گفتگو با زهراحسن زاده بانو کار آفرین حاجی آبادی
زهراحسن زاده بانوی کارآفرین حاجی آبادی این بانوی کارآفرین علیرغم نداشتن سرمایه، دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زندگی از مسیر تولید و کمک به چرخهای اقتصادی دست بر نداشته و با چشم دوختن به پنجره های امید زندگی را نقش می زند. به گزارش خبرنگار پیارم حاجی آباد ، زهرا حسنزاده پس از ...

زهراحسن زاده بانوی کارآفرین حاجی آبادی این بانوی کارآفرین علیرغم نداشتن سرمایه، دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زندگی از مسیر تولید و کمک به چرخهای اقتصادی دست بر نداشته و با چشم دوختن به پنجره های امید زندگی را نقش می زند.
به گزارش خبرنگار پیارم حاجی آباد ، زهرا حسنزاده پس از بازنشست شدن همسرش به روستای کشکوئیه از توابع حاجی آباد که زادگاهشان است رفته وبا احداث یک باغ و یک کارگاه تولیدی عرقیجات ، ترشی جات،بسته بندی سبزی و قند کوچک خود علاوه بر ایفای نقش مادری برای ۶ فرزندش سقفی از اراده و سرسختی را برای حرکت در مسیر خودکفایی و استقلال بنا نهاده است.
وی افزود: تسهیلاتی را از بسیج سازندگی و صندوق کار آفرینی امید را از بانک دریافت کردم تا توانستم این کارگاه تولیدی و یک استخر دو منظوره پرورش ماهی بزنیم که هم از آب این استخر درختانمان را آبیاری کنیم و هم ماهی پرورش بدهیم.
کار گاه بسته بندی مواد غذایی و داروی گیاهی خانم زهرا حسنزاده که دو سال است توسط بسیج سازندگی راه اندازی شده است هم اکنون توانسته بسیاری از اهداف این نهاد را در راستای اقتصاد مقاومتی محقق کند.
به گزارش پیارم، مردمی کردن طرحهای اقتصاد مقاومتی از جمله اهداف بسیج سازندگی است، طرح هایی که علاوه بر ایجاد اشتغال برای یک فرد سایر عضاء خانواده را می تواند در آن زمینه مشغول کند و برای آنها درآمد زایی صورت بگیرد .

کار گاه بسته بندی مواد غذایی و داروی گیاهی خانم زهرا حسنزاده که دو سال است توسط بسیج سازندگی راه اندازی شده است هم اکنون توانسته بسیاری از اهداف این نهاد را در راستای اقتصاد مقاومتی محقق کند.

این بانوی حاجی آبادی که با همکاری همسر خود توانسته ۵ نفر را زیر یک سقف جمع کند و برای آنها ایجاد اشتغال کند از جمله افرادی ست که توانایی ها و استعداد های خود را برای ایجاد اقتصادی مستقل به کار بسته و در این زمینه هم موفق بوده است.

خودتات را معرفی کنید و بگویید چند سال است که فعالیت می کنید؟

زهرا حسنزاده هستم. متولد ۱۳۵۲ دیپلم دارم و ۱۰ سال است که کار درست کردن انواع عرقیجات و ترشی جات و کار بسته بندی نان سبزی و قند و پرورش ماهی و سیر را آغاز کرده ام.

چه چیزی باعث شد که به سمت این کار کشیده بشید؟
علاقه به کار کشاورزی و تسلطی که بر این کار داشتم باعث شد که نسبت به راه اندازی این کارگاه تولیدی اقدام کنم.

کی این کار را راه اندازی کردید و روزانه چند ساعت کار می کنید ؟
من ده سال است که شروع کردم ولی در سال ۹۵براساس شعار سال ۹۵ که توسط مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شد طرح تولیدی ما به بسیج مهندسی کشاورزی و بسیج سازندگی ارائه و با آن موافقت شد. تسهیلات را دریافت کردیم.
روزانه۸ ساعت کار مفید انجام می دهیم.

