روستای تیدر و بخوان شهر فارغان  از شهرهای شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان که دارای یک منطقه گردشگری بکر که ثبت ملی نیز شده  است. ا به گزارش پیارم،از طبیعت بکر منطقه می توان به چشمه های روستای تیدر و بخوان  ودشت های سر سبز ،دامنه های ارتفاعات سر به فلک کشیده و کوه بانه ...

روستای تیدر و بخوان شهر فارغان  از شهرهای شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان که دارای یک منطقه گردشگری بکر که ثبت ملی نیز شده  است. ا

به گزارش پیارم،از طبیعت بکر منطقه می توان به چشمه های روستای تیدر و بخوان  ودشت های سر سبز ،دامنه های ارتفاعات سر به فلک کشیده و کوه بانه و تشکر ،آبشار دهنه بخوان ،و شکارگاه های متنوع دارای انواع پرنده ،قوچ و میش و بز کوهی ، پلنگ ،خرس ،روباه ،شغال ،گرگو کفتار و غیره شاره کرد.

شهر  فارغان در ۷۵ کیلومتری شهرستان حاجی آباد و در ۲۳۵ کیلومتری شمال شرق مرکز استان ،با مساحت تقریبی ۳۰۰۰ کیلومتر مربع که از شمال به ارتفاعات دهشیخ و دشت ارزوئیه در استان کرمان و از جنوب به بلند ترین ارتفاعات استان و از شرق به بخش احمدی و از غرب به بخش مرکزی (دهستان طارم )محدود می باشد .

پس از طی مسیری نه چندان طولانی از درودی (کیلومتر ۱۰ حاجی آباد )به طرف شرق به این سرزمین خوش آب و هوا می رسیم ،سرزمینی که قرون و اعصار همچنان استوار و پر رونق اما آرام مسیر پر پیچ و خم حوادث را طی نموده و امروز نیز به همت مردمان سخت کوش این خطه راه توسعه را در پیش گرفته و می رود تا همچون تاجی جواهر نشان بر بام استان ،پذیرای هزاران گردشگر و مسافر باشد .

فارغان به دلیل هم مرز بودن با استان کرمان دارای آب و هوای متفاوت و دارای مکانی امن ،دلنشین و خوش منظر و دارای آبهای گوارا و خنک بوده و مردمان فارغ از هیاهو و مشکلات در این سامان به استراحت و خوشی می پرداختند لذا کلمه فارغان به معنی کسانی که آزاد و رها هستند در مورد این سرزمین به کار رفته است.

قدمت فارغان بواسطه وجود آثار و بقایای موجور (آتشکده) به دوران مادها و زرتشت می رسد و با توجه به آثار به دست آمده همچون مجسمه شیر مفرغی مکشوفه در این سرزمین که قدمت آن به ۱۸۰۰سال پیش از میلاد مسیح (ع)می رسد و همچنین قلاع و دژهای گوناگون که در این خطه وجود داشته و آثار بسیاری از آنها هنوز پا بر جاست و همچنین آثار کشاورزی موجود مربوط به هزاران سال قبل ،نشان از تمدنی کهن و باستانی و تاریخی درخشان دارد و سرزمینی که تاکنون ناشناخته مانده است و انطور که باید و شاید به استان و کشور عزیز شناسانده نشده است .

آثار تاریخی و باستانی شهر فارغان می توان به مجسمه شیر مفرغی ، قلعه گشنوئیه ، آتشکده زرتشتیان ، قلعه میمند ، آرمگاه امامزاده رکن الدین (ع) اشاره کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=68363

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.