در جلسه کمیته نرخ گذاری خرمای حاجی آباد قیمت خرمای پیارم با توجه به هزینه های بالای تولید آن 38 هزار تومان ممتاز درجه یک ، درجه دو  35 هزار تومان ، پیارم معمولی 30 هزار تومان و پستایی 15هزار تومان اعلام شد . ...

به گزارش پایگاه خبری پیارم حاجی آباد، مهدی عباس پور، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان حاجی آباد، در جلسه کمیته خرمای شهرستان حاجی آباد یکی از مشکلات کشاورزان را باز فروش خرمای پیارم عنوان کرد و اظهار کرد: باید با برنامه ریزی مناسب و با همکاری تعاونی روستایی با خرید تضمینی خرما مشکل کشاورزان در خصوص فروش خرما به وسیله دلالان هر چه سریعتر حل و فصل شود و خرما با قیمت مناسب جذب بازار گردد تا کشاروزان دلهره ای در این رابطه نداشته باشند.

رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد در خصوص قیمت خرمای پیارم بیان داشت: باید برای خرمای درجه یک، با توجه به هزینه ها ی نگهداری نخل پیارم و بالا رفتن قیمت کود، سم یک قیمت مناسب در نظر گرفت تا لطمه ای تلاشها و زحمات یک ساله کشاورزان وارد نشود .

عباس پور  همچنین جذب سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در در زمینه بسته بندی و فرآوری خرما و دعوت از کشاروزان برای سرمایه گذاری در صندوق توسعه تعاون کشاورزی را از برنامه های مهم این کمیته عنوان کرد.

وی گفت: قیمت خرمای درجه یک پیارم درسال گذشته ۱۸ هزار تومان اعلام شد امسال به دلیل شرایط اقتصادی و بالا رفتن قیمت اجناس در همه زمینه ها  نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشتیم.

رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد تصریح کرد: درسال گذشته اقدامات بسیار مناسبی را جهت رفاه کشاورزان از قبیل بیمه محصولات کشاورزی و ناچیز بودن پرداخت خسارت وارده اصلاح، اختلاف قیمت بین خرمای درجه یک و دو را خواستار شدند و ایجاد یک نظام متشکل و پویا را در زمینه خرما خواستار شدند.

عباس پور یادآور شد: امسال ما کلاس های آموزشی از با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی برای کشاورزان در زمینه سم کود و بذر و شیوه های نگهداری محصولات کشاورزی برگزار کردیم.

وی برداشت خرمای پیارم را در حاجی آباد نیمه دوم شهریور اعلام کرد و افزود: برداشت خرما در حاجی آباد از اوایل تیر ماه خرمای پیش رس آغاز می شود و خرمای پیارم از نیمه دوم شهریور شروع و نیمه دوم مهر برداشت پیارم به پایان می رسد.

 

عباسپور همچنین در این خصوص اضافه کرد: با توجه به اینکه در سال جاری شاهد نوسانات قیمت دلار در بازار بودیم در این جلسه سعی شد قیمت گذاری خرما در حد معقولی انجام شود تا هم متناسب با بازار باشد و منافع نخلداران در نظر گرفته شود .

عباسپور در پایان اضافه کرد: کشور ایران بعد از کشور تونس دومین صادر کننده خرما در جهان است. خرمای پیارم از نوع تجاری و درجه یک بوده که به دلیل کیفیت مناسب و بازار پسندی یک خرمای خالص صادراتی محسوب می گردد. این محصول تا کنون توانسته توجه بازارهای جهانی زیادی را به خود جلب کند . و به دلیل تحمل زیاد نخل آن در برابر شوری در سطح وسیعی از باغات حاجی آباد کشت شده است ،روستاهای برآفتاب ، تزرج، معدنوئیه ،برغنی، دهستان بالا و پایین ،درآگاه ،نیزار، گنج، طارم و غیره…از نقاط عمده تولید خرمای پیارم در این شهرستان است.

در ادامه نرخ خرماهای شهرستان حاجی آباد اینگونه اعلام شد:خرمای پیارم درجه یک که هر ۱۰۰دانه یک کیلو گرم  ۳۸ هزار تومان هزارتومان ، درجه یک بدون ضایعات ۱۲۵ دانه اش یک کیلو گرم ۳۵ هزار تومان و خرمای قهوه ای معمولی ۳۰ هزار تومان درجه سه که همان پستایی ۱۵ هزار تومان تعیین شد.

خرمای مضافتی کیلویی ۴۵۰۰ تومان ، خاصوئی چسپ ۸۰۰۰هزار تومان، خاصوئی ریز ۱۵هزار تومان، شاهانی ۴۰۰۰ هزار تومان، سیاه بیز درجه یک ۸۰۰۰ هزار تومان، خنیزی۴۰۰۰۰هزار تومان، مرداسنگ ۴۵۰۰  تومان، خارکوب  ۵۰۰۰هزار تومان، بردیوار ۲۰۰۰هزار تومان و خلص ۱۲۰۰ در شهرستان خریداری می شود.

۲۰هزار هکتار از نخلستانهای حاجی آباد زیرکشت خرمای پیارم است که همه ساله ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن خرما در شهرستان برداشت می شود.

خرمای پیارم دارای ویتامین ب ۱ وب ۲ ومواد معدنی کلسیم ، پتاسیم ، فسفات ، منیزیم و آهن است ،شهرستان حاجی آباد به علت داشتن آب و هوای گرم و خشک تنها منطقه کشت پیارم در ایران است .

بیشترین نخلستانهای پیارم در دهستانهای درآگاه، طارم ، تزرج ، برآفتاب و سیروئیه و اطراف شهر حاجی آباد است .خرمای پیارم حاجی آباد به شهرهای بزرگ ایران و به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

 

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=68647

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.