قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای رشد صادرات غیرنفتی باید نهضت کاهش قیمت تولید در کشور شکل بگیرد.  به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، مجتبی خسروتاج پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان هرمزگان اظهار کرد: صادرات مقوله پیچیده‌ای است که از بخش‌های مختلف از ...

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای رشد صادرات غیرنفتی باید نهضت کاهش قیمت تولید در کشور شکل بگیرد.

 به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، مجتبی خسروتاج پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان هرمزگان اظهار کرد: صادرات مقوله پیچیده‌ای است که از بخش‌های مختلف از جمله تولید، روابط بین‌الملل، ظرفیت‌های بخش خصوصی و … متأثر می‌شود و بنابراین تصمیم‌گیری‌ها و هدف‌گذاری‌ها در حوزه صادرات باید با دقت نظر و حفظ ظرافت‌های خاص آن صورت گیرد.

وی با بیان این که دولت در این زمینه نقش تسهیل‌کننده را دارا است، افزود: کشوری را در دنیا سراغ نداریم که به طور خود به خودی در زمینه صادرات رشد کرده باشد بلکه در این زمینه برنامه‌ریزی راهبردی و کلان و توجه به همه لایه‌ها و بخش‌های تخصصی کار ضروری است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: فعالان بخش خصوصی اسب سواران راهی هستند که دولت بستر آن را فراهم می‌کند و لذا وظیفه شورای عالی صادرات و کارگروه‌های استانی آن فراهم سازی بستر فعالیت بخش خصوصی برای رقابت در عرصه صادرات کالا است.

خسروتاج با اشاره به اهمیت ارائه یک تعریف واقعی از جایگاه کشورمان و نقطه‌ای که قصد عزیمت به آن را در طول سال‌های آتی داریم، خاطرنشان کرد: کشورهای مختلف به دنبال تمایز بخشیدن خودشان در یک ویژگی با دیگر کشورهای جهان هستند و ما باید نقطه قوت و نقطه تمایز خودمان را در عرصه جهانی بشناسیم و برای استفاده مطلوب از آن برنامه‌ریزی و تلاش کنیم.

وی عنوان کرد: کرواسی با جمعیت بسیار محدودی که دارد توانسته‌ سالانه ۱۶۰ میلیارد دلار درآمد در زمینه تولید داشته باشد و در اروپا مردم این کشور را به سخت‌کوشی می‌شناسند و لذا بسیاری از کشورهای اروپایی بخشی از تکنولوژی و توان تولید خودشان را در این کشور متمرکز کرده‌اند.

این مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت به نظم حاکم بر کشور سنگاپور و دلیل اصلی رشد این کشور در عرصه اقتصاد جهانی اشاره و گفت: کشورهای مختلف به دنبال آن هستند که خودشان را با یک ویژگی متمایز نظیر سخت‌کوشی و نظم به دنیا عرضه و ارائه کنند و لذا ما نیز باید این ویژگی را در درون خود بیابیم و حتی در برش‌های استانی در درون کشورمان نیز این برتری‌ها و ویژ‌گی‌ها را تقویت کنیم.

خسروتاج در بخش دیگری از اظهارات خود به هدف‌گذاری صادرات ۵۰ میلیارد دلاری در سال ۹۵ برای کشورمان اشاره و بیان کرد: ۳۸ میلیارد دلار از این هدف‌گذاری مربوط به صادرات کالاهای صنعتی، معدنی و پتروشیمی، ۵ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات محصولات کشاورزی و ۷ میلیارد دلار آن نیز مربوط به صادرات میعانات گازی خواهد بود که امیدواریم با به ثمر رسیدن پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در استان هرمزگان شاهد صادرات محصولاتی نظیر بنزین و … نیز باشیم.

وی همچنین از برخی معضلات دوران تحریم به عنوان عامل اصلی بی نظمی و نابسامانی در مبادلات تجاری کشورمان یاد کرد و اظهار داشت: نظام تعرفه‌ای حاکم بر بخش واردات و صادرات ما در بسیاری از کشورهای جهان نیز وجود دارد اما باید گام را فراتر نهاده و کیفیت محصولات تولیدی کشورمان را افزایش و قیمت تمام شده آن را کاهش دهیم تا در دنیا بتوانیم در تراز رقبایمان باقی بمانیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: روابط تجاری شکل گرفته با کشور عمان به خصوص از ناحیه استان هرمزگان برای کشور بسیار با ارزش و منشأ دستاوردهای اقتصادی فراوانی است به طوری که این قبیل همکاری‌های اقتصادی بر مهار معضل قاچاق نیز مؤثر است.

خسروتاج تصریح کرد: دولت یازدهم در طول ماه‌های اخیر گام‌های خوبی در زمینه ساماندهی نظام تجاری کشور در نقاط مرزی برداشته و ماهی نبوده که مصوبه‌ای کلیدی در این زمینه نداشته باشیم.

وی ایجاد الزامات مهم در زمینه ایجاد نمایندگی‌های رسمی و خدمات مناسب پس از فروش در مورد واردات کالاهای سرمایه‌ای به کشور را یادآور شد و گفت: در سفر اخیری که به کشور کره جنوبی داشتم نیز با مدیران رده بالای صنایع بزرگ این کشور نیز در زمینه سهم ایران از همکاری‌های مشترک و اختصاص سهم مناسبی از اعتبارات تحقیق و توسعه این شرکت‌ها در ایران نیز بحث و تبادل نظر شد که البته انتظاراتی از سوی دو طرف در این زمینه مطرح است که باید بررسی و رفع شود.

خسروتاج بیان کرد: در زمینه صادرات باید یک حرکت و همت جمعی در کشور صورت گرفته و تولیدات ایرانی در دنیا با کیفیت هر چه بیشتر و قیمت تمام شده پائین‌تر عرضه شوند تا بتوانیم در میان رقبای خودمان در بازارهای هدف باقی بمانیم.

وی شکل‌گیری نهضت کاهش قیمت تولید را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: برخی هزینه‌های مربوط به بهره‌روی پائین و یا هزینه‌های بندری بالا موجب بالارفتن قیمت تمام شده محصولات ایرانی شده که باید در آنها تجدید نظر شود.

به گزارش فارس، خسرو تاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است تا دقایقی دیگر در فرودگاه بندرعباس از وزیر صنعت و تجارت عمان و هیأت همراه آن که برای افتتاح خط کشتیرانی بندرعباس – بندرخصب به هرمزگان سفر می‌کنند، استقبال کند.

انتهای پیام/۳۲۶۴/ح۴۰

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=57355

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.