رئیس اداره منابع طبیعی حاجی آباد گفت: این شهرستان با برخورداری از شرایط اقلیمی و پتانسیل های منحصر به فرد مقام اول کشور را در زمینه کشت گیاهان دارویی داراست. به گزارش پیارم حاجی اباد،گیاهان دارویی، از ارزش و اهمیت بسیاری در تأمین بهداشت و سلامت جوامع چه از بعد درمانی و یا پیشگیری از ...

رئیس اداره منابع طبیعی حاجی آباد گفت: این شهرستان با برخورداری از شرایط اقلیمی و پتانسیل های منحصر به فرد مقام اول کشور را در زمینه کشت گیاهان دارویی داراست.


به گزارش پیارم حاجی اباد،گیاهان دارویی، از ارزش و اهمیت بسیاری در تأمین بهداشت و سلامت جوامع چه از بعد درمانی و یا پیشگیری از بیماری‌ها برخوردار است.

 

استفاده از گیاهان دارویی قدمتی همپای بشر دارد، به طوری که یکی از مهم‌ترین منابع تأمین نیازهای غذایی و دارویی بشر در طول نسل‌ها بوده‌ است.
طبق آمار سازمان بهداشت جهانی افزون بر ۸۰ درصد مردم جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه و نواحی فقیر و دور افتاده عمده‌ترین نیازهای درمانی خود را از طریق گیاهان دارویی تأمین می‌کنند.
از گیاهان دارویی به‌عنوان ذخایر هر کشوری نام برده می‎شود، در این میان نیز شهرستان حاجی آباد  به لحاظ پوشش غنی از منابع طبیعی و به ویژه گیاهان دارویی از جایگاهی ویژه برخوردار است که می‌توان با پرداختن و توجه بیشتر به آن به توسعه و اقتصاد استان کمک شایانی شود.

 

ایوب شکاری رئیس اداره منابع طبیعی حاجی اباد در گفتگو با خبرنگار پیارم گفت: به منظور احیاء و غنی‌سازی مراتع شهرستان حاجی اباد بیش از ۷۰ هکتار از مراتع این شهرستان زیر کشت گیاهان مرتعی رفت.

وی یکی از اهداف این طرح را تقویت ریشه و افزایش پوشش گیاهی مناطق مرتعی شهرستان دانست و افزود: بهبود و اصلاح مراتع، پیشگیری و مهار سیل و مقابله با علف هایی که برای دام غیر قابل خوردن هستند از دیگر اهداف این طرح ها بوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی یک نوع اقتصاد مقاوتی است گفت: در این طرح انواع گیاهان بادام کوهی و کنار، اوکالیپتوس،  در سطح ۳۰۰۰هزار متری برای انتقال به مراتع کشت شدند.

شکاری افزود: این گیاهان  در مناطق دشت های کوهشاه احمدپتانسیل بادام کوهی را دارد کشت شده است  و مابقی گیاهان تولید شده در نهالستان جهت فضای سبز استفاده می شوند.

وی گفت: ما در شهرستان حاجی آباد یک مرکز تولید بذر نهال در نزدیکی باغات داریم و یک نهالستان در خدود شهرستان و یک گلخانه تولید نهال در خود اداره منابع طبیعی احداث شده است که در ایستگاه تولید بذز و نهال ما گیاهان دارویی رزماری به مساحت ۳۰۰۰متر کشت شده که هم اکنون در حال بهره برداری می باشد و گیاهانی مثل زیره اویشن شیرازی نیز ما در این مرکز تولید می کنیم .

شکاری بیان داشت: نهالستانی با ظرفیت ۵۰۰۰هزار قطعه تولید نهال در سال در شهرستان احداث شده است که گیاهان بادام کوهی، کنکارپوس، شمشاد، اوکالیپتوس و کنار در ان پرورش داده می شود و امسال ما پیشبینی ۵۰۰۰نهال را در مرداد ماه می کنیم.

وی در پایان افزود: شهرستان حاجی اباد با شرایط آب وهوایی و اقلیمی، دارای پتانسیل های فراوانی در زمینه کشت انواع مختلف گیاهان بویژه گیاهان دارویی میباشد و از لحاظ داشتن گیاهان دارویی مقام اول درکشور را دارا می باشد. وفور صدها گونه گیاه ارزشمند دارویی، گیاهان اویشن، گونه های گیاهی معطر، گیاهان بهداشتی و پاک کننده، گونه های صمغی و صدها گونه گیاه ناشناخته در سراسر شهرستان ثروت عظیمی است که با سرمایه گذاری و تاسیس کارخانجات فرآوری می توان با استفاده بهینه از این فرصت اقتصادی و صادرات فرآورده های مهم گیاهی شاهد رشد چشمگیری دراین بخش باشیم.

ازمهمترین گیاهان دارویی حاجی آباد می توان گاوزبان کوهی،ختمی.اویشن. مریم گلی، زیره، بومادران، کاسنی، شیرین بیان، گل گاوزبان، بابا آدم، بو مادران، شکر تیفال، ختمی، افدرا، دم اسب، گلابی وحشی آنغوزه،گیشدر، بادم کوهی، بنه ، پونه، مور خوش، مور تلخ، کلپوره ، گلدر، لگجی و آلوورا اشاره کرد.

داروی گیاهی رزماری به دفع صفرا کمک می‌کند و برای مقابله با گرفتگی عضلات دستگاه گوارش، نفخ و یبوست موثر عمل می‌کند و حاوی خواص دیورتیکی (ادرارآوری) است و از ابتلا به روماتیسم پیشگیری می‌کند.

همچنین گیاه مورد ضد احتقان، قابض، تقویت‌کننده و ضد عفونی‌کننده و ضد انگل است و مصرف خوراکی آن در درمان اختلالات سیستم گوارشی و مجاری ادرار کاربرد دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=62268

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.