در شرایطی که هشدارها بر عدم استفاده از دخانیات و مضراتشان دیده می شود ولی متاسفانه شاهد رشد زیاد دکه های قلیان فروشی در مرکز شهر حاجی آباد هستیم. به گزارش پیارم، یکی از از بزرگترین تهدید کننده های سلامت جامعه کنونی مصرف دخانیات و قلیان است و در حال حاضر یکی از بزرگترین عوامل ...

در شرایطی که هشدارها بر عدم استفاده از دخانیات و مضراتشان دیده می شود ولی متاسفانه شاهد رشد زیاد دکه های قلیان فروشی در مرکز شهر حاجی آباد هستیم.
به گزارش پیارم، یکی از از بزرگترین تهدید کننده های سلامت جامعه کنونی مصرف دخانیات و قلیان است و در حال حاضر یکی از بزرگترین عوامل در حال افزایش مرگ و میر در سطح جهان می باشد .

استعمال قلیان که در حال حاضر به یک معضل اجتماعی در حاجی آباد تبدیل شده است از آن جهت چهره منفوری به خود نگرفته که اغلب آن را بی ضرر و غیر قابل اعتیاد می دانند یا کم ضررتر از مصرف سیگار قلمداد می کنند که این اشتباه بزرگی است ضرر قلیان خیلی بیشتر از سیگار می باشد.

متاسفانه جوان و نوجوانان زیادی همه روزه در حال استعمال قلیان می باشند،در حاجی آباد نیز چند وقتی است که این به ظاهر تفریح به خوبی جا افتاده است.در دور تا دور شهر قدم به قدم هر کدام دکه ای راه اندازی شده که خدمات ویژه که ارائه میدهند قلیان هست و متاسفانه سن بسیار پایین مراجعه کنندگان مسئله قابل چشم پوشی نیست!

در حالی که دائما درباره افزایش مصرف قلیان و امراض ناشی از آن هشدار داده می شود، نمی دانیم رشد دکه های قلیان فروشی در شهر براساس کدام مصلحت می باشد؟

مصرف قلیان در اماکن عمومی کشور از سال ۸۳ ممنوع شد اما این ممنوعیت ادامه نداشت و در سال ۸۴ با اصلاح تبصره ای، عرضه قلیان در اماکن عمومی، قهوه خانه ها و رستوران های سنتی مجاز اعلام شد اما در فاصله کمتر از یک سال قلیان ها دوباره جمع شدند.

مطرح شدن بحث ممنوعیت قلیان ها در دولت نهم مخالفت صنف قهوه خانه داران را به دنبال داشته است و دولت سیاست متعادل تری در رابطه با قلیان اتخاذ کرد. از آنجا که قلیان تفریحی است که هر روز ‏فاصله جوانان را با مرگ و نیستی کمتر می کند و بنا به گفته متخصصان و کارشناسان آسیب های اجتماعی و بهداشتی قلیان بسیار خطرناک تر از سیگار است و دروازه ورود به اعتیاد محسوب می شود، ایجاد محدودیت در عرضه قلیان دغدغه اصلی مروجان عرصه سلامت کشور است.

مصرف کنندگان قلیان، آن را نوعی تفریح و سرگرمی برای پر کردن اوقات فراغت شان می دانند، در همین راستا دولت باید سیاست ها و تدابیر عملی و اثربخشی در رابطه با قلیان دنبال کند.

در نتیجه از مسئولان مربوطه تقاضا می شود در خصوص صدور مجوز چنین دکه های سختگیرانه تر عمل کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=55036

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.