چرایی پیگیری ماجرای پالم از سوی چند وکیل/ پایانی بر همه حاشیه‌های غذایی کشور در حالی که ماجرای روغن پالم در دادگاه حل شده است، چند تن از وکلا همچنان در حال شکایت و پیگیری شکایت خود از سازمان غذا و دارو هستند. به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، اواسط مرداد ماه سال جاری ...

چرایی پیگیری ماجرای پالم از سوی چند وکیل/ پایانی بر همه حاشیه‌های غذایی کشور

image142929

در حالی که ماجرای روغن پالم در دادگاه حل شده است، چند تن از وکلا همچنان در حال شکایت و پیگیری شکایت خود از سازمان غذا و دارو هستند.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، اواسط مرداد ماه سال جاری بود که وزیر بهداشت، سید حسن هاشمی در خصوص سلامت محصولات و فرآورده‌های غذایی صحبت کرد و به خبرنگاران گفت که برخی شرکتهای لبنی در تهیه محصولات خود از روغن پالم استفاده می کنند و به شرکتهای متخلف هشدار داد که اسامی آنها را به مردم اعلام خواهد کرد.

هاشمی عنوان داشت که “از لبنیات موجود در بازار نمونه‌گیری می‌شود تا شرکتهای متخلف شناسایی شوند.  چرا که حق سایر شرکتهاست که اسامی متخلفان را اعلام کنیم تا هم آنها متهم نشوند و هم مردم بتوانند از محصول سالم خریداری کنند.”

به دنبال رسانه ای شدن ماجرای روغن پالم، شرکتهای لبنی در مقابل اظهارات و ادعاهای وزیر بهداشت موضع گرفتند و حتی برخی از آنها به نشانه اعتراض به صحبتهای وزیر، مصاحبه هایی نیز انجام دادند. البته ماجرا به همین جا ختم نشد و مثل سایر موضوعات که پای نمایندگان مردم هم به چنین پرونده ها و ماجراهایی باز می شود، روغن پالم هم به مجلس رفت و به دنبال آن شاهد واکنش نمایندگان مجلس، به خصوص اعضای کمیسیون بهداشت و درمان به این ماجرا بودیم، به طوریکه قرار شد وزرای بهداشت و جهاد کشاورزی و مسئولان موسسه استاندارد برای توضیح این مسئله به مجلس بروند.

پس از حاشیه های زیادی که روغن پالم در سطح افکار عمومی و جامعه به وجود آورده بود، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه جلوی عرضه محصولات لبنی دارای روغن پالم گرفته شده است، به مردم اطمینان داد که با خیال راحت نسبت به خرید و استفاده از محصولات لبنی موجود در بازار اقدام کنند و نگرانی از این بابت نداشته باشند.

دکتر رسول دیناروند با اشاره به اینکه از تعداد ۴۱ متخلف شناسایی شده، ۲۳ مورد آن محرز و ۱۸ مورد نیز مشکوک اعلام شده است، افزود: طی چند روز آینده، مواردی که تخلفشان محرز شود، پروانه آنها تعلیق و به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.

وی عنوان داشت: “از آنجا که مصرف لبنیات در کشور موضوع جدی و مهمی است، تلاش کردیم بدون از دست دادن زمان، متخلفین را شناسایی کنیم و به مردم این اطمینان را بدهیم که محصولات لبنی که از امروز عرضه خواهند شد همگی دارای مجوز مصرف بوده و جای هیچ گونه نگرانی برای استفاده از آنها وجود ندارد.”

با این‌که رئیس سازمان غذا و دارو در بیستم مردادماه به صورت رسمی اعلام کرد که از همان روز تمام محصولات لبنی تولیدشده، فاقد روغن «پالم» هستند، اما چند وکیل در بیست و پنجم مرداد ماه به دادسرای کارکنان دولت رفتند و از رئیس سازمان غذا و دارو و روسای سابق سازمان استاندارد به خاطر استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی شکایت کردند.

روند این شکایت از سوی تعدادی از وکلای دادگستری صورت گرفت و درنهایت نیز شکایت برای رسیدگی به شعبه ١۵ دادسرای کارکنان دولت ارجاع شد. این وکلا براساس مواد یک، سه، چهار و پنج قانون مواد خوراکی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مصوب ٢٢ تیرماه ‌سال ١٣۴۶ و همچنین ماده ٣۵ قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و مستند به قانون مجازات اسلامی درباره تقصیرات ماموران دولتی شکایت خود را اعلام کردند.

مصطفی ترک همدانی به‌عنوان یکی از وکلایی که روز گذشته از این مسئولان شکایت کرد، می‌گوید: «پس از آن‌که وزیر بهداشت موضوع استفاده از روغن پالم در لبنیات را افشا کرد، من همراه با تعدادی از وکلا مستنداتی را جمع کردیم و تصمیم گرفتیم تا از رئیس سازمان غذا و دارو و دو رئیس سابق سازمان استاندارد شکایت کنیم.»

در ادامه این شکایت ها رئیس سازمان غذا و دارو، به مردم اطمینان می‌دهد که پروانه تولیدات متخلفان باطل و اسامی آنها هم به دستگاه قضا فرستاده می‌شود. «باید جریمه‌ای که گذاشته می‌شود متناسب با جرم باشد؛ از بیش از ۴٠ شرکتی که به سلامت آنها مشکوک بودیم، هرکدام که تخلفشان احراز شده باشد برخوردهای لازم انجام و در صورت نیاز پروانه باطل می‌شود. بارها تأکید کرده‌ام که مصرف روغن پالم مشکل فوری ایجاد نمی‌کند؛ اما مصرف بیش از اندازه آن توصیه نمی‌شود. برای وزارت بهداشت نیز مهم آن است که سرانه مصرف روغن پالم کاهش یابد.»

