حكايت بي‌پايان تكدي ‌گري در شهرستان حاجی آباد  که روز به روز رو به افزايش است و هر روز با چهره‌هاي جديدي در مركز شهر، در جلو مغازه ها و زیر درختان و هر جايي كه ردپايي از مردم باشد مواجه‌ايم كه براي امرار معاش خود دست به گدايي مي‌زنند. ...

پیارم حاجی آباد، مساله تکدی گری تنها یک پدیده و معضل اقتصادی و مرتبط به بحران در این حوزه نیست، بلکه ارتباط تنگاتنگ و استواری با مساله فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد  از این رو، اگر در جامعه اسلامی پدیده ای به نام تکدی گری وجود داشته باشد، پیش از آن که بیانگر اوضاع نابسامان اقتصادی و بحران آن باشد، بیانگر وضعیت نابهنجار و نابسامان فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد.

پدیده تکدی‌گری به دلیل عوامل مختلف اقتصادی، روانی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد می‌شود که مهمترین دلایل بروز این پدیده در حاجی آباد مهاجرت پذیر بودن شهرستان  و اعتیاد  است.

اکثر متکدیان حاجی آباد معتاد می باشند که گدایی می کنند که خرج مواد مخدر خود را تامین کنند و هیچ کدامک هم حاجی آبادی نیستند.

شهرداری و بهزیستی موظف به شناسایی و تحویل متکدیان به مجمتع اردوگاهی است

بیژنی مسئول فرهنگی اجتماعی فرمانداری حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم، موضوع برخورد با متکدیان و جمع‌ آوری آنها را مرتبط با شهرداری و بهزیستی و کمیته امداد عنوان کرد و گفت: طبق بخشنامه ای که ازسوی وزارت کشور اعلام شده، موضوع جمع آوری متکدیان به شهرداری های شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت واگذار شده و بیشتر نیز در مراکز استان ها نسبت به این موضوع اقدام کرده اند ولی در حاجی آباد این متکدیان معتاد نیز هستند که پای بهزیستی و کمیته امداد نیز به این پدیده باز می کند.

بیژنی افزود: بر اساس این دستورالعمل، باید متکدیان در مراکز تعیین شده جمع آوری و ساماندهی شوند و حتی آن تعداد از متکدیان که به اشتغال نیاز دارند ازطریق مراکز کاریابی و فنی حرفه ای به آن ها آموزش‌ داده شود تا بتوانند مخارج خود را از طریق کارکردن بدست بیاورند.

وی ضمن اشاره به اینکه هیچ آماری در خصوص افزایش یا کاهش متکدیان حاجی آباد در دسترس بهزیستی نیست، تأکید کرد: رصدکردن این موضوع به لحاظ قانونی دراختیار شهرداری است.

مسئول فرهنگی اجتماعی فرمانداری درباره نقش سازمان بهزیستی درخصوص برخورد با متکدیان گفت: طبق بند ششم قانون مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ درباره ساماندهی متکدیان، سازمان بهزیستی موظف است افراد بی سرپرست، ناتوان معلول و سالمند و نیازمند را که ازسوی شهرداری بعنوان متکدی جمع آوری شده است را تحویل و در مجتمع های اردوگاهی نگهداری و افراد نیازمندِ را نیز همانند سایر مددجویان تحت پوشش حمایتی خود قرار دهد.

بیژنی ادامه داد: براساس ماده سه این بخشنامه، شهرداری موظف است نسبت به شناسایی، جمع آوری و تحویل متکدیان به مجمتع اردوگاهی اقدام کند و نیروی انتظامی در این مورد همکاری لازم را با شهرداری داشته باشد، ضمن اینکه مسئول مجتمع اردوگاهی شبانه روزی توسط فرماندار تعیین می شود.

وی در پایان افزود: در همین ماه جلسه در خصوص تعین تکلیف متکدیانی که در کنار امامزاده سید محمد(ع) و ورودی شهر چادر زده اند و شب ها در آنجا جمع می شوند و چهره شهر را نازیبا کرده اند تعیین تکلیف می شوند.

مردم به متکدیان کمک نکنند

علیرضا حسنزاده شهردار حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم حاجی آباد، گفت: متکدیان مذکر را در هر سنی که باشند جمع آوری  به بهزیستی حاجی آباد یا بهزیستی بندرعباس تحویل داده می شوند.

حسنزاده با بیان اینکه برای جمع آوری متکدیان  هر سال برنامه داریم و آنها را جمع و به مرکز استان تحویل می دهیم، اظهار کرد: به دلیل مهاجر پذیر بودن شهرستان دوباره یک سری دیگر از استان های همجوار به این شهرستان می آیند.

شهردار حاجی آباد درخصوص راه های کاهش تکدی گری در حاجی آباد گفت: متکدیان باید حداقل مدت یکماه در مراکز بازپروی تربیت شوند چراکه بسیاری از متکدیان سن بالایی دارند و اگر مدتی در این مراکز حضور داشته باشند بطور قطع دیگر نه تنها به سمت حاجی آباد بلکه به هیچ شهر دیگری برای تکدی گری نخواهند رفت.

حسنزاده ادامه داد: مردم  باید در نحوه برخورد با متکدیان این نکته را درنظر داشته باشند که پول‌دادن به آنها نه تنها کمکی به آنها و به شهر نخواهد کرد بلکه سبب تداوم تکدی گری در شهر خواهندشد.

وی درباره شیوه صحیح برخورد شهروندان با متکدیان تصریح کرد: شهروندان برای آبادی بیشتر شهر خود باید متکدیان را راهنمایی کنند و به این افراد کمک نکنند چراکه اگر این متکدیان واقعا مستضعف و مستحق باشند کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، خیریه ها و دیگر نهادهای حمایتی به آن ها کمک خواهند کرد و در صورتی که نهادی به یک متکدی خدمات حمایتی ارائه ندهد آن فرد می تواند به نهاد و خیریه های دیگر مراجعه و یا درنهایت شهر و یا حتی شغلش را عوض کند.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=68174

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.