هدف شما از این کار چی بود ؟

هدف ما از این کارایجاد اشتغال برای خودمان و چند نفر دیگر و حمایت از تولیدات داخلی بود که با تلاش همه اعضای مجموعه این هدف محقق شده است؟
برای چند نفر شغل ایجاد کردید و آیا قصد گسترش کار خود را دارید؟

با راه اندازی این کار گاه تولیدی برای ۵ نفر(سه نفر خانم و دونفر اقا )مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد کردیم و ۴ خانواده از این طریق امرار معاش می کنند.
برای توسعه این طرح امید است که برای تحقق شعار سال جدید و بیانات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی به خصوص تولید و اشتغال فاز دوم این طرح که پرورش ماهی به صورت انبوه می باشد را راه اندازی کنیم که اگر فاز دوم راه اندازی شود می توانیم برای تعداد بیشتری از جوانان و خانواده ها اشتعال زایی کنیم.

محصولات خود را چگونه به فروش می رسانید ؟ از وضعیت بازار راضی هستید یانه؟

خداروشکر راضی هستیم.محصولاتی که ما تولید می کنیم از طریق مغازه و نمایشگاهی که در بازار سنتی حاجی آباد و با توجه به اینکه روستای کشکوئیه لب جاده ترانزیتی واقع شده است بیشتر در همینجا به فروش می رسد یا همان جمعه بازار سیرجان داریم به فروش می رسد از همین طریق هم بازار یابی می شود یعنی اگر کسی تولیدات مارا ببیند و بپسندد به ما سفارش می دهد و ما در اسرع وقت سفارشات را تولید و عرضه می کنیم.

مواد اولیه خود را از کجا تهیه می کنید و آیا در استان های دیگر هم فروش دارید؟

مواد اولیه تولیداتمان را از شهر هایی مثل حاجی آباد و سیرجان تهیه می کنیم. باتوجه به حضور گردشگران از استانهای دیگر در حاجی آباد ایام نوروز مسافرانی از شهرهایی مثل شیراز کرمان یزد تهران و غیره….که از محصولات ما در نمایشگاه دیدن کرده بودن سفارش دادند و ما پس از اماده کردن سفارش آنها را با باربری برایشان ارسال کردیم.
ازسود کار خود و میزان درآمدن آن چی،راضی هستید؟
با توجه به اینکه حجم کار سنگین است و به نوعی در کنار آن اشتغال زایی ایجاد شده دلخوش به این هستیم که یک سری از خانواده ها از طریق ما درآمد زایی دارند و همین برای ما سود است و راضی هستیم و ماهانه دومیلیون تومان برای خودمان درآمد زایی می شود.

مهمترین دغدغه شما در شرایط فعلی چیست؟

از طریق صندوق های حمایتی و برای تامین مایحتاج و اشتغال و میدان دادن به جوانان جویای کار که تحصیلات عالیه دارند اما بنا بر دلایل خاصی شغل ندارند، رای آنها ایجاد اشتغال کنیم تا با امید به آینده قدم بردارند.

به جز این کار و این نوع هنر آیادر زمینه های دیگر هم تواناییی دارید؟

دوره های آموزشی گلیم بافی ،جاجیم، گپه, انواع دوخت ها و کار های هنری را گذرانده ام و در این زمینه ها اگر حمایت شوم می توانم طرح های تولیدی راه اندازی کنم.

در تولید صنایع دستی چه مقدار به اقتصاد مقاومتی فکر می کنید؟

خیلی کار ما به نوعی تحقق اقتصاد مقاومتی است . مواد اولیه ای که ما مصرف می کنیم در راستای تحقق شعار سال از تولیدات خود ایران است و به نظر من این خود پایه این شعار است.

مسئولان استان و شهرستان به حوزه صنایع دستی بها می دهند یا نه ؟

انتظار داریم در این زمینه حمایت های بیشتری صورت گیرد و قطعا افرادی که در این حوزه هستند تشخیص می دهند اما نیاز به توجه بیشتری است.

