گزارشی از بازار سیاه چادر مشکی داخلی؛ سالانه واردات ۵۰میلیون متر چادر مشکی صنعت نساجی کشور را به اغماء برده است. به گزارش پیارم  به نقل از  عصرهامون، داستان دیروز و امروز نیست. ۵٠ سال است که ایران بالا‌ترین مصرف چادر مشکی را در جهان دارد، با این وجود تنها یک درصد از نیاز کشور به چادر ...
گزارشی از بازار سیاه چادر مشکی داخلی؛

حجاب برتر با نشان خارجی/ قبضه راسته چادر فروشی ها توسط مافیای واردات!

سالانه واردات ۵۰میلیون متر چادر مشکی صنعت نساجی کشور را به اغماء برده است.

به گزارش پیارم  به نقل از  عصرهامون، داستان دیروز و امروز نیست. ۵٠ سال است که ایران بالا‌ترین مصرف چادر مشکی را در جهان دارد، با این وجود تنها یک درصد از نیاز کشور به چادر مشکی در داخل مرزهای ایران تولید می‌شود.

به جرأت می‌توان ادعا کرد، در سالهای نه چندان دور کشورهایی مانند سوئیس، ژاپن و کره که به هیچ وجه مصرف‌کننده پارچه چادر مشکی نیستند، عمده تأمین ‌کنندگان بازار داخلی کشورمان بودند، اما اخیراً تولیدات سایر کشورها مانند تایلند، اندونزی ، ویتنام و هندوستان نیز بعضاً‌ جایگزین شده‌اند، در حالی که ما همچنان اندر خم نحوه تولید، چگونگی سرمایه‌گذاری، تهیه لایحه و طرح و همچنین بررسی مکان و محل احداث کارخانه تولید پارچه چادر مشکی هستیم و هر از چند گاهی مطلبی و یا مصاحبه‌ای از یک مقام مسؤول و یا غیرمسؤول، تولید آن را به سوژه روز تبدیل می‌کند، ولی مثل همیشه هیچ اتفاقی نمی‌افتد.
هر چند مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت طی سالهای گذشته برای پایان دادن به این مشکلات قول احداث کارخانه تولید پارچه چادر مشکی توسط بخش‌ خصوصی در کشور را داده‌اند که هنوز مراحل اجرایی آن تکمیل نشده است. همچنین تعرفه گمرکی پارچه به میزان زیادی کاهش یافته است.
از واردات این کالا که بگذریم قاچاق سرسام آور این کالا نیز کمر صنعت نساجی را خم کرده است به طوری که سالانه حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیون متر پارچه چادر مشکی در کشور نیاز است که در حال حاضر حجم عمده‌ای از این پارچه‌ها از خارج تامین می‌شود و این در حالی است که ایران یکی از مصرف‌کننده‌های عمده پارچه چادر مشکی به شمار می‌رود و همواره با حجم زیاد واردات این محصول و سودجویی و تخلف مواجه است .
کارشناسان بر این باورند که زیان عدم تولید مناسب پارچه چادر مشکی در کشور تنها در خروج ارز از کشور به واسطه خرید محصول نهایی خلاصه نمی‌شود، بلکه هرساله حجم زیادی از پارچه‌های دیگر که اختلاف تعرفه‌ای با پارچه چادر مشکی دارند، به عنوان پارچه چادر مشکی با تعرفه کمتر به کشور وارد می‌شوند. در حال حاضر به علت اینکه پارچه چادر مشکی تولید داخلی نداریم و تعرفه واردات چادر مشکی ۱۰ درصد است، سایر پارچه‌ها که تعرفه ۳۰ و ۳۲ درصدی دارند، در قالب این نوع پارچه وارد می شوند. از سوی دیگر حجم واردات پارچه چادر مشکی به صورت قاچاق نیز کم نیست و به گفته مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت سالانه بیش از ۵۰ میلیون متر پارچه چادر مشکی از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود.
سود های ۱۰۰۰ درصدی مافیا صنعت نساجی را فلج کرده است
چندی پیش بود که یکی از مسئولین با افشاگری در برنامه ثریا با اشاره به اینکه واردات پارچه مشکی با هزینه‌ای حدود هر متر یک و نیم تا دو دلار تمام می شود اما با ۳ برابر تا ده برابر قیمت در بازار کشور به فروش می‌رسد در یک افشاگری جالب توجه، از سود های ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ درصدی واردکنندگان چادر مشکی در ایران خبر داد!
