غرب و آمریکا در حالی مدعی برقراری صلح در سوریه هستند که هر روز با اقدامی جدید کلاف این بحران را پیچیده‌تر می‌کنند. پایگاه پیارم به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از باشگاه خبرنگارن جوان، در سال های اخیر در عرصه بحران سوریه شاهد بودیم که هر زمان داعش و گروه های تروریستی در معرض ...
غرب و آمریکا در حالی مدعی برقراری صلح در سوریه هستند که هر روز با اقدامی جدید کلاف این بحران را پیچیده‌تر می‌کنند.
پایگاه پیارم

به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از باشگاه خبرنگارن جوان، در سال های اخیر در عرصه بحران سوریه شاهد بودیم که هر زمان داعش و گروه های تروریستی در معرض تهدید قرار گرفتند، غربی ها با تمام توان تحقق آتش بس را دنبال کردند تا این گروه ها در پناه آتش بس خود را بازسازی کنند.اما به تازگی و در تایید این واقعیت وزرای خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا دوشنبه هفته جاری در لوکزامبورگ جمع شدند تا درباره محاصره شهر حلب و همچنین نقش روسیه در تحولات سوریه به گفتگو بپردازند.

این نشست در حالی برگزار شد که تلاش های سازمان ملل متحد برای توقف بمبارانهای حلب به شکست انجامید.




روسیه هراسی محور نشست لوکزامبورگ




یورو نیوز به نقل از فدریکا موگرینی، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا تاکید کرد که این نشست به دنبال وضع تحریم های جدیدی علیه روسیه به دلیل نقشی که این کشور در رویدادهای حلب دارد، نیست!
وی  گفت:« وضع تحریم تنها ابزار اتحادیه اروپا نیست، ما ابزار زیاد دیگری هم داریم که می توانیم از آنها استفاده کنیم».
رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا در ادامه افزود:«ابزار فشار و اهرم های مثبت دیگری هم داریم. فکر می کنم ترکیبی از این دو همیشه عاقلانه و مفید است».




روسیه هراسی محور نشست لوکزامبورگ


ژان مارک ایرو، وزیر خارجه فرانسه نیز گفت: «ما نمی توانیم چشمانمان را روی این وضعیت ببندیم. همه کاری انجام شد تا ما در سکوت نگه داشته شویم و چشمانمان را ببندیم، اما چنین کاری در نشست انجام نخواهد شد.

وزیر امور خارجه فرانسه نیز به نوبه خود اعلام کرد در این نشست که پرونده سوریه احتمالا بخش اعظم آن را به خود اختصاص خواهد داد، «ما همه گزینه‌هایی را که امکان اعمال فشار بیشتر بر رژیم بشار اسد همچنین متحدانش را فراهم می کند، بررسی خواهیم کرد.»
اتحادیه اروپا پیش‌ از این تحریم‌هایی علیه روسیه به خاطر نقش مسکو در اوکراین و ضمیمه کردن کریمه در سال ۲۰۱۴ وضع کرده است.




روسیه هراسی محور نشست لوکزامبورگ







تلاش مسببان اصلی آوارگی سوری ها برای مقابله با بحران مهاجرت

از دیگر موضوعاتی که در نشست لوکزامبورگ به آن پرداخته شد، موضوع مهاجرت های غیرقانونی به اروپا بود،که این روزها به معضل بزرگی برای غربی ها تبدیل شده است.

کشورهایی که با فروش سلاح های نظامی خود به عوامل تروریستی زمینه ساز آوارگی خیل عظیمی از شهروندان سوری و حال مرزهای خود را به روی این آورگان بسته اند.

به نقل از واشینگتن پست، همزمان با رکوردشکنی تاریخی ورود مهاجران و پناهجویان به اتحادیه اروپا، سران کشورهای اروپایی به دنبال راهکاری هستند تا جریان مهاجرت به اروپا را متوقف کنند. 

تلاش کشورهای اروپایی برای مقابله با بحران مهاجرت در حالی صورت می‌گیرد که موج مهاجرستیزی در سراسر اروپا رو به افزایش بوده و نظرسنجی‌ها حاکی از قدرت گرفتن احزاب افراطی و ملی‌گرا در کشورهای مختلف اروپایی است. 

حتی در آمریکا نیز دونالد ترامپ – نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه – اساس فعالیت‌های انتخاباتی خود را بر مهاجر‌ستیزی و مقابله با ورود مسلمانان و لاتین‌تبارها به این کشور استوار کرده است.




