بزرگترین صنعت دامپروری جنوب کشور در غرب هرمزگان در سایه‌ سوء مدیریت‌ها و سرگردانی عشایر در حال فروپاشی و نابودی است. به گزارش پیارم به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ دامپروری در جنوب کشور مشکلات خاص خود را دارد که بخشی از مشکلات به دلیل وجود اقلیمی گرم و محدود بودن مراتع است، اما ...

بزرگترین صنعت دامپروری جنوب کشور در غرب هرمزگان در سایه‌ سوء مدیریت‌ها و سرگردانی عشایر در حال فروپاشی و نابودی است.
به گزارش پیارم به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ دامپروری در جنوب کشور مشکلات خاص خود را دارد که بخشی از مشکلات به دلیل وجود اقلیمی گرم و محدود بودن مراتع است، اما اراده پولادین عشایر گرما؛ توانسته این صنعت را در طول قرن‌ها سر پا نگهدارد و نقش سازنده خود را در تأمین فراورده‌های گوشتی و لبنی مناطق پیرامونی خود به زیبایی ایفا کند.

اما همزمان با توسعه دیگر صنایع در مجاورت بزرگترین مرکز دامپروری جنوب کشور این صنعت کهن نیز تحت تأثیر قرار گرفته و این روزها نفس‌هایش به شماره افتاده است.

در سفر یک روزه خبرنگار شبکه اطلاع رسانی هرمز به مناطق عشایری غرب هرمزگان واقع در ارتفاعات پارسیان، عشایر از دغدغه‌های خود گفتند و اینکه با وجود شرایط ایجاد شده، ادامه مسیر تولید گوشت قرمز و فراورده‌های لبنی دشوار شده است و حتی برخی از آنها شغل آبا و اجدادی خود را به همین دلایل از دست داده‌اند و به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند.

یوسف بلوچی یکی از پیشکسوتان عشایر در گفتگو با خبرنگار هرمز عنوان می‌کرد: متأسفانه گردشگران حوضچه‌های منابع آب و آب انبارهای «سرکوه شنبه» را به انواع آلودگیها آلوده کرده‌اند و انتشار زباله در منابع ذخیره آب این مایع حیاتی را از عشایر گرفته است.
۴J8A7022

رها شدن پلاستیک و حتی کهنه آلوده بچه در آب انبارها که تنها منبع آشامیدنی عشایر به حساب می‌آید باعث شده آنان برای تأمین آب با مشکل مواجه شوند و تغذیه دام‌ها از پلاستیک و زباله‌های گردشگران سلامتی دام و فراورده‌های آن را به خطر انداخته است اما مراجعه چندین باره به مسئولین و اعلام این دغدغه نتوانسته راه به جایی ببرد.
_J8A5003

جاسم بلوچی یکی دیگر از عشایر قدیمی «سرکوه شنبه» با اعلام معضل ناامنی‌های ایجاد شده برای عشایر اظهار کرد: سال گذشته تمامی دام‌های برادرم و ۵۶ رأس دام خود من به سرقت رفت و ما به مسئولین پارسیان مراجعه کردیم و آنان عنوان کردند این موضوع مربوط به لامرد در استان فارس می‌باشد و پس از مراجعه به لامرد عنوان کردند که مربوط به شهرستان مهر می‌باشد و ما در سرگردانی از تعیین تکلیف خود ماندیم و برادرم به کلی دامپروری را کنار گذاشت و به شغل دیگری مشغول شد.

وی همچنین یادآور شد: به دلیل پراکندگی محل سکونت که یکی از موضوعات اجتناب ناپذیر مناطق عشایری است، عشایر امنیت جانی ندارند و نمی‌دانند در مقابله با سارقین و سودجویان چه واکنشی می‌توانند از خود نشان بدهند و تقریبا در این زمینه دست بسته هستند.

یکی دیگر از مشکلات عشایر پارسیان واقع شدن بخش عمده آنها در مناطق گازی چاه‌های تابناک است که برای دسترسی به آنان باید از پست حراست گذشت لذا این موضوع باعث شده عشایر نتوانند فراورده‌های خود را به راحتی در معرض فروش قرار بدهند. در این منطقه محدود عشایر از امنیت قابل قبولی برخوردار هستند اما زمانی که نتوانند مازاد نیاز خود را بفروشند هزینه‌های نگهداری دام بالا می‌رود و آنان با مشکل شدید نقدینگی مواجه می‌شوند.

خشکسالی‌های چندین ساله و کم شدن منابع آبی و خشک شدن بسیاری از چشمه‌ها باعث شده عشایر برای تأمین آب مورد نیاز دام با مشکلات جدی روبرو شوند و جهاد کشاورزی به عنوان حامی تولیدات کشاورزی و دامی تا کنون نتوانسته به تعهدات خود در حد انتظار عشایر عمل کند و حمایت‌های محدود مشکل عشایر را برطرف نکرده است.

عشایر غرب هرمزگان انسان‌های معتقدی هستند و به مبانی دینی خود پایبندی قابل توجهی دارند اما برای ساخت مسجد به عنوان محل تجمع خود و انجام فرائض دینی با قانون ممنوعیت ساخت و ساز در مناطق چاه‌های تابناک مواجه هستند و تنها مسجد «سرکوه شنبه» در منطقه تابناک نیمه کاره رها شده است، لذا مردان عشایر مجبور هستند روزهای جمعه از ارتفاعات پایین بروند و برای اقامه نماز جمعه مسیرهای بسیار طولانی را طی کنند.
۴J8A7444

در یکی از اقامتگاه‌های عشایر مشاهده کردیم فاصله کمپ تابناک در فاصله بسیار کمی از محل اقامت عشایر قرار داشت اما عشایر در تاریکی به سر می‌بردند و از روشنایی فانوس استفاده می‌کردند اما زرق و برق روشنایی تأسیسات تابناک چشم‌ها را خیره می‌کرد.
۴J8A7259
shaybani (1)

ضمن تقدیر از فرمانده بسیج عشایر پارسیان که موجبات بازدید خبرنگار هرمز از مناطق عشایری «سرکوه شنبه» را فراهم کرد یادآور می‌شود؛ عشایر «سرکوه شنبه» با برخورداری از ۲۵ هزار رأس دام عضو فعال بسیج هستند و در تمامی مناسبت‌های ملی از جمله راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور فعال دارند.
۴J8A7127

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=54987

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.