حسن پور با اشاره به ایرادات موجود در برنامه ششم توسعه گفت: ایرادات اساسی در برنامه پیشنهادی دولت به مجلس وجود دارد که اغلب نمایندگان به آنها واقف هستند و اطلاعات کامل از نواقص و ایرادات آن دارند؛ از جمله ایرادات مهمی که به این برنامه وارد است اشاره به رشد ۸ درصدی است که ...
حسن پور با اشاره به ایرادات موجود در برنامه ششم توسعه گفت: ایرادات اساسی در برنامه پیشنهادی دولت به مجلس وجود دارد که اغلب نمایندگان به آنها واقف هستند و اطلاعات کامل از نواقص و ایرادات آن دارند؛ از جمله ایرادات مهمی که به این برنامه وارد است اشاره به رشد ۸ درصدی است که واقع گرایانه نیست و باید با جرات گفت که این میزان دست یافتنی هم نیست.

به گزارش پیارم به نقل از شهباز حسن پور بیگلری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به ایرادات موجود در برنامه ششم توسعه گفت: ایرادات اساسی در برنامه پیشنهادی دولت به مجلس وجود دارد که اغلب نمایندگان به آنها واقف هستند و اطلاعات کامل از نواقص و ایرادات آن دارند؛ از جمله ایرادات مهمی که به این برنامه وارد است اشاره به رشد ۸ درصدی است که واقع گرایانه نیست و باید با جرات گفت که این میزان دست یافتنی هم نیست.

 

**رشد ۸ درصدی دیده شده در برنامه ششم واقع گرایانه نیست/عدم توجه به موضوع بیکاری جوانان متخصص و خروج کشور از رکود اقتصادی 

 

وی در ادامه با اشاره به موضوع پتروشیمی ها و توجه دولت به آنها در برنامه ششم توسعه اظهارداشت: مواردی که در برنامه ششم در خصوص پتروشیمی ها مطرح شده و دولت برای آنها برنامه ریزی کرده است نمی تواند مشکلات و معضلات پتروشیمی ها را حل کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه امروز با یک چالش اساسی در اقتصاد کشور روبرو هستیم، تصریح کرد: یکی از اساسی ترین چالش هایی که در حوزه اقتصادی کشور با آنها روبرو هستیم وجود رکود در این بخش از اقتصاد است، از جمله تاثیراتی که رکود بر کشور داشته می توان از افزایش آمار بیکاری، تعطیلی بنگاه های کوچک و زود بازده، افزایش سطح عمومی قیمت ها، رکود در بازار مسکن و … نام برد که در حال حاضر این تاثیرات کاملا محسوس است.

حسن پور در ادامه با اشاره موضوع بیکاری جوانان، بیان داشت: در برنامه پیشنهادی دولت که به مجلس ارائه شده است تکلیف یک میلیون جوان متخصص و متعهد جویای کار مشخص نشده و دولت توجهی به این موضوع در برنامه ششم توسعه نداشته است.

** با دولتی فربه و ناکارآمد روبرو هستیم/عدم توجه به موضوع چابک سازی دولت و صادرات محصولات غیر نفتی در برنامه ششم

وی با بیان اینکه در برنامه ششم به صادرات محصولات غیر نفتی توجهی نشده است، عنوان کرد: باید در لایحه برنامه ششم توسعه توجه بیشتری به موضوع صادرات بویژه صادرات محصولات غیر نفتی می شد که متاسفانه این امر تحقق نیافته است. همچنین در بحث اقتصاد مقاومتی هم طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب صورت نگرفته است.

نماینده مردم سیرجان وبردسیر در مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به موضوع چابک سازی دولت گفت: در برنامه ششم توسعه باید موضوع چابک سازی دولت مطرح می شد که به این امر مهم هم در برنامه پیشنهادی دولت توجهی نشده است؛ امروز ما با یک دولت فربه و ناکارآمد روبرو هستیم و در برنامه ششم هم در این بخش هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و اگر بخواهیم کار کنیم باید یک دولت چابک و کارآمد داشته باشیم.

**وجود دو وزارت خانه در موازات یکدیگر در دولت

حسن پور با بیان اینکه وزارت نفت ونیرو با یکدیگر موازی کاری می کنند، افزود: امروز مشاهده می شود که وزارت نفت ونیرو با یکدیگر موازی کاری دارند، ضرورتی ندارد دو وزارت خانه عریض و طویل با این تعداد ساختمان های سر به فلک کشیده ای که در تهران تصاحب کرده اند و جا خشک کرده اند داشته باشیم، تا زمانی که دولت فربه باشد هیچ اتفاقی در کشور با این وجود اتفاق نمی افتد.

** عدم توجه به واسپاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی و تشویق های صادراتی 

وی در خصوص وضعیت انتقال شرکتهای دولتی نیز در برنامه ششم توسعه عنوان کرد: با توجه به اینکه باید تمام شرکتهای دولتی در برنامه ششم به بخش خصوصی واگذار شود، در این برنامه پیشنهادی دولت بازهم توجهی به این بخش نشده است؛ در حال حاضر نیز شرکتهای دولتی به شرکتهای خصولتی تبدیل شده و واگذاری به بخش خصوصی واقعی کمتر از ۲۰درصد است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به موضوع تشویق های صادراتی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه واردات در کشور بیش از صادرات است، طرحی بنام تشویق های صادراتی ارائه شد تا تجار میل و رغبتشان نسبت به صادرات افزایش یابد، در این برنامه بازهم توجهی به تشویق های صادراتی نشده است.

** عدم توجه به موضوع شفافیت مالی برای جلوگیری از فساد مالی در کشور

حسن پور در بخش پایانی اظهارات خود به موضوع شفافیت مالی در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلاتی که اخیرا در خصوص پرداختی های نجومی به مدیران دولتی در کشور بوجود امد، باید قانون شفافیت مالی برای تمام آحاد مردم اجرا شود و دارایی تمام مردم در یک بانک اطلاعاتی بزرگ جمع اوری شود؛ حکومت اسلامی موظف است تا اطلاعات دقیق و بروز همه آحاد کشور را برای اداره بهتر کشور جمع آوری کند، ولی متاسفانه این موضوع در برنامه ششم توسعه هیچگونه توجهی به آن نشده است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=56680

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.