد.

 

 

 

 

در ماه اکتبر قوانین ضدتروریستی در این کشور تصویب شد که منتقدان آن را بیش از حد شدید توصیف کردند.

آقای ابت گفته است که این تهدید نشان می دهد “شاید لازم باشد که توازن ظریف میان آزادی و امنیت باید تغییر کند.”

 

 

تصور می شود که حدود ۷۰ استرالیایی در خاور میانه به صف اسلام گرایان تندرو پیوسته باشند و ۲۰ نفر آنها به کشورشان بازگشته اند.

استرالیا اخیرا قانونی را برای مقابله با تهدید ناشی از پیکارجویان بازگشته تصویب کرد.

 

 

 

 

سایت آمریکایی رادیو فردا (RADIOFARDA) نیز خبر داده است:

 

 

تعدادی افراد مسلح، ۲۴ آذر ماه، اقدام به گروگان‌گیری شماری از شهروندان در کافه‌ای در مرکز شهر سیدنی کرده‌اند؛ گزارش‌های اولیه از رسانه‌ها حاکی‌ست که گروگان‌گیران‌ پرچمی سیاه با نوشته‌های عربی همراه دارند.

 

 

شبکه تلویزیونی سی‌بی‌سی، کانادا، شمار گروگان‌ها را بیش از ۲۰ نفر عنوان کرده است. اما شبکه خبری اسکای‌نیوز استرالیا می‌گوید نزدیک به ۱۳ نفر در یک مغازه شکلات‌فروشی به گروگان گرفته شده‌اند.

 

 

وب‌سایت خبری «نیوز» استرالیا از قول مدیر اجرایی شرکت شکلات‌فروشی «لیند» که به نظر می‌رسد گروگان‌گیری در کافه‌ای از آن انجام شده، این احتمال را مطرح کرده که بین ۴۰ تا ۵۰ نفر در آن باشند.

 

 

ماموران نیروی ویژه استرالیا وارد بخش تجاری و اداری شهر شده‌اند و پلیس شهر نیز از شهروندان خواسته است تا جایی که ممکن است از نزدیک شدن به منطقه دوری کنند.

 

 

همه شبکه‌های خبری در مورد پرچم سیاه با نوشته‌های عربی گزارش داده‌اند. این پرچم در تصویری در دست کسی داخلی مغازه دیده شده است.

 

 

تصویری از پرچمی که گفته شده پرچم داعش است

 

 

هنوز مشخص نیست پرچمی که در دست گروگان‌گیران است چیست، اما رسانه‌های این احتمال را مطرح کرده‌اند که شاید افراد مسلح هواداران یا اعضای «حکومت اسلامی» [داعش] در استرالیا باشند.

 

 

زین علی، رئیس مطالعات اسلامی در دانشگاه اوکلند به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است از روی تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها نمی‌توان نوشته‌های روی پرچم را به درستی خواند. اما او معتقد است که بر پرچم «شهادتین» نوشته شده است.

 

 

استرالیا بخشی از ائتلافی به رهبری آمریکا است که در حال مبارزه با نیروهای «حکومت اسلامی» [داعش] و انجام حملات هوایی علیه مواضع و افراد آنها در عراق است.

 

 

این کشور پیشتر نیز خبر از انجام عملیات ضد تروریستی علیه اسلام‌گرایان داده بود؛ از جمله در شهریور ماه گذشته که نخست وزیر استرالیا، اعلام کرد افرادی وابسته به «حکومت اسلامی» [داعش] قصد داشتند یک نفر را در شهر سیدنی به طور اتفاقی بربایند و سپس سر او را در ملاءعام از بدنش جدا کنند.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=24090

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.