روسیه هراسی محور نشست لوکزامبورگ




به همین دلیل، سران کشورهای اروپایی بویژه آلمان و فرانسه برای افزایش بخت پیروزی حزب متبوع خود در انتخابات سال آینده در تلاشند تا موج مهاجرت غیرقانونی به کشورشان را تا حد امکان مهار کنند. آنگلا مرکل – صدر اعظم آلمان - که با حمایت از سیاست درهای باز باعث ورود تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از آوارگان سوری به ‌آلمان شد، می‌خواهد پیش از انتخابات سال آینده برای رهایی از فشار احزاب مخالف، اقدامات جدی‌تری برای کنترل روند مهاجرت به کشورش انجام دهد.

به همین ترتیب، فرانسوا اولاند – رئیس جمهور فرانسه –  نیز انتخاباتی را پیش روی خود می‌بیند که حملات تروریستی اخیر در این کشور و تنش‌های نژادی میان مهاجران و ملی‌گراهای افراطی بر آن سایه انداخته است.




روسیه هراسی محور نشست لوکزامبورگ




سنگ اندازی سازمان ملل در تحقق صلح خاورمیانه

تلاش های های سازمان ملل به عنوان بزرگترین و مهم ترین مرجع جهانی  که داعیه نظم بخشی ، پس از آوریل ۱۹۴۵ در کنفرانس سانفرانسیسکو  داشته تا کنون نه تنها بی حاصل بوده بلکه در پاره ای از موارد مشاهده شده که این نهاد بین المللی اسیر دست ابر قدرت هه شده و در روند طلح در سوریه نیز خلل ایجاد کرده است.

در این میان شبکه المیادین به نقل از یک منبع آگاه افزود: سازمان ملل برنامه خروج افراد مسلح از محله الوعر را به هم زد.

این سازمان اعلام کرد که شرایط برای اجرا شدن توافق تخلیه محله الوعر از سلاح و افراد مسلح، امن نیست.

مسئولان سازمان ملل به رغم اینکه نمایندگان آن در جریان جزییات این توافق هستند ادعا کرده است هنوز فرصت مناسبی برای بررسی این موضوع دست نداده است.




روسیه هراسی محور نشست لوکزامبورگ




سازمان ملل پیشتر نیز پس از خروج کامل تروریست ها از شهرک داریا و خالی شدن آن از سلاح و افراد مسلح، از انجام این توافق انتقاد کرده بود.

پیشتر رسانه های سوری اعلام کرده بودند که تاخیر در خروج حدود ۳۰۰ فرد مسلح از محله الوعر حمص به دلیل ضمانت هایی است که تروریست ها از سازمان ملل برای رسیدن به مقصد نهایی خود می خواهند.

در نخستین مرحله از توافق آتش بس در محله الوعر حمص در دسامبر سال گذشته میلادی ۷۲۰ فرد مسلح به همراه خانواده های خود این محله را ترک کردند، ولی با کارشکنی افراد مسلح این توافق ناتمام ماند.




روسیه هراسی محور نشست لوکزامبورگ

دستاویز تکراری حقوق بشری سناریوی همیشگی غربی ها

 روز یکشنبه هفته جاری در لندن جایی که کشورهای حامی مخالفان سوری گردهم آمده بودند، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد در حملات به محله‌های شرق حلب که در دست مخالفان (تروریست ها) است، «جنایت بر ضد بشریت»صورت گرفته است. 

وی همچنین گفته بود که «تدابیر بیشتر» علیه «رژیم سوریه و آنهایی که از آن حمایت می کنند» اتخاذ خواهد شد.




روسیه هراسی محور نشست لوکزامبورگ

بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس  گفت: «راه حل این مساله و نجات آینده حلب، واقعا به رژیم اسد و بالاتر از همه به روس ها مرتبط است، این بستگی به آنها دارد تا در این زمینه وارد عمل شوند و من از مردم بزرگ روسیه می خواهم تا راه متفاوتی را انتخاب کنند».

پیش از این در طول جلسه مجلس عوام انگلیس ،نیز جانسون مسئولیت ناکامی آتش بس در سوریه را متوجه دولت های مسکو و دمشق کرد و خواهان برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در مقابل سفارت روسیه در لندن شد– اقدامی که وزارت امور خارجه روسیه آن را شرم آور و در راستای ترویج روسیه هراسی توصیف کرد.

در این میان وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا مدعی هستند که حمایت های بی چون و چرای روسیه از «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به نوعی مانع از رسیدن کمک های بشردوستانه به این کشور و به خصوص شهر حلب است. 




روسیه هراسی محور نشست لوکزامبورگ

عدم تمایل امریکا و عربستان به  پاکسازی عراق و سوریه از تروریسم

اراضی اشغال شده از چنگ داعش در عراق، توسط ارتش عراق و بسیج و نیروهای داوطلب عشایر آزاد شده است و هر بار این نیروها در پی آزادسازی شهری جدید همت گماشته اند؛ آمریکا در برابر آن سنگ اندازی کرده است.

