«پاپلی» ماجرای دختری که خواستگارهای زیادی دارد/ وقتی نصیر و مشتی اسماعیل به پیاده‌روی اربعین می‌روند مهدی زمانپور کیاسری گفت: فیلم مستند «پاپلی» در جشنواره سینما حقیقت حضور دارد که از دختری می‌گوید که دور از روستا و در جنگل زندگی می‌کند و خواستگار‌های زیادی دارد. مهدی زمانپور کیاسری کارگردان عرصه مستند در اتباط با ...

«پاپلی» ماجرای دختری که خواستگارهای زیادی دارد/ وقتی نصیر و مشتی اسماعیل به پیاده‌روی اربعین می‌روند

خبرگزاری فارس: «پاپلی» ماجرای دختری که خواستگارهای زیادی دارد/ وقتی نصیر و مشتی اسماعیل به پیاده‌روی اربعین می‌روند

مهدی زمانپور کیاسری گفت: فیلم مستند «پاپلی» در جشنواره سینما حقیقت حضور دارد که از دختری می‌گوید که دور از روستا و در جنگل زندگی می‌کند و خواستگار‌های زیادی دارد.

مهدی زمانپور کیاسری کارگردان عرصه مستند در اتباط با جدیدترین اثرش گفت: نسخه اصلی فیلم مستند «پاپلی» که به بخش مسابقه جشنواره سینما حقیقت راه یافته بود به دبیرخانه جشنواره تحویل شد. زمان این مستند ۷۰ دقیقه است. در این اثر زندگی خانواده‌ای را شاهد هستیم که مستقل و دور از روستا در جنگل زندگی می‌کنند و پدر خانواده قطع نخاع شده است و دختر و مادر خانواده، از پدر مراقبت می‌کنند و کارهای دیگری چون گاوداری و شالیزاری را برای امرار معاش انجام می‌دهند. این دختر خواستگار‌های زیادی دارد که نه پدر و مادر دل‌شان می‌آید که آن را شوهر دهند و نه این دختر جوان می‌تواند آنها را ترک کند. «پاپلی» در مازندران منطقه کیاسر فیلمبرداری شده است.

وی در ادامه افزود: ساخت این مستند بیش از یک سال طول کشید و ما در این مدت با آنها زندگی کردیم و به نوعی فرزندان این خانواده شدیم.

کارگردان مستند «مشتی اسماعیل» گفت امیدوارم مسئولین تاثیر گذار بر هنر مستند به مرتبه ای برسند که قدر و بهای مستند را بدانند. انهایی که قدر مستند را نمی‌دانند وقتی قرار است روی یک مستندی که ماه ها زمان برایش صرف شده قیمت بگذارند یا خریداری کنند، ارزش مادی ان را از یک تله فیلم کمتر میدانند و غافل از این هستند که زمانی که برای یک مستند صرف شده قیمت دارد نه فقط بازیگر. قدر زمان در فیلم مستند را هرکسی نمیداند و تا موقعی این فرهنگ جا نیفتد و مورد پذیرش واقع نشود جایگاه مستند در کشور ما انگونه که شایسته هست نمیتواند رشد کند. دراکثر شبکه های خارجی برای خرید فیلم مستند، زمان صرف شده و کیفیت آن را نگاه کرده و قیمت گذاری می‌کنند نه هزینه ای که صرف شده و این می‌تواند انگیزه ‌ی باشد برای مستند ساز. مثلا دوست مستند سازی که برای کشف ناشناخته های حیاط وحش به همراه همسرش سالها در سرما و گرما ودر بیابان و یا هرجای دیگری مستند میسازد لااقل دغدغه مادی ندارد و همه فکرش صرف خلق بهترین اثر می‌شود.

کیاسری در مورد جشنواره «سینما حقیقت» گفت: جشنواره «سینما حقیقت» جایی است که به این گونه از سینما بهاء داده است. البته که میدان رقابت هم خواهد بود و همه می‌توانند تلاش کنند تا در این میدان حضور داشته باشند و آثارشان مورد قضاوت قرار بگیرد. کارشناسان در این حوزه و در این فضا موجبات رشد مستندساز را فراهم می‌کنند.

او در درارتباط با ساخت مستند دیگری که اخیرا در ایام اربعین ساخت گفت: مستند دیگری را در زمان اربعین ساختم که درارتباط با دو سوژه مستند قبلی‌ام است. مشدی اسماعیل و نصیر نیز در این مستند حضور دارند. در کیاسر فیلمبرداری داشتیم که همراه‌شان به پیادروی اربعین رفتیم و در نهایت به حرم امام حسین (ع) رسیدیم که در این میان داستان‌هایی اتفاق افتاد که مسیر مستند یعنی پیاده روی اربعین را تعیین کرده است. نسبت به این مستند حس بسیار خوبی دارم که فکر می‌کنم جزو بهترین فیلم‌هایم شود

وی در پایان اظهار کرد: بسیاری از سوژه ها است که به بنده پیشنهاد شده که در سیستان و بندرعباس و جاهای دیگربوده است. شاید این سوژه ها را هم دوست داشته‌ام اما هر منطقه مستند‌ساز خودش را دارد و به برخی از همکارانم که می‌دانم در آن مناطق هستند می‌گویم که به این موضوع بپردازند. طبیعتاً در محل زندگی خودم در آنجا زندگی کرده‌ام راحت تر کارم را پیش می‌برم چون شناخت بیشتری دارم و اصلا حس ناسیونالیستی در میان نیست، مسئله شناخت است و هرموقع حس کنم که در مناطق دیگر هم راجع به سوژه ای به شناخت خوبی رسیدم شاید کارکنم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=59002

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.