این روزها برداشت خرمای پیارم در شهرستان حاجی آباد آغاز و این طلای شیرین وارد بازار فروش شده است. ...

به گزارش همزمان با مهر ماه برداشت محصول خرمای پیارم در بخش مرکزی حاجی آباد نیز آغاز شده است و کیفیت خرمای پیارم بسیار بی‌نظیر بوده و هم‌اکنون برای فروش و مصرف وارد بازار داخلی و خارجی شده است.

شهرستان حاجی آباد قطب تولید بهترین خرمای پیارم جهان است و برداشت آن از اوایل مهر ماه در روستاهای طارم، درآگاه، دهستان، تزرج، برآفتاب،برغنی،جائین آغاز شده است.

باتوجه به اینکه محصول خرمای پیارم یکی از محصولات باارزش به حساب می‌آید می‌تواند در شهرستان توسعه یابد که در این راستا تاکنون اقدامات بسیار خوبی توسط کشاورزان و مسئولان منطقه انجام شده است.

پیش‌بینی برداشت ۹هزار تن خرمای پیارم در حاجی آباد

شهرستان حاجی آباد رتبه اول تولید خرمای پیارم را در استان دارد، سطح زیرکشت محصول خرمای پیارم در حاجی آباد حدود ۳هزار و ۲۰۰هکتار است و پیش بینی می شود از این سطح بیش از ۱۰ هزار تن محصول برداشت شود و قیمت هر کیلو گرم خرمای پیارم از باغداران به قیمت ۶۰ هزار تومان خریداری می شود.
رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد در خصوص قیمت خرمای پیارم بیان داشت: باید برای خرمای درجه یک، با توجه به هزینه ها ی نگهداری نخل پیارم و بالا رفتن قیمت کود، سم یک قیمت مناسب در نظر گرفت تا لطمه ای تلاشها و زحمات یک ساله کشاورزان وارد نشود .
عباس پور همچنین جذب سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در در زمینه بسته بندی و فرآوری خرما و دعوت از کشاروزان برای سرمایه گذاری در صندوق توسعه تعاون کشاورزی را از برنامه های مهم این کمیته عنوان کرد.
وی گفت: قیمت خرمای درجه یک پیارم درسال گذشته ۳۸ هزار تومان اعلام شد امسال به دلیل شرایط اقتصادی و بالا رفتن قیمت اجناس در همه زمینه ها نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشتیم.
رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد تصریح کرد: درسال گذشته اقدامات بسیار مناسبی را جهت رفاه کشاورزان از قبیل بیمه محصولات کشاورزی و ناچیز بودن پرداخت خسارت وارده اصلاح، اختلاف قیمت بین خرمای درجه یک و دو را خواستار شدند و ایجاد یک نظام متشکل و پویا را در زمینه خرما خواستار شدند.
وی برداشت خرمای پیارم را در حاجی آباد نیمه دوم شهریور اعلام کرد و افزود: برداشت خرما در حاجی آباد از اوایل تیر ماه خرمای پیش رس آغاز می شود و خرمای پیارم از نیمه دوم شهریور شروع و نیمه دوم مهر برداشت پیارم به پایان می رسد.
در ادامه نرخ خرماهای شهرستان حاجی آباد اینگونه اعلام شد:خرمای پیارم درجه یک که هر ۱۰۰دانه یک کیلو گرم ۶۰ هزار تومان هزارتومان ، درجه یک بدون ضایعات ۱۲۵ دانه اش یک کیلو گرم ۵۰ هزار تومان و خرمای قهوه ای معمولی ۴۰ هزار تومان درجه سه که همان پستایی ۲۰ هزار تومان تعیین شد.
یکی از عوامل اصلی صادرات خرمای پیارم بسته‌بندی شیک و استاندارد است که در این زمینه نیز با ورود بخش خصوصی و احداث کارخانه بسته بندی خرمای پیارم با بسته‌بندی استاندارد و با نام تجاری آذر به اسم خود شهرستان به بازار کشورهای استرالیا، روسیه ، کانادا و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
امروزه صادرات محصولات کشاورزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اگر بتوانیم توسعه تولید خرمای پیارم و بسته‌بندی استاندارد این محصول را فراهم کنیم گام بزرگی در پویایی اقتصاد منطقه برداشته می‌شود.
خرمای پیارم که به طلای شیرین شهرت دارد دارای پوست نازک و قهوه ای رنگ بوده و گوشت و پوست آن به طور کامل به یکدیگر چسپیده و زیبایی و طعم منحصر به فردی به آن بخشیده و به دلیل درصد رطوبت کم آن از ارقام میوه های نیمه خشک محسوب می شود.
خرمای پیارم جزء میوه های دیر رس و سرشار از مواد قندی، پروتئینی و سایر مواد معدنی بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و قند موجود در آن به راحتی و سرعت در متابولیسم بدن استفاده شده و برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است.
خرمای پیارم که شهرتی جهانی دارد هر ساله به کشورهای اروپایی، کانادا، آمریکا، استرالیا و روسیه صادر شود و یکی از پر طرفدارترین میوه های صادراتی جهان به شمار می رود.
شهرستان حاجی آباد قطب تولید بهترین خرمای پیارم جهان است و برداشت این طلای شیرین از اوایل مهر ماه در روستاهای طارم، درآگاه، دهستان، تزرج، برآفتاب، برغنی، جائین آغاز شده است.
پیارم، خاصویی، شاهانی، مضافتی، خنیزی، مرداسنگ، زاهدی، خارکلوت و بر دیوار مهم‌ترین ارقام خرمای شهرستان حاجی‌آباد است، بیشترین نخلستان‌های پیارم در دهستان‌های سرچاهان، معدنوئیه، شهدادی، درآگاه ، طارم، تزرج و اطراف شهر حاجی‌آباد است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=70413

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.