مساله طلاق و افزایش روند آن نگرانی های زیادی را از آینده فرهنگی و نسلی کشور به وجود آورده است. اعتیاد؛ افزایش اشتغال زنان؛ رواج سبک زندگی غربی؛ کاهش سطح دینداری و ایمان فردی و… از آثاری است که مساله طلاق به همراه خواهد داشت. خصوصا آنکه مقام معظم رهبری افزایش طلاق را به عنوان ...

مساله طلاق و افزایش روند آن نگرانی های زیادی را از آینده فرهنگی و نسلی کشور به وجود آورده است. اعتیاد؛ افزایش اشتغال زنان؛ رواج سبک زندگی غربی؛ کاهش سطح دینداری و ایمان فردی و… از آثاری است که مساله طلاق به همراه خواهد داشت. خصوصا آنکه مقام معظم رهبری افزایش طلاق را به عنوان یک معضل برای سبک زندگی امروز ما بیان نمودند.

طلاق در سال های اخیر به یک معضل مهم اجتماعی تبدیل شده است و متاسفانه روز به روز افزایش می یابد و این پدیده در استان کردستان نیز بیشتر از سایر نقاط کشور شایع شده است.

به گزارش خبرنگار پیارم، متاسفانه در شهرستان کوچکی مثل حاجی آباد در این چند سال اخیر شاهد از هم گسیختن بسیاری از پیوندهای زناشوئی هستیم که در اثر این روند فرزند یا فرزندان آنها در اثر عدم توجه والدین صدمه های روحی و روانی جبران ناپذیری می بینند و نتایح مخرب طلاق در جامعه به عنوان یکی از مسائل و معضلات مطرح است.

کارشناسان بر این باورند که درگیری ها و جنگ و جدال هائی که بین والدین صورت می گیرد هیچ وقت از ذهن بچه ها بیرون نمی رود و یادآوری آن خاطرات تلخ در بزرگسالی، افسردگی برای او پدید می آورد و اگر نگاهی به راهروهای دادگاه بیندازیم و یا گذرمان به آنجا بیفتد چه بسیار زنان و مردانی می بینیم که با بچه های قد و نیم قد و معصوم در راهروها نشسته اند.

روانشناسان بر این باورهستند که خانواده هایی که فرزندان آنها دائم در نگرانی و اضطراب بسر می برند از سلامت روحی و روانی برخوردار نیستند و اینگونه والدین باید زیر نظر روانپزشک باشند ولی متاسفانه در جامعه ما به سلامت روانی کمتر اهمیت می دهند.

در این خصوص حجت الاسلام مختاری امام جمعه حاجی اباد در گفتگو با خبر نگار پیارم اظهار کرد: به تاکید پیامبر اکرم (ص) ازدواج محبوبترین اعمال در نگاه خداوند است و در دین شریف اسلام تاکید زیادی بر امر ازدواج و آسان گرفتن  ازدواج صورت گرفته است.

مختاری، در رابطه با وضعیت طلاق اظهار داشت: پیروی از آموزه های دینی و عمل به دستورات دین مبین اسلام از بروز طلاق در جامعه جلوگیری می کند.

وی با تاکید بر لزوم بررسی آسیب ها و ناملایمات اجتماعی، گفت: در دین مبین اسلام طلاق امری ناپسند شمرده می شود که با بروز آن برای طرفین مشکلات عدیده ای در جامعه به وجود می آید.

مختاری افزود: با پیشرفت صنعتی جوامع و گاهی فاصله گرفتن از دین و سنت های اصیل الاهی کانون خانواده دستخوش اسیبهای جدی از قبیل طلاق یا طلاق های عاطفی و گسست بین زن و شوهر و پدر و مادر و فرزندان نیز شده است.

وی بیان داشت:  دلایل مختلفی بستر ساز شیوع طلاق و جدایی در جوامع مختلف اسلامی ما می تواند باشد یکی از دلایل هم تغیر سبک زندگی از زندگی اسلامی و ایمانی به سبک زندگی غربی که مبتنی بر منفعت شخصی و طبیعتا؛  و صرفا برای دستیابی به مطامع مادی می باشد.

مختاری تصریح کرد: با پیشرفت تکنولوژی ارتباطی و گستردگی استفاده از وسایل ارتباط جمعی از قبیل ماهواره ها و فضای مجازی و اینترنت پای سبک زندگی غربی به کشور ما نیز بازشده است و شما کاملا ملاحضه می کنید که افرادی که به سبک زندگی غربی نزدیکتر می باشد مشکلات خانوادگی و طلاق جلوه ویژه دارد و در مناطقی که پایبند به دین و احکام و دستورات دین قویتر است قطعا؛ طلاق و جدایی و مشکلات خانوادگی کمتر دیده می شود.

امام جمعه حاجی آباد عامل مهم دوم بحث مسائل معیشتی می باشد و همین طور که مقام معظم رهبری تاکید کردند بیکاری و مشکلات معیشتی بستر ساز طلاق جدایی و اعتیاد و مفاسد اجتماعی می باشد  لذا مسئولین نظام در این راستای حل مشکلات معیشتی مردم تکلیف ویژه ای دارند و باید این مسئله را در اولویت اول قرار بدهند .

مختاری یادآور شد: با توجه به رکود اقتصادی دو سه سال اخیر و کمرنگ شدن اشتغال و کسب و کار در کشور آمار طلاق هم سیر صعودی پیدا کرده است.

وی یکی دیگر از عوامل مهم طلاق را عدم آشنایی دختران و پسران جامعه با مهارتهای زندگی زناشویی عنوان کرد و افزود: پدران و مادران همین طور نسبت به کسب و کار و پخت پز و مسائل دیگر برای فرزندان احساس تکلیف می کنند باید نسبت به اموزش  مهارت های زندگی هم بگزارند و البته مسئولین هم با ایجاد بستر مشاوره و آموزش مهارت های زندگی این امر را برای زوج های جوان اسان کنند.

مختاری در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مشکل طلاق در این چند سال اخیر بیان کرد: البته شایان ذکر است با لطف خداوند متعال و اقدامات خوب و موثری که در شهرستان حاجی آباد صورت گرفته  است منجمله مشاوره قبل از ازدواج و طلاق که میزانطلاق در سال ۹۵ در این شهرستان نسبت به سال های گذشته به زیر یک سوم کاهش پیدا کرده و کاهش ۷۰درصدی طلاق در سال ۹۵ شاهد بودیم.

وی در پایان افزود:امیدواریم که با نزدیک شدن جامعه به مسائل دینی و حل مشکلات معیشتی و اشتغال جامعه و فراگیری مهارت ای زندگی شاهد کمرنگ شدن طلاق در کل کشور و رونق ازدواج در جامعه باشیم

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=62148

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.