به گزارش پیارم، چندی پیش دستورالعمل پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر از سوی علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۴ دی‌ماه ۹۶ تحت عنوان «دستورالعمل آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه ایجاد اشتغال ...

به گزارش پیارم، چندی پیش دستورالعمل پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر از سوی علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۴ دی‌ماه ۹۶ تحت عنوان «دستورالعمل آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد.

بر اساس این طرح قرار است معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار (حدود ۶ هزار میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی نزد موسسات عامل (بانک های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر موسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.

وامهایی که به اسم روستائیان و به کام سرمایه داران

ولی متاسفانه وقتی روستائیان به بانک مراجعه کردند با مشکل وثیقه هایی که در توان کشاورزان و روستائیان نبود مواجهه شدند و روستایی از کجا می تواند ضامن کارمند گیر بیاورد که وام اشتغالزایی بگیرد باز این وام ها به جیب پولداران می رود و روستائیان هیچ چیزی عایدشان نمی شود.

کشاورزان و دامداران روستایی در روستاها با خشکسالی، کمبود آب و خرید و فروش محصولاتشان مشکل دارند و ارگان های مربوطه باید در این زمینه ها چاره اندیشی کنند.

در خصوص مشکلات بخش کشاورزی و وام های اشتغالزایی به سراغ فرماندار رفتیم و مصاحبه ای در این زمینه با نماینده عالی دولت داشتیم.

به دنبال تامین علوفه بلاعوض برای دامداران هستیم

حمید جهانگیری فرماندار حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم در خصوص مشکلات بخش کشاورزی روستائیان اظهار کرد: روستائیان مشکلاتی از جمله وثیقه های وام های روستایی، خرید تضمینی گندم ، بیمه محصولات کشاورزی، حقابه آبهای زیرزمینی و شرکت های تعاونی دارند.

جهانگیری افزود: در خصوص حقه آبه آبهای زیر زمینی با توجه به خشکسالی و عدم بارندگی سطح آبهای زیرزمینی افت کرده است و  مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی، منابع زیرزمینی را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار موجب صرفه جویی در مصرف آب می شود از کشاورزان خواست در این زمینه اقدام کنند.

فرماندار حاجی آباد تصریح کرد: جهاد کشاورزی و کشاورزان در ارتباط با کشت محصولات نیاز به آب کم برنامه‌ریزی‌های اساسی و هدفمند به کار گیرند.

جهانگیری صیانت و نگهداری از منابع آب را یک وظیفه دانست و افزود: باید در مدیریت منابع آب نگاه اعتقادی و حساسیت بالا داشته باشیم و درحفظ و نگهداری منابع آب موجود جدیت داشته واز طریق کارهای فرهنگی به  مردم انتقال دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: بدهی حقابه آب کشاورزان بخش فارغان را پیگیری کرده ایم و با رایزنی هایی که در این خصوص با استان صورت گرفته است ، بدهی کشاورزان قسط بندی خواهد شد.

کلیه کشاورزان دارای سند رسمی می توانند وام دریافت کنند

فرماندار حاجی آباد در بخش دیگر سخنان خود در خصوص مشکل وثیقه تهسیلاتی اشتغالزایی روستائیان گفت: بانکها در خصوص وثیقه برای پرداخت تسهیلات برای کشاورزان باید مطابق با دستورالعمل عمل کنند نه اینکه سنگ جلوی پای کشاورزان بیاندازند و کشاورزان برای ضمانت وام می توانند از سندهای اراضی کشاورزی خود استفاده کنند و بانک ها نیز موظف به همکاری هستند.

نماینده عالی دولت اذعان داشت : کلیه کشاورزان دارای سند رسمی می توانند وام دریافت کنند.

جهانگیری از بهسازی چشمه ها و قنوات جهت تأمین آب دام های عشایری خبر داد و افزود: درخواست تامین اعتبار در بخش آب را در دست اقدام داریم و از طریق استان این موضوع را پیگیری می کنیم و به زودی مشکل کشاورزان و دام داران حل خواهد شد.

وی در ادامه گفت: با توجه به وجود بیش از ۵۰۰ هزار رأس دام در این شهرستان و کمبود بارندگی و خشکسالی باید مورد توجه و حمایت ویژه ای در بحث آبرسانی  و تأمین علوفه قرار گیرند تا خسارات کمتری متوجه دامداران گردد.

فرماندار حاجی اباد افزود: با توجه به کم آبی ، شوری خاک و شوری آب ، مرتعداران این مراتع در تامین علوفه ی دام با مشکل جدی مواجه هستند، چاه صواب، بیداندر و رزدر و بخش هایی از کوهشاه احمدی از مراتع شهرستان حاجی آباد است که اکنون با کمبود علوفه دام روبرو هستند.

فرماندار حاجی آباد با بیان اینکه خشکسالی در بخش های از شهرستان باعث کاهش تولید علوفه در مراتع شده است  افزود: با توجه به اینکه عشایران و دامداران در این فصل دامهایشان با مشکل علوفه مواجهه هستند به دنبال تأمین مقداری علوفه به صورت بلاعوض به دامداران هستیم.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=68379

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.