متخصص طب سنتی گفت: با حلول ماه مبارک رمضان در فصل تابستان، شرایط ویژه‌ای برای روزه‌داری در این ماه فراهم می‌گردد که نیاز به رعایت تدابیری دارد تا روزه‌داران بتوانند با استفاده از فرصت معنوی این ماه، زمینه‌ی پالایش جسم و جان خود را فراهم نمایند. دکتر رفیعی در گفتگو با خبرنگار پیارم حاجی آباد، ...

متخصص طب سنتی گفت: با حلول ماه مبارک رمضان در فصل تابستان، شرایط ویژه‌ای برای روزه‌داری در این ماه فراهم می‌گردد که نیاز به رعایت تدابیری دارد تا روزه‌داران بتوانند با استفاده از فرصت معنوی این ماه، زمینه‌ی پالایش جسم و جان خود را فراهم نمایند.

IMG-20150623-WA0059

دکتر رفیعی در گفتگو با خبرنگار پیارم حاجی آباد، بیان داشت: رعایت راهکارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحر می تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند زیرا یک فرد بیمار به درستی نمی تواند از برکات ماه رمضان فیض ببرد.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان رژیم غذایی ما نباید به نسبت قبل خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد. رژیم غذایی همچنین باید طوری تنظیم شود که بر روی وزن تأثیر زیادی نداشته باشد . البته اگر فرد دچار اضافه وزن می باشد ، ماه رمضان فرصت مناسبی برای بازگشت به وزن طبیعی است،با توجه به ساعات طولانی ناشتا بودن ، باید غذاهایی را مصرف کنیم که به کندی هضم می شوند مثل غذاهای حاوی فیبر زیاد غذاهای دیرهضم معمولاً چند ساعت در دستگاه گوارش می مانند در حالیکه غذاهای سریع الهضم فقط ۱ تا ۲ساعت در معده باقی می مانند .

الف) پس از روزه داری در یک روز گرم تابستان در وعده افطار چه بخوریم؟
پاسخ:ازنظر طب سنتی پس از یک روز طولانی روزه داری معده سرد و کبد بسیار گرم شده است. نتیجه معده سرد احساس گرسنگی است و نتیجه کبدگرم احساس تشنگی شدید است.

برای جبران بایددر وعده افطار به گونه زیر عمل کنید:
گام اول:برای شروع یک لیوان آب جوش ولرم و یک عدد خرما باشد.
گام دوم:غذاهای لطیفی که سریع الهضم باشد که هم پر انرژی باشد و هم سریع الهضم باشندمثل:سوپ گندم ـ ارده با شیره انگور ـ پنیر وگردو ـ عسل و کره حیوانی ـ دو تا سه قاشق غذاخوری از آب گوشتی که بخارپز شده(طرزتهیه را شرح میدهم) ـ فرنی ـ کاچی ـ تخم مرغ عسلی تا این جا افطار تمام است.
طرز تهیه آب گوشت بخارپز:مقداری گوشت گوسفندی را داخل یکشیشه درب دار قرار دهید(گوشت نباید بیشتر از ۳/۱ شیشه را پرکند) و ادویه آن رازده و کمی دنبه یا روغن زیتون به آن اضافه کرده درب شیشه را ببندید.آنگاه این شیشه را داخل دیگی که درآن آبجوش قرار دارد قرار دهید و حدود ۴ ساعت میگذارید تا بپزد.پس از پخت داخل شیشه آبی جمع میشودکه منظور ما همان آب استکه سرشار از انرژی است و بسیار لطیف و سریع الهضم.گوشت آن را میتوانید در غذای سحر استفاده کنید.

غذاهای ممنوعه در افطار:کوکو ـ حلیم با گوشت ـ آب و شربت های خنک ـ هندوانه ـ لبنیات به غیر از پنیر و هر غذای سنگین دیگر
ب)بین وعده افطار تا سحر چه بخوریم؟
حال پس از یک افطار ساده پس از گذشت یکساعت بدن هم انرژی از دست رفته خود را بدست آورده و هم با خوردن آب جوش در ابتدا حرارت کبدی را تاحدی پایین آورده است.اما با این وجود آب از دست رفته بدن به تن برنگشته و آرام آرام احساس تشنگی اذیت کننده میشود.اکنون وقت خوردن شربت ها و میوه های آبدار است.
موارد زیر بیشتر توصیه میشود:
برای گرم مزاج ها:شربت آبلیمو ـ شربت خاکشیر و تخم شربتی ـ شربت آلبالو و میوه هایی مثل هندوانه ـ طالبی ـ خربزه ـ زردآلو ـگیلاس و …
برای سرد مزاجها:همه موارد بالا به غیر از هندوانه خوبست فقط در شربت ها باید دقت شود از عسل بیشتری استفاده کنند.مثلا شربت آبلیموی شیرین میل کنند.شربت سرکه انگبین هم برای این افراد خوبست.
۳-در وعده سحر چه بخوریم تا در طول روز احساس تشنگی و گرسنگی کمتری داشته باشیم؟
در ابتدای وعده سحر خوبست یکی از شربتهای توصیه شده بالا حتما میل شود.سپس یک وعده غذای سنگین و دیر هضم باید میل شودمثل: کوبیده آبگوشت ـ تمامی خورشتها با گوشت گوسفندی ـ حلیم با گوشت وتقریبا همان غذاهایی که در وعده ناهار معمولا میخورید.اما لازم است توجه شود که حتما سالادی از ترکیب(خیار ـ گوجه ـ کاهو ـ هویج و…)در کنار وعده سحر باشد، چراکه هم دیر هضم است و هم آب بدن را تامین میکند، سرد مزاجها همین سالاد را باکمی نعنا و…گرمش کنند و بخورند.
دکتر طب سنتی در پایان گفت: توصیه میشود از خوردن انواع فست فود ، نوشابه ، سس مایونز و سس تند ،کاکائو ، غذاهای پرچرب، گوشت گاو و گوساله ، غذاهای شور و غذاهای تند اجتناب شود

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=38878

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.