مذاکراتی فوق العاده که بارها متوقف و مجدداً از سر گرفته شد و بیش از ده سال به طول انجامید؛ مجلس سنای آمریکا و اسراییل همواره با بدگمانی مطلق نظاره گر این مذاکرات بودند. به گزارش پیارم به نقل از سرویس سیاسی جام نیوز، روزنامه “لوریان لوژور” در گزارشی به بررسی وضعیت کنونی خاورمیانه و ...
مذاکراتی فوق العاده که بارها متوقف و مجدداً از سر گرفته شد و بیش از ده سال به طول انجامید؛ مجلس سنای آمریکا و اسراییل همواره با بدگمانی مطلق نظاره گر این مذاکرات بودند.
IMG07401089

به گزارش پیارم به نقل از سرویس سیاسی جام نیوز، روزنامه “لوریان لوژور” در گزارشی به بررسی وضعیت کنونی خاورمیانه و مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۵ پرداخت.

در بخش هایی از این گزارش که وب سایت “روز آنلاین” آن را منتشر کرده آمده است:

«مذاکرات میان ایران و گروه شش کشور که تا تاریخ تعیین شده ۲۴ نوامبر به نتیجه نرسید، برای ۷ ماه دیگر تمدید شد و تا ژوئن ۲۰۱۵ ادامه خواهد داشت. مذاکراتی فوق العاده که بارها متوقف و مجدداً از سر گرفته شد و بیش از ده سال به طول انجامید؛ مجلس سنای آمریکا و اسراییل همواره با بدگمانی مطلق نظاره گر این مذاکرات بودند. به نظر می رسد که این مذاکرات طوری برنامه ریزی شده که درنهایت به شکست منجر شود.

با این حال، حداقل از دو یا سه ماه پیش، دو عامل اصلی مذاکرات، یعنی ایران و آمریکا، خواهان رسیدن به توافق اند و درواقع به آن نیاز فوری دارند. ایران، به  دلیل  تحریم های اقتصادی و رییس جمهور اوباما نیز به یک موفقیت بین المللی نیاز دارد تا مواضع داخلی خود را تقویت کند و همچنین اینکه حل و فصل کردن این اختلاف طولانی مدت می تواند شرایط را طوری رقم زند که تنش ها قدری فروکش کند و روزنه امیدی برای حل مشکل سوریه و همچنین تهدید گروه موسوم به خلافت اسلامی در عراق یافت شود.

ولی شرایط در منطقه خاورمیانه به شکلی آرام ولی از ریشه درحال تحول است؛ درست به مانند جابجا شدن گسل های زمین ساختی. عیان ترین این تحولات الزاماً عمیق ترین آنها نیست، چرا که تأثیرات عیان آنها در کوتاه مدت و به شکلی بومی نمایان تر است. یکی از این تحولات بیداری تشیع است. تنها کشور بزرگ تشیع، ایران است که درواقع پارسی است و عرب نیست. در جهان عرب، شیعیان تقریباً در همه جا پراکنده اند.

حور تشیع که ازسوی ایران و همچنین روسیه حمایت می شود بیدار شده. ترکیه نیز که دارای قدرتمندترین ارتش در این میان است، عرب نیست، ولی سنی است. دولت ترکیه که تلاش چندانی برای مخفی کردن نبود حس نفرت اش از دولت اسلامی نمی کند، حمایت از کردهای عراقی را نیز بر کردهای خود ممنوع کرده. حضور اسد نیز برای دفاع کلی در برابر آدم کش های دولت اسلامی لازم به نظر می رسد. و رقیب اصلی دولت اسلامی، ایران است که بهترین متحد کننده در میان شیعیان، حتی شیعیان عرب، محسوب می شود. عربستان سعودی نیز به همین تحلیل رسیده. ریاض نیز متوجه شده که حتی یک خط مشی سنی میانه رو برای جهادگرایان غیرقابل تحمل است.

باز شدن گره مذاکره با ایران، کلید باز شدن گره منطقه است که به نوبه خود می تواند به تحولاتی عمیق در ائتلاف ها منجر شود. به همین دلیل است که اعلام تمدید ۷ ماهه مذاکرات میان ایران و گروه شش کشور خبر بدی است: تمامی خطرات، ازجمله اوکراین، رو به وخامت می روند. البته خبر خوبی نیز در لابلای آن قابل رصد است: مذاکرات تمدید شد، متوقف نشد. درواقع هیچ کس نخواست متحمل این ریسک شود.»

 

 

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=24170

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.