مدیر جهاد کشاورزی شهرستان حاجی‌آباد از آغاز برداشت برداشت 1000 تن کلزا در حاجی‌آباد خبر داد. ...

مهدی عباس‌پور  در گفتگو با خبرنگار پیارم حاجی‌آباد اظهار داشت: برداشت کلزا در۷۵۵ هکتار از اراضی شهرستان شامل دشت‌های آشکارا، شمیل، مناطق طارم، فارغان، احمدی و حومه از اواخر فروردین آغاز و تا اواخراردیبهشت ادامه خواهد داشت.

وی افزود: کلزا گیاهی است روغنی که دانه آن حاوی ۴۸ درصد روغن و کنجاله آن حاوی ۳۵ تا ۴۰ درصد پروتئین است، همچنین روغن کلزا نیز بدلیل داشتن اسید اولئیک نسبت به دیگر روغن‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است و آمینو اسیدهای کازا مکمل سویا بوده و این محصول اغلب شامل همان ارزش غذایی می‌باشد بنابراین در مصارف انسانی و تغذیه دام بسیار مناسب می‌باشد.

عباس‌پور در پایان افزود: بذور کشت شده در سطح مزارع شهرستان از ارقام آگامکس، تراپروها یولا ۵۰ بوده و در مقایسه با سال گذشته از نظر سطح زیر کشت حدود ۲۵۰ درصد رشد داشته‌ایم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان حاجی‌آباد یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود از نظر میزان برداشت نیز بدلیل استفاده از دستگاه‌های خطی کار، نوتیلیج و کمبینات با نیاز مصرفی بذر۴ تا ۶ کیلوگرم در زمان کاشت و آبیاری با نوار نیپ و برداشت به موقع محصول بدلیل حساسیت کلزا به ریزش دانه شاهد برداشت یک هزار و ۲۳۰ تن کلزا باشیم.

۲هزار هکتار زمین حاجی آباد به آبیاری نوین مجهز می شود
مدیر جهاد کشاورزی حاجی آباددر ادامه گفت: ۲هزار هکتار زمین کشاورزی این شهرستان امسال به آبیاری نوین مجهز می شود.
مهدی عباسپور   افزود: درحال حاضر ۱۲هزار هکتار از زمین های کشاورزی حاجی آباد به آبیاری تحت فشار مجهز شده که با اجرای این طرح درسال جاری به ۱۴هزار هکتار افزایش می یابد.
وی ادامه داد: برای تجهیز این میزان زمین کشاورزی به سامانه نوین آبیاری ۱۸۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.
وی یاد آور شد: یک هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین های کشاورزان حاجی آباد سال گذشته به شبکه آبیاری نوین مجهز شدند.
مدیر جهاد کشاورزی حاجی آباد اظهارداشت: ۸۵ درصد هزینه های اجرای طرح های آبیاری نوین را دولت پرداخت می کند و بهره برداران می توانند با استفاده از تسهیلات بانکی ارزان قیمت سهم آورده خود را تامین کنند.
عباسپور، اجرای سیستم آبیاری نوین در زمین های کلزا و گندم در منطقه حاجی آباد را فرصتی مهم در حوزه مدیریت مصرف آب و افزایش عملکرد کشاورزان دانست.
وی اضافه کرد: با توجه به کمبود بارش و وضعیت خشکسالی و بحران آب، تاکید جدی وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری توسعه روش های نوین آبیاری است.
به گفته این مسوول، آبیاری تحت فشار در زمین های کشاورزی در استان هرمزگان از سال ۷۲ شروع شده است.
شهرستان حاجی آباد از قطب های مهم تولید محصولات زراعی شامل گندم، جو، ذرت، هندوانه، خیار، سیب زمینی، پیاز، طالبی، گرمک، گیاهان علوفه ای و حبوبات در استان هرمزگان به شمار می رود.
محصولات باغی این شهرستان نیز شامل خرما، لیموترش، نارنگی، هندوانه، پرتقال، انجیر، زیتون، انگور، لیموشیرین، بادام، پسته و محصولات گلخانه ای است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=67709

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.