وی با پذیرش اینکه حرکت مناسبی در این زمینه در کشور صورت نپذیرفته گفت: معتقدیم در زمینه سیاست گذاری و خط مشی‌ها کار عمیق و جدی در کشور صورت نگرفته و می‌توانستیم به جای اینکه الان صحبت از چرایی تولید نشدن چادر مشکی در کشور بکنیم پرچمدار تولید و حتی صادرات چادر مشکی باشیم.
عدم حمایت دولت از صنعت نساجی تولید این کالا را در کشور متوقف کرده است
در همین خصوص یک کارشناس ارشد صنعت نساجی در گفت و گو با یکی از رسانه ها با اشاره به اینکه ایران با وجود داشتن توانمندی‌های لازم برای تولید چادر مشکی، عملا بازار داخلی را در اختیار رقبای خارجی همچون ژاپن و کره‌ جنوبی گذاشته است، گفت :در سنوات گذشته چهار کارخانه تولیدکننده چادر مشکی در کشور احداث شد که تولید آنها در سطح متوسط بود.
به گفته وی، کرپ ناز، حجاب شهرکرد، نای زرین و ایران مرینوس قم چهار واحد تولید کننده چادر مشکی بودند که هم اکنون بنابه دلایلی از تولید بازمانده اند.
صنعت خودرو هیچ سودآوری برای کشور ندارد دولت از نساجی حمایت کند
محمد فرخنده افزود: چنانچه تولیدات این کارخانه‌ها تاکنون ادامه می‌یافت، به طور قطع کیفیت آنها در سطح تولیدات مشابه خارجی بود، اما متأسفانه این چهار شرکت نتوانستند به تولید خود ادامه دهند.این کارشناس صنعت نساجی با بیان اینکه برای تولید محصول به یک سیستم کامل نیاز است،
 وی بیان کرد: هم اکنون مجموع عوامل تولید چادر مشکی در کشور وجود دارد، اما به سبب نبود حمایت از سوی مسؤولان، امکان تولید چادر مشکی عملاً در کشور متوقف شده است.
وی، به حمایتهای مختلف دولت از تولید خودرو در کشور اشاره و اظهار داشت: چگونه از صنعت خودرو که هیچ سود آوری برای کشورمان ندارد، حمایت می شود، اما برای تولید چادر مشکی با وجود توانمندی و مزیت، هیچ حمایتی وجود ندارد.
در صورت حمایت از تولیدکنندگان شاهد شکوفایی صنعت نساجی کشور خواهیم بود
وی تصریح کرد: در زمان راه‌اندازی چهار واحد تولیدکننده چادر مشکی یادشده، تعرفه محصولات نساجی ۴۰ درصد بود اما پس از به بهره‌برداری رسیدن این واحدها، تعرفه این محصولات به یکباره به کمتر از ۱۶ درصد کاهش یافت.وی نخ را از جمله مواد اولیه تولید چادر مشکی دانست و اضافه کرد: هم اکنون تعرفه واردات نخ حدود ۲۰ درصد است، در حالی که تعرفه واردات محصول کامل (چادر مشکی)کمتر از ۱۶ درصد و گاهی تا ۱۰درصد تعیین شده، بنابراین واضح است که با توجه به این شرایط کسی به دنبال سرمایه‌گذاری در راستای تولید چادر مشکی نیست و تمایل به واردات آن بیشتر وجود دارد.این کارشناس صنعت نساجی کشور تصریح کرد: برای ایجاد بستر تولید، بهتر است از توانمندی‌های داخلی حمایت شود تا این صنعت بتواند رقابت کند.
فرخنده گفت: چنانچه از مجموعه تولیدکنندگان داخلی چادر مشکی حمایتهای لازم به عمل می‌آمد، به طور قطع هم اکنون شاهد شکوفایی این بخش از صنعت کشور بودیم.
وی ادامه داد: صنعت تولید چادر مشکی نیازمند پشتیبانی های اولیه بود، حمایتهایی که برای برخی از بخشها با وجود نداشتن مزیت‌، به کمکهای دایمی تبدیل شده است.
وی درباره راه‌اندازی دوباره واحدهای تولیدکننده چادر مشکی خاطرنشان کرد: هم‌ اکنون برای هیچکس انگیزه‌ای وجود ندارد که به دنبال سرمایه‌گذاری و تولید چادر مشکی در کشور برود، بنابراین باید در ابتدا میان تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران اعتمادسازی شود.
انتهای پیام/
لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=54802

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.