کیهان مغالطه و استدلال زورکی در مورد ریاست مجمع روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به ریاست آیت‌الله خامنه‌ای بر اولین مجمع تشخیص مصلحت با حکم حضرت امام خمینی می‌نویسد؛ با تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله خامنه‌ای که در آن زمان رئیس‌جمهور بودند، عهده‌دار ریاست آن شدند. این دوره به مدت کمتر از دو سال ...

کیهان

مغالطه و استدلال زورکی در مورد ریاست مجمع

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به ریاست آیت‌الله خامنه‌ای بر اولین مجمع تشخیص مصلحت با حکم حضرت امام خمینی می‌نویسد؛ با تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله خامنه‌ای که در آن زمان رئیس‌جمهور بودند، عهده‌دار ریاست آن شدند. این دوره به مدت کمتر از دو سال طول کشید و چون امام خمینی در خرداد ۱۳۶۸رحلت نمودند و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انتخاب شدند، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در همان سال به ریاست جمهوری انتخاب شده بود، ریاست‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده گرفت. بدین ترتیب، در دوره‌های اول و دوم ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام با رئیس‌جمهور بود.
بعد از آنکه دوران ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶ پایان یافت، ایشان با حکم رهبری در ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ابقا شد و تا پایان عمر یعنی ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۵ عهده‌دار این مسئولیت بود.
این روزنامه می‌افزاید: اینکه در دوره‌های اول و دوم، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام برعهده رئیس‌جمهور بود، به نظر می‌رسد یک رویه است. ابقای  آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ریاست مجمع نیز به نوعی استمرار همان رویه محسوب می‌شود. بر همین اساس، این احتمال وجود دارد که رئیس‌جمهور کنونی به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شود هر چند انتصاب رئیس مجمع از اختیارات رهبری است و باید منتظر ماند تا ایشان در این زمینه تصمیم بگیرند.
نقض استدلال مغلوط روزنامه جمهوری اسلامی این است که اولا به اذعان خود این روزنامه، مرحوم هاشمی در دوره اخیر رئیس‌جمهور نبود و با حکم و صلاحدید رهبر معظم انقلاب به ریاست مجمع گماشته شد. ثانیا احمدی‌نژاد و خاتمی هر کدام ۸ سال رئیس‌جمهور بودند اما به ریاست مجمع منصوب نشدند. ثالثا صلاحیت فرد، مهم‌ترین مسئله برای ریاست مرکزی مهم مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

در روی همان پاشنه می چرخد

فارغ از عنوان نامأنوس  کاخ برای محل برگزاری جشنواره فجر انقلاب اسلامی؛ انتصاب چندباره بهروز غریب‌پور به عنوان مدیر این محل بیش از همه جلب توجه می‌کند. بهروز غریب‌پور که افکار و نظراتش هیچ قرابتی با انقلاب اسلامی مردم ایران ندارد در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب به عنوان رئیس مرکز آموزش تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منصوب شد اما به دلیل گرایش‌های غربی و ناسازگارش با مبانی انقلاب اسلامی از کانون پرورش فکری اخراج شد. وی در دوران پس از جنگ همزمان با جریان سازمان‌یافته تهاجم فرهنگی توسط مسئولان و دولتمردان کارگزارانی جذب شد و به عنوان مشاور غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران و مدیر فرهنگسرای بهمن منصوب شد که مدتی بعد به دلیل همان افکار وابسته و نامأنوس با فرهنگ اسلامی- ایرانی علی‌رغم میل مدیران مربوطه از این مناصب کنار گذاشته شد. غریب‌پور اما در دوره اصلاحات و به عنوان بنیانگذار و مدیر خانه هنرمندان ایران نقش ویژه‌ای یافت و سال‌ها در پوشش برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری با سفارتخانه‌های کشورهای سوئیس، فرانسه، هلند، لهستان، چک و… ارتباطات گسترده‌ای داشت. او از سال ۱۳۸۳ اقدام به دعوت از «رامین جهانبگلو» جهت برگزاری سلسله جلسات سیاسی- فرهنگی در خانه هنرمندان با حضور برخی سفرای کشورهای خارجی کرد. جهانبگلو از عناصر مرتبط با سرویس‌های بیگانه بود که نقش کلیدی در تئوریزه کردن کودتای مخملی در ایران داشت و به همین دلیل بازداشت و فیلم اعترافاتش در تیرماه ۱۳۸۶ از رسانه ملی پخش شد. در همان ایام به دعوت بهروز غریب‌پور سه تن از رهبران «کودتاهای مخملی اروپای شرقی» به ایران آمدند و در جلساتی به سخنرانی پیرامون گذار به دموکراسی و شیوه‌های تغییر ساختار نظام‌های سیاسی پرداختند. جلساتی که هیچ ارتباطی به شرح وظایف خانه هنرمندان نداشت. در زمان مدیریت وی بر خانه هنرمندان امکانات این نهاد دولتی در اختیار «کیان تاجبخش» همکار هاله اسفندیاری و عامل بنیاد جامعه باز جرج سوروس در ایران قرار گرفت.
علی‌رغم همه این سابقه سیاه، نشان درجه یک هنری در سال ۱۳۸۹ توسط دولت نهم به بهروز غریب‌پور اعطا شد که اعتراض رسانه‌ها و جریان‌های دلسوز انقلاب را برانگیخت و اکنون در دومین سال پیاپی، او توسط دولت یازدهم به عنوان مدیر محل برگزاری جشنواره فجر انقلاب منصوب می‌شود. این اقدامات بیش از پیش نشان از جریانی می‌دهد که علی‌رغم رفت و آمد مسئولان متفاوت از جناح‌های مختلف سیاسی در ایران، همچنان در همه دولت‌ها پابرجاست و به منظور پیشبرد اهداف خود، برای عناصر همسویش پست و مقام دست و پا می‌کند. با این اوصاف باید گفت متاسفانه در فضای فرهنگی ایران اسلامی در روی همان پاشنه قبل می‌چرخد و با حضور غریب‌پورها، نیروهای مومن و مذهبی روز به روز غریب‌تر می‌شوند.

تحریم های اولیه که هیچ،تحریم های ثانویه هم لغو نشد

وبسایت «فردا» در تحلیلی با اشاره به سخنان معاون وزیر خارجه نوشت: ۲۶ دی ماه سالگرد اجرای برجام بود و مسئول ستاد پیگیری برجام عباس عراقچی در کنفرانس خبری به تشریح دستاوردها و مشکلات زیاد اجرای برجام پرداخت. او خطاب به رسانه‌ها و گروه‌های مختلف گفت: از گروه‌های مختلف سیاسی در این عرصه خواهش می‌کنم جانب انصاف را رعایت کنند و اگر انصاف را رعایت نمی‌کنند، حداقل واقعیات را بیان کنند و دروغ نگویند. وی همچنین در بخش تحریم‌های بانکی گفت: در این حوزه هنوز شرایط بانک‌های ما به حالت عادی و نرمال برنگشته است. علