بررسی آمارهای رسمی گمرک حاکی از آن است که دولت یازدهم نیز علی رغم همه وعده‌ها و انتقادات خود از سایر دولت‌ها در زمینه واردات، نتوانسته به وعده خود جامه عمل بپوشاند و حتی رکوردار واردات از چین نیز شده است. به گزارش پیارمبه نقل از یزد رسا؛ یکی از سخنان و اصطلاحاتی که دکتر ...
بررسی آمارهای رسمی گمرک حاکی از آن است که دولت یازدهم نیز علی رغم همه وعده‌ها و انتقادات خود از سایر دولت‌ها در زمینه واردات، نتوانسته به وعده خود جامه عمل بپوشاند و حتی رکوردار واردات از چین نیز شده است.

به گزارش پیارمبه نقل از یزد رسا؛ یکی از سخنان و اصطلاحاتی که دکتر روحانی در انتخابات سال ۹۲ به کاربرد و در ذهن‌ها قرار گرفت « ایجاد اشتغال برای چینی‌ها» بود؛ در واقع دکتر روحانی با انتقاد از واردات از چین دولت قبل را به ایجاد اشتغال برای چینی‌ها متهم کرد و در وعده‌ انتخاباتی خود گفت: نخواهم گذاشت کالای چینی بیش از این وارد شود.

از دیگر سخنان و وعده‌های روحانی در انتقاد به واردات از چین می‌توان به این دو مورد اشاره کرد:

اگر تولید رونق یابد در بخش‌های مختلف هم بیکاری حل می‌شود و هم وقتی این مسئله افزایش یابد عرضه کالا زیاد می‌شود و در برابر تقاضا تعادل به وجود می‌آید در این صورت ناچار نمی‌شویم بنجل‌ها را از خارج وارد کنیم و برای کارگر چینی کار درست کنیم.

او همچنین گفته بود: کشاورزان ما با مشکلات فراوان روبرو بودند و ما به جای حل مشکلات آنان به دیگران پرداختیم و در حالیکه کارگران کارخانه ما در بیکاری به سر می‌بردند برای کارگران چینی کار ایجاد کردیم.

علاوه بر وعده‌های انتخاباتی، روحانی و یارانش در طول چهار سال گذشته نیز بارها درباره واردات صحبت کرده و از دولت‌های قبل انتقاد کردند. بعد از وعده‌های انتخاباتی روحانی، این انتظار ایجاد شد که این دولت به شدت با واردات و به ویژه واردات از چین جلوگیری خواهد کرد.

اما بررسی آمارهای رسمی گمرک حاکی از آن است که دولت یازدهم نیز علی رغم همه وعده‌ها و انتقادات خود از سایر دولت‌ها در زمینه واردات، نتوانسته به وعده خود جامه عمل بپوشاند و حتی رکوردار واردات از چین نیز شده است.

بر اساس آمارهای رسمی واردات کالا از چین در چهار سال دولت یازدهم از مرز ۴۳/۷ میلیارد دلار نیز فراتر رفته است در حالی که مجموع واردات از چین در هشت سال دولت‌ نهم و دهم ۴۰ میلیارد دلار بود است از این رو دولت روحانی بیش از دو برابر مجموع دولت نهم و دهم از  چین واردات داشته و به قول خود روحانی برای کارگران چینی  دو برابر بیشتر اشتغال ایجاد کرده است.

همچنین میانگین سالانه ارزش واردات از چین در دولت نهم و دهم ۵ میلیارد دلار بوده در حالی که این رقم در دولت یازدهم به بیش از ۱۰/۹ میلیارد دلار رسیده است. به این معنی که دولت روحانی سالانه ۱۰/۹ میلیارد دلار از چین واردات داشته است و متاسفانه  بخش قابل توجهی از کالاهای وارداتی از چین مصرفی و لوکس بوده‌اند که در داخل کشور توان تولید آن‌ها وجود داشته است.

متاسفانه وعده کاهش واردات از چین نیز مانند دیگر وعده‌های انتخاباتی دکتر روحانی نه تنها عملی نشده است بلکه  آمار گمرک نشان می‌دهد واردات از چین در دولت یازدهم به مراتب بیش از دولت‌های گذشته بوده است و دولتی که بیشترین انتقاد از واردات از چین را داشته اکنون رکوردار واردات از چین است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=62056

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.