در جلسه کمیته نرخ گذاری خرمای حاجی آباد قیمت خرمای پیارم با توجه به هزینه های بالای تولید آن 60 هزار تومان ممتاز درجه یک ، درجه دو  50000 هزار تومان ، پیارم معمولی 45 هزار تومان و پستایی 20هزار تومان اعلام شد . ...

به گزارش پیارم، مهدی عباس پور، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان حاجی آباد، در جلسه کمیته خرمای شهرستان حاجی آباد یکی از مشکلات کشاورزان را باز فروش خرمای پیارم عنوان کرد و اظهار کرد: باید با برنامه ریزی مناسب و با همکاری تعاونی روستایی با خرید تضمینی خرما مشکل کشاورزان در خصوص فروش خرما به وسیله دلالان هر چه سریعتر حل و فصل شود و خرما با قیمت مناسب جذب بازار گردد تا کشاروزان دلهره ای در این رابطه نداشته باشند.

رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد در خصوص قیمت خرمای پیارم بیان داشت: باید برای خرمای درجه یک، با توجه به هزینه ها ی نگهداری نخل پیارم و بالا رفتن قیمت کود، سم یک قیمت مناسب در نظر گرفت تا لطمه ای تلاشها و زحمات یک ساله کشاورزان وارد نشود .

عباس پور  همچنین جذب سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در در زمینه بسته بندی و فرآوری خرما و دعوت از کشاروزان برای سرمایه گذاری در صندوق توسعه تعاون کشاورزی را از برنامه های مهم این کمیته عنوان کرد.

 

وی گفت: قیمت خرمای درجه یک پیارم درسال گذشته ۳۸ هزار تومان اعلام شد امسال به دلیل شرایط اقتصادی و بالا رفتن قیمت اجناس در همه زمینه ها  نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشتیم.

 

رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد تصریح کرد: درسال گذشته اقدامات بسیار مناسبی را جهت رفاه کشاورزان از قبیل بیمه محصولات کشاورزی و ناچیز بودن پرداخت خسارت وارده اصلاح، اختلاف قیمت بین خرمای درجه یک و دو را خواستار شدند و ایجاد یک نظام متشکل و پویا را در زمینه خرما خواستار شدند.

 

عباس پور یادآور شد: امسال ما کلاس های آموزشی از با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی برای کشاورزان در زمینه سم کود و بذر و شیوه های نگهداری محصولات کشاورزی برگزار کردیم.

 

وی برداشت خرمای پیارم را در حاجی آباد نیمه دوم شهریور اعلام کرد و افزود: برداشت خرما در حاجی آباد از اوایل تیر ماه خرمای پیش رس آغاز می شود و خرمای پیارم از نیمه دوم شهریور شروع و نیمه دوم مهر برداشت پیارم به پایان می رسد.

در ادامه نرخ خرماهای شهرستان حاجی آباد اینگونه اعلام شد:خرمای پیارم درجه یک که هر ۱۰۰دانه یک کیلو گرم  ۶۰ هزار تومان هزارتومان ، درجه یک بدون ضایعات ۱۲۵ دانه اش یک کیلو گرم ۵۰ هزار تومان و خرمای قهوه ای معمولی ۴۰ هزار تومان درجه سه که همان پستایی ۲۰ هزار تومان تعیین شد.

 

خرمای مضافتی کیلویی ۸۰۰۰ تومان ، خاصوئی چسپ ۱۰هزار  تومان، خاصوئی ریز ۲۰هزار تومان، شاهانی ۵۰۰۰ هزار تومان، سیاه بیز درجه یک ۸۰۰۰ هزار تومان، خنیزی۵۰۰۰هزار تومان، مرداسنگ ۴۵۰۰  تومان، خارکوب  ۵۰۰۰هزار تومان، بردیوار ۲۰۰۰هزار تومان و خلص ۳۰۰۰ در شهرستان خریداری می شود.

۲۰هزار هکتار از نخلستانهای حاجی آباد زیرکشت خرمای پیارم است که همه ساله ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن خرما در شهرستان برداشت می شود.

خرمای پیارم دارای ویتامین ب ۱ وب ۲ ومواد معدنی کلسیم ، پتاسیم ، فسفات ، منیزیم و آهن است ،شهرستان حاجی آباد به علت داشتن آب و هوای گرم و خشک تنها منطقه کشت پیارم در ایران است .

بیشترین نخلستانهای پیارم در دهستانهای درآگاه، طارم ، تزرج ، برآفتاب و سیروئیه و اطراف شهر حاجی آباد است .خرمای پیارم حاجی آباد به شهرهای بزرگ ایران و به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

خرمای پیارم دارای ویتامین ب ۱ وب ۲ ومواد معدنی کلسیم ، پتاسیم ، فسفات ، منیزیم و آهن است.

شهرستان حاجی آباد به علت داشتن آب و هوای گرم و خشک تنها منطقه کشت پیارم در ایران است .

بیشترین نخلستانهای پیارم در دهستان های درآگاه و طارم ، تزرج ، سیروئیه و اطراف شهر حاجی آباد است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=69989

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.