دیناروند می‌گوید: «در این موضوع دو نوع تخلف صورت گرفته که اولی مربوط به استفاده از مواد غیرمجاز در محصولات خوراکی است که با مردم سر و کار دارد که در این بخش سازمان غذا و دارو نظارت کرده و وظایف خود را انجام می‌دهد اما بخش دوم مربوط به کلاهبرداری است که در این زمینه قوه قضائیه به وظیفه خود عمل خواهد کرد.»

به گفته وی، روغن پالم یک روغن خوراکی است که مصرف اندک آن صدمه‌ای به بدن وارد نمی‌کند اما مصرف زیاد این روغن است که به بدن انسان صدمه می‌رساند. سیاست کلی وزارت بهداشت نیز کاهش مصرف روغن پالم در کشور است. با این همه تأکید می‌کند که: «لبنیات موجود در بازار از سلامت کافی برخوردار هستند و به مردم بار دیگر توصیه کرد مصرف لبنیات و شیر را متوقف نکنند.»

طی هفته جاری دیناروند درباره شکایت چند نفر از وکلا از ریاست سازمان غذا و دارو و طرح این موضوع در رسانه ها گفت: هر شهروندی حق دارد از مسوولان به دادگاه شکایت کند و این در جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده و وظیفه ما نیز پاسخگویی است.
دیناروند افزود: سه تا چهار وکیل از من به عنوان مسوول سازمان غذا و دارو شکایت کردند که در برخورد با تخلفات مربوط به روغن پالم، برنج و همچنین خمیر مرغ سازمان غذا و دارو کوتاهی کرده و وظایف قانونی خود را انجام نداده ام.
وی تصریح کرد: بازپرس به عنوان مطلع از من دعوت کرد و در جایگاه مطلع توضیحات لازم را به بازپرس دادم و برای ایشان نیز مسجل شد که سازمان غذا و دارو نیز در این حوزه وظایف قانونی خود را انجام داده است.
دیناروند گفت: در هر حال بازپرس در این زمینه منع پیگیری موضوع را صادر کرد و قضیه متوجه جاهای دیگری خواهد شد.

این اتفاقات در حالی افتاد که شاکیان این پرونده در دادگاهی که در این خصوص برگزار شد، پس از روشن شدن قضایا از رئیس سازمان غذا و دارو عذرخواهی کرده‌اند؛ با این حال به نظر می‌رسد عده‌ای قصد ندارند دست از حاشیه پردازی برداشته و همچنان منافع خود را در گسترش شایعات روغن پالمی می‌دانند.

پیمان حاج محمود عطار حتی پس از پایان یافتن جریان پالم در دادگاه اظهار داشت: این مصاحبه دیناروند تکذیب می‌شود زیرا شاکیان این پرونده از جمله شخص بنده از دیناروند به عنوان متهم اصلی شیر پالم‌دار، خمیر مرغ و برنج آلوده و به طور کلی سهل انگاری شکایت کرده‌ایم و وی به عنوان متهم اصلی این پرونده مطرح است.

وی در ادامه در واکنش به گفته‌های دیناروند افزود: در جلسه بازجویی نیز سوالاتی که از دیناروند پرسیده شده به عنوان مطلع نبوده است و پرسشی که رسانه‌ها باید از دیناروند داشته باشند این است که اگر کسی به عنوان مطلع به دادسرا احضار شود اتهامی متوجه وی نخواهد بود و چون اتهامی متوجه شخص مطلع نیست، برای وی نیازی به صدور قرار منع پیگرد از سوی دادسرا هم نیست بنابر همین تناقض گفتار دیناروند، اثبات می‌کند که وی به عنوان مطلع احضار نشده بلکه به عنوان متهم دعوت شده است.

حاج محمود عطار مراحل بعدی پرونده در شرف رسیدگی است بنابراین دیناروند بهتر است قبل از هرگونه تصمیم قضایی علیه وی بابت قصور و مسئولیت قضایی در خوراک و بهداشت مواد غذایی خودش از سمت رئیس سازمان غذا و دارو استعفا دهد.

وی همچنین در گفت وگو با دانا اظهار داشت: اگرچه اکنون وضعیت سالم بودن شیرها مشخص شده است؛ ولی تا کنون فرزندان من از شیری استفاده می‌کردند که پرچرب بوده و برای استحکام اسکلت بدنی آنها این شیر را تهیه می کردیم اما اکنون متوجه شده ایم که این شیر پالم دار و سرطان زا بوده است.

این در حالی است که مصطفی میرسلیم در این باره گفته بود که روغن پالم نیز فی نفسه مضر نیست و آنچه مهم است این که برای جلوگیری از تأثیر منفی روغنها خصوصا باید به کمیت روغن استفاده شده دقت کرد که برای هر فرد بیش از نیاز روزانه او نباشد؛ امروزه ما می دانیم که با توجه به غلبه ویژگیهای زندگی شهری نباید بیش از ۱۰-۱۵% از انرژی مورد نیاز روزانه بدن از مواد چربی تأمین شود.

باید دید درحالی که سلامت شیرهای موجود در بازار توسط آزمایشگاه‌ها و رئیس سازمان غذا و دارو اعلام شده است و نگرانی‌ها در این راستا تقریباً بر طرف شده است، آیا حاشیه‌های پالمی سازمان غذا و دارو به پایان خواهد رسید تا این سازمان وقت خود را برای رسیدگی به سایر مشکلات صنعت غذایی هزینه کند؟

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=23944

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.