چه کار کنیم که سود تولیدات صنایع دستی استان به جیب دلالان می رود؟

شهرستان حاجی آباد که به نوعی پایتخت طبیعت استان هرمزگان است و از نظر آب و هوایی طبیعت بکری دارد که از نظر جذب گردشگر و توریست می تواند اشتغال زایی خوبی داشته باشد و در کنار آن کارهای دست بافت زنان این شهرستان که اوج هنر و سلیقه در آنها به کار رفته است می تواند به عنوان یک برند در شهرستان ثبت و حتی ثبت جهانی شود.

اگر تولیدات داخلی شهرستان به خصوص در حوزه گردشگری و صنایع دستی به عنوان یک برند به ثبت برسند دیگر افراد سود جو نمی توانند از نام و تولیدات داخلی ما استفاده کنند.جوانان و افرادی که در این حوزه فعالیت دارند باید آگاه شوند و جلسات توجیهی برای آنها برگزار شود که در زمان کارگرفتار دلالان نشوند.

اگه سرمایه ای برا شما فراهم شود با اون چکار می کنید؟

این طرح را گسترش می دهیم و با راه اندازی طرح های دیگر سعی می کنیم که برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم.

مهمترین آرزوی شما در کارتون چیه ؟ کل جوانان اشتغال داشته باشند.
شغل همسر شما چیست و چند فرزند دارید آیا اگر فرزند شما در آینده تمایل داشته باشد کار شما را ادامه دهد با او موافقت می کنید؟

همسر من یک فرهنگی بازنشسته است . ما یک پسر داریم اگر زمانی خواست وارد این کار شود به تصمیمش احترام می گذاریم و اجازه می دهیم به آنچه که علاقه دارد دست پیدا کند.
چه کسانی شما را در این زمینه حمایت کردند؟
بزرگترین حامی من همسرم بود که از ابتدای کار همیشه در کنارم بود و با من همکاری کرد.
ایا این کار را هم خودشان به شما پیشنهاد دادند؟

این کار پیشنهاد شوهرم بود که الان در کنار هم داریم در این کارگاه با همدیگه همکاری می کنیم.

مدرک تحصیلی اکثر افرادی که اینجا کار می کنندچیست؟

اکثرا دارای تحصیلات دیپلم هستند و به دلیل اینکه بیکار بودند این طرح باعث شد که آنها اینجا مشغول به کار شوند و از این طریق معاش ۴ خانواده تامین شود.

تا چه اندازه به شعار اقتصاد مقاومتی که این یکی دوسال توسط مقام معظم رهبری نام گذاری می شودباور دارید؟

با توجه به وضعیت کنونی کشور و مشکلات اقتصادی که وجود دارد حساسیت ایشان روی این موضوع نشان خواهد داد که به عنوان یک رهبر که در راس امور جامعه قرار دارد خطر را احساس و تعیین تکلیف می کند که کل کشور زیر پرچم و پایبند به نظام مقدس جمهوری اسلامی برای سربلندی کشور و تامین نیاز های مردم قدم بردارند.

پیشنهاد شما به جوانانی که منتظر کار دولتی و نشستن پشت میز هستند و به سراغ کار های آزاد نمی روند چیست؟

برخی از جوانان توقع دارند که کار دولتی داشته باشند و در این موقعیت هم که پست های اداری تکمیل و استخدامی دولتی وجود ندارد هیچ تحرکی از آنها برای ایجاد یک کار خود اشتغالی نمی بینیم .در حالی که اگر جوان فعالیت داشته باشد و به دنبال کار های خودجوش برود ذهنش خلاق تر و پر تحرک می شود. توصیه می کنم به پشت میز نشستن امیدوار نباشند و از طریق کار های
آزاد در جامعه حضور پیدا کنند و ارتباطات اجتماعی خود را بالا ببرند.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=63994

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.