در سوریه نیز آزادی اراضی سوری از چنگ داعش، بیشتر مرهون جانفشانی های ارتش سوریه بوده است و آمریکا و دیگر کشورهای ائتلاف مبارزه با داعش، حتی از پرتاب کمک های تسلیحاتی با هواپیما برای داعشی ها نیز خجالت نکشیده اند.

اما ایجاد آتش بش و صلح در سوریه به معنای شکست عربستان در این حوزه است و  مقامات سعودی به دنبال آن هستند که با حمایت ایالات متحده و کشورهای غربی، اهداف تجزیه طلبانه خود را دنبال کنند.

آزادسازی شهر حلب و شکست گروه‌های تروریستی برای آمریکا به معنی تقویت توانمندی‌های دولت سوریه و متحدانش است، لذا این کشور با وجود تکرار ادعاهای خود در زمینه مبارزه با داعش و سایر گروه‌های تروریستی از هر وسیله ممکن برای جلوگیری از این روند استفاده می‌کند. 

در همین راستا مذاکرات سوریه با آمریکا در روزهای اخیر با چالش‌های متعددی همراه شده و با موفقیت بیشتر نیروهای دولتی در حفظ محاصره حلب، جان کری وزیر خارجه آمریکا اتهاماتی را متوجه مسکو و تهدید کرده که احتمالاً به همکاری ها با روسیه در زمینه اوضاع سوریه پایان خواهد داد .

بر کسی پوشیده نیست که استراتژی آمریکا در سوریه مبتنی بر جلوگیری از انهدام کامل گروه های تروریستی است و این کشور می‌خواهد با زنده نگه ‌داشتن برگه این گروه، همواره به باج خواهی خود از دولت سوریه در راستای مطامع رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

 به همین علت است که هر زمان که آمریکا احساس می‌کند، روند تحولات موجود به سمت نابودی کامل گروه‌های تروریستی پیش می‌رود، مواضع خود را تغییر داده و با ایجاد  جنجال تبلیغاتی و رسانه ای تحت بهانه‌های مختلف از جمله حمایت از غیرنظامیان یا طرح ادعای ارسال کمک های انسانی برای غیر نظامیان یا آتش بس جهت تنفس این گروه ها به دنبال حمایت از تروریست های تکفیری بر آمده و مانع از ادامه شکست آنها می شود، این موضوع در زمینه عملیات آزاد سازی حلب نیز صدق می کند  

در همین چارچوب بود که روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در این باره نوشت: باقی نگه داشتن گروه داعش به صورت ضعیف به همراه قدرت داشتن آن برای استمرار فعالیت‌هایش می‌تواند مطالبات برای ایجاد ائتلاف بین مسلمانان را از بین برده و مانع از تلاش ایران برای تسلط بر منطقه شود.  

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در مقاله‌ای از استراتژی پنهان آمریکا برای ادامه جنگ فرسایشی در سوریه پرده برداشته و به آثار پیروزی احتمالی ارتش سوریه در آزادسازی شهر حلب اشاره و تأکید کرد که این اتفاق تنها یک ضربه مهلک برای گروه‌های مسلح به شمار نمی‌رود ، بلکه به ارتش سوریه به مجموعه ای از محورهای استراتژیک و نقاط عطف دست پیدا خواهد کرد که باعث پیشرفت سریع آ‌ها در مناطق شمالی و شرقی سوریه خواهد شد.




روسیه هراسی محور نشست لوکزامبورگ

غربی ها به دنبال منطقه پرواز ممنوع

بر اساس گزارشها، برخی طرفهای غربی و آمریکایی به دنبال ایجاد منطقه پرواز ممنوع و برخی دیگر به دنبال ایجاد نوعی از این منطقه هستند تا در اعمال حاکمیت در سوریه محدودیت ایجاد کند؛ و در عین حال برای گروههای مسلح و تروریستی بی مسئولیت مصونیت ایجاد نماید.




روسیه هراسی محور نشست لوکزامبورگ

پیش از این حسن روحانی رئیس‌جمهورکشورمان نیز در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی در نیویورک،در واکنش ایجاد منطقه پرواز ممنوع گفت: «تروریست‌ها در سوریه به جز هواپیما همه چیز دارند و ایجاد منطقه پرواز ممنوع نادرست و بی‌اساس است و این کار به معنی کمک کردن به تروریست هاست».

با تمام این تفاسیر ،تجربیات متعدد در بحران سوریه عملا ثابت کرده  که طرف های آمریکایی و غربی نه تنها به دنبال تحقق صلح در منطقه نیستند بلکه همیشه به دنبال آن بوده اند که با دستاویز های مختلف مطامع خود را محقق بخشند و طولانی تر شدن جنگ به قیمت ریخته شدن خون هزاران انسان بیگناه و آوراگی میلیون ها نفر  به هیچ وجه نمی تواند آنها ر از نیل به اهداف شوم و غیر انسانی شان باز دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=57801

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.