شهرستان حاجی آباد در زمینه فرش دست بافت سالهاست فعالیت دارد و در حال حاضر 1160 بافنده فرش دست بافت دارد اما امروز این صنعت در شهرستان حال و روز خوشی ندارد ...

به گزارش خبرنگار پیارم حاجی آباد، صنعت فرش در شهرستان از تاریخچه ای بسیار طولانی برخوردار است اما متاسفانه هیچ حمایت دولتی از این بافنده گان فرش در شهرستان نشده است. و مشکلات زیادی از جمله حمایت در زمینه فروش محصولات، کارگاه آموزشی فرش دست بافت، نمایشگاه های دائمی فرش موجب شده که نتوان از این صنعت بهره کافی را برد.
متاسفانه فرش توسط بافنده گان حاجی آباد بافته می شود ولی در برخی از استان ها و شهرستان های استان با دادن نخ و دست مزد به بافنده گان، فرش دست بافت حاجی آباد را با افتخار در نمایشگاهای فرش دست بافت به اسم شهر و استان خود به فروش می رسانند.
اگر مسئولین شهرستان از تولید کننده های فرش دست بافت حمایت و یک کارگاه و نمایشگاه راه اندازی می شد دیگر فرش شهرستان به اسم استان های دیگر به فروش نمی رسید.
حمایت از فرش منجر به استحکام بنیان خانواده ها نیز می شود، بسیاری از بانوان سرپرستان خانواده نمی توانند بیرون از منزل کار کنند در این میان فرش می تواند در منزل برای بانوان شغل ایجاد کند و علاوه بر درآمدزایی و کمک به اقتصاد خانواده و فرزندان نیز از مهر مادری محروم نخواهند شد.
با توجه به مهاجرت روستائیان به شهر اگر ما بتوانیم کارگاه آموزشی راه اندازی کنیم و از بافنده گان حمایت کنیم از مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه نشینی آنان نیز جلوگیری می شود، چرا که وقتی شغلی همانند فرشبافی وارد روستاها شود و روستاییان درآمدی داشته باشند و می طلبد که مسئولان برای استفاده از این پتانسیل ها برنامه ریزی کنند.
در همین زمینه گفتگویی داشتیم با رئیس اداره صنعت معدن تجارت حاجی آباد
بزودی کارگاه آموزشی و نمایشگاه فرش دست بافت راه اندازی می شود
مهندس عباس زاده رئیس اداره صنعت معدن تجارت حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم، اظهار کرد: در زمینه فرش دست بافت در حاجی آباد طبق آماری که هم اکنون ما در دست داریم ۱۱۶۰ بافنده در شهرستان دارای پروانه فعالیت می باشند که این بافنده گان زیر نظر تعاونی فرش دست بافت هستند و نخ دریافت و با پرداخت دستمزد فرش آنها خریداری می شود.
عباس زاده ادامه داد: متاسفانه تا کنون فرش حاجی آباد با نام شهرستان های و استان های دیگر به فروش می رسید ولی هم اکنون ما با پیگیری های که با استان داشتیم برای حمایت از بافنده گان موفق به گرفتن بودجه جهت راه اندازی کارگاه آموزی فرش دست بافت شدیم و به زودی کار ساخت این کارگاه به زودی آغاز می شود.
وی بیان داشت: با راه اندازی این کارگاه می توانیم افراد بیشتری آموزش بدهیم و صنعت فرش حاجی آباد را ارتقا بدهیم و همچنین می توانیم برای بانوان سرپرست خانوار با ایجاد کارگاه های خانگی شغل ایجادکنیم.
رئیس اداره صنعت معدن تجارت حاجی آباد ادامه داد: برای حمایت از بافنده گان فرش دست بافت شهرستان و ارتقا صنعت فرش دست بافت پیگیر نمایشگاه دائمی فرش در شهرستان هستیم که با وجود نمایشگاه در حاجی آباد بافندگان می توانند محصولات خود را در نمایشگاه به فروش برسانند.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=66214

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.