از روایات بدست می آید این است که گوشت حیوانات دریایی خورده نمی شود یعنی خوردن آن حرام است مگر آن نوع از ماهی که پولک (فلس) داشته باشد. به گزارش پایگاه خبری پیارم به نقل از ندای ساحل؛در تعابیر فقها معیاری برای حلیت گوشت آبزیان بیان شده است. آنها فرموده اند: آنچه از روایات بدست ...

از روایات بدست می آید این است که گوشت حیوانات دریایی خورده نمی شود یعنی خوردن آن حرام است مگر آن نوع از ماهی که پولک (فلس) داشته باشد.

Crab-on-a-Plate-008-150x110
به گزارش پایگاه خبری پیارم به نقل از ندای ساحل؛در تعابیر فقها معیاری برای حلیت گوشت آبزیان بیان شده است. آنها فرموده اند: آنچه از روایات بدست می آید این است که گوشت حیوانات دریایی خورده نمی شود یعنی خوردن آن حرام است مگر آن نوع از ماهی که پولک (فلس) داشته باشد و خرچنگ از چنین ویژگی برخوردار نیست.
علاوه بر اینکه برای حرمت گوشت خرچنگ، دلیل خاصی هم در روایات وجود دارد.
معیاری که برای حلیت گوشت آبزیان بیان شده این است که دارای پولک (فلس) باشند.
چنان که در روایتی محمد بن مسلم از امام باقر (ع) می پرسد: برای ما ماهی که دارای قشر (پولک) نیست می آورند، امام فرمود: “هر ماهی که دارای قشر است بخور و هرچه که قشر ندارد، نخور.
منظور از قشر یا لایه، همان فلس و پولک است، چنان که در روایات آمده است؛ در اصل خلقت آبزی دارای پولک باشد هر چند که در اثر عوامل محیطی و یا نحوه زندگی ماهی از بین رفته باشد، چنان که در روایات آمده است.
در مورد حلال بودن میگو روایت خاص داریم که “خوردن آن اشکال ندارد و میگو نوعی از ماهی است”.
در باره فلسفه حلیت آن احتمالاتی وجود دارد:
۱٫ میگو از نوع ماهیان فلس دار است و لو این که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود.
۲٫ میگو در اصل خلقت دارای فلس بوده و بعدها از بین رفته است.
۳٫ میگو از نظر نوع و جنس، گرچه فلس دار نیست، ولی از نظر حکم در حکم ماهی فلس دار است و خوردن آن اشکال ندارد.
به عبارت دیگر، این نوع از حیوان دریایی به جهاتی که فعلا بر ما معلوم نیست و لو این که فلس ندارد، استثنا شده و در روایات حکم به حلیت آن گردیده است.همچنین در مورد حرمت خرچنگ امام موسی بن جعفر علیه السلام می فرمایند: خوردن جرّی (نوعی ماهی) و لاک پشت و خرچنگ حرام است.
پس خوردن خرچنگ از نظر اسلام حرام است.
حال با توجه به نکاتی که گفته شد، حلیت میگو و حرمت خوردن خرچنگ در اسلام روشن است و لو این که به طور دقیق نتوانیم تفاوت جوهری و نوعی، این دو را بیان کنیم و اگر پیشرفت های علمی تا به حال نتوانسته تفاوت های ماهوی و جوهری بین این دو را کشف کند، دلیل نمی شود که تفاوت جوهری نداشته باشند. امید است که متخصصان علم جانورشناسی و یا غذاشناسی در آینده بتوانند با گسترش تحقیقات بدان دست یابند.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=24020

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.