گفتگو با کشاورز کار آفرین حاجی آبادی؛
مراد حسن زاده کشاورز نمونه حاجی آبادی نبود تسهیلات با سود کم و عدم تشویق کشاورزان را از جمله مشکلات موجود نامید. ...

به گزارش پیارم، اشتغال در صورتی رخ می‌دهد که تولیدی انجام شود و برای راه افتادن فرآیند تولید، نیاز به سرمایه است. کمبود انباشت سرمایه کلید اصلی بیکاری و در جا زدن اقتصاد است و اگر می‌خواهیم اشتغالی پایدار را برای اقتصاد خود به ارمغان آوریم، چاره‌ای جز تولید نداریم و تولید بدون سرمایه محقق نمی‌شود.

امام خامنه ای سال ۹۵ را اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام نهادند تا بدانیم از شعار دادن باید پرهیز کرد و پرتوان به سمت تولید داخل و حمایت از کار و سرمایه داخلی گام برداشت و از چشم داشت به دست خارجی ها پرهیز کرد.

بر همین اساس، برخی بهانه کمبود شغل سر می دهند تا به هر نحوی اقتصاد مقاومتی را در حاشیه قرار دهند ولیکن افرادی دیگر، آستین همت بالا زده و با پشتکار بی وقفه به مقابله با بیکاری می پردازند که در این خصوص مردانی فداکار و توانمند در شمال هرمزگان را می توان الگوی این راه برای جوانان نامید.

به سراغ کشاورز نمونه ای رفتیم که کمر همت را بست تا سهمی هر چند کوچک اما مهم و پرثمر برای منطقه و کشورش داشته باشد و بتواند در این راه دست جوانان دیگر را در کار شبانه روزی اش بگیرد.

مراد حسن زاده معروف به حاج مراد متولد سال ۱۳۴۱، ساکن روستای دهنو شهرستان حاجی آباد و دارای مدرک تحصیلی دیپلم بود ولی دستان پینه بسته و کار سخت کشاورزی او را کمی شکسته نشان می داد ولیکن نه تنها دست از کار و تلاش بر نداشته بود بلکه وقتی می دید، جوانای به واسطه این شغل می توانند خرجی متوسطی را به خانه ببرند، همتش را مضاعف تر می کرد.

کشاورز نمونه حاجی آبادی از شروع فعالیتش این گونه گفت: فعالیت اولیه در این شغل را در سن ۳۰ سالگی شروع کردم و از اولین افرادی بودم که اقدام به کاشت پسته ، نخل خرما ، انجیر ، انار ، زیتون ، گل محمدی و زیتون در روستا دهنو کردم و تا کنون با پشتکار و توکل بر خدا این شغل را ادامه داده ام و به لطف خدا پس از سال ها تلاش درآمد مناسبی عایدم شد.

وی با بیان اینکه غیر از کاشت پسته ،نخل خرما ، انجیر ،گل محمدی ،زیتون، انار و بادام  کشت کرده ام ؛ اظهار کرد: امروز صاحب ۳۰۰ اصله درخت پسته هستم و بعد از چند سال با توسعه زمین هایم و به بار نشستن درختان، چند نفر دیگر اقدام به این کار کردندو هم اکنون با توسعه و کار شبانه روزی حدود ۳۰۰ اصله درخت پسته، نتیجه تلاش شبانه روزی من است.

حسن زاده بیان کرد: پسته مقاومت زیادی در برابر بی آبی دارد که در صورت کمبود آب ۴۰ روزی یکبار آبیاری میکنم اما در صورتی که با مشکل بی آبی مواجه نباشیم ۲۰ روی یکبار آبیاری می شوند که درخت پسته ۵ ساله به ثمر می نشیند.

وی ادامه داد: ۵ هکتار پسته کشت کرده کرده ام که سالیانه از هر هکتار ۸ تن درآمد کسب میکنم و پسته از خانواده بنه می باشد که میتوان آن را پیوند داد که سه نوع پسته داریم که شامل  اکبری ، کله قوچی ، اوحدی در این روستا کشت می شود که قیمت پسته با کاه ۹ هزار تومان و تمیز کرده بدون کاه ۲۵ هزار تومان از ما خریداری می کنند.

کار آفرین حاجی آبادی اضافه کرد: برداشت پسته مرادماه آغاز می شود که سالیانه ۷۰ میلیون در آمد دارم اما صادرات آن از استان های دیگر صورت می گیرد که لذا می طلبد مسئولان صادرات پسته را از استان هرمزگان به استان های دیگر صادر کنند تا با نام استان خودمان ثبت شود.

کشاورز نمونه هرمزگانی تصریح کرد: ۳۰۰درخت بادام ، ۱۵۰ درخت انار، ۱۰۰ اصله گل محمدی ، ۲۰۰ درخت زیتون و ۷۰۰ درخت نخل دارم که با توجه به خشکسالی اخیر ۲۰۰ درخت بادام  و ۷۰ اصله گل محمدی خشک شد .

وی کارآفرینی را مقوله مهم در اقتصاد کشور دانست و با توجه به اهداف ورود به این شغل اظهار کرد: هدف من از ورود به این شغل، کمک به اقتصاد جامعه و کشور، تشویق جوانان و کشاورزان به کاشت محصولات سازگار با منطقه، ایجاد اشتغال و مهمتر از همه تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، صرفه جویی در مصرف آب و انرژی که امروزه مسئله بسیار مهمی است، بود و در این راه تلاش کردم، در فصول برداشت محصول جوانان را وارد این حرفه کنم تا در کنار کشاورزی ام، خانواده هایی بتوانند بهره مند شوند.

حسن زاده تصریح کرد: در حال حاضر ۳ سال است که بیمه محصولاتم پرداخت نشده است و تاکنون بارها مراجعه به مسئولان مرتبط کرده ام که هیچ نتیجه ای نداشته است .

وی افزود: سال گذشته با توجه به بارندگی در زمان گل دهی شکوفه های اصله های بادام از بین رفت که در حال حاضر امسال بادام ها ثمر دهی کمی دارند.

حسن زاده توکل به خدا را عامل رسیدن به اهدافش عنوان کرد و گفت: با وام از ۴۰ میلیونی از تسهیلات بانک کشاورزی با سود ۴ درصد شروع به فعالیت کردم که امروز موفقیت نسبی در کارم دارم.

کارآفرین نمونه حاجی آبادی گفت:در فصول برداشت پسته، اشتغال زایی خوبی به واسطه این کشت، برای جوانان پدید می آید و می طلبد دیگر کشاورزان از نیروهای بومی در این رابطه استفاده کنند و به واسطه این کار ۸ نفرکارگر مستقیم ، ۸ نفر غیر مستقیم و ۱۰۰نفر کارگر فصلی اشتغال زایی کرده ام.

کشاورز حاجی آبادی بیان کرد: ۶۰ گوسفند و یک گاو در کنار کار کشاورزی ام دارم که شیر و ماست از آنها تولید می کنم و برای مصارف داخلی خودم استفاده می کنم.

وی از مشکلات موجود بر سر راهش این گونه عنوان کرد: نبود تسهیلات با سود کم، نبود نظارت و بازدیدهای مسئولان مربوطه از مزارع، تشویق نشدن کشاورزان، هزینه های بالای و کود سموم، نبود کشاورزی مکانیزه به جهت هزینه بالا (مثلا در مورد پسته دستگاه پوست کن) نمونه ای از مشکلات موجود بر سر راه کشاورزان است.

حسن زاده خواسته زیادی از مسئولان نداشت و در پایان به یک نکته اکتفا کرد: مسئولان اگر تسهیلات و امکانات را فراهم نمی کنند حداقل باعث تشویق کشاورزان شوند و با دعوت از کارشناسان با تجربه و کار کشته جهت بازدید از مزارع، کشاورزان را توجیه کنند.

به گزارش پیارم ؛ می طلبد مسئولان از کلان شهرها به برخی مزارع واقع در مناطق محروم و دور دست در شمال هرمزگان قدم گذارند و از نزدیک با تلاش شبانه روزی کشاورزان آشنا شوند تا در زمان بحران به موقع به داد کشاورز برسند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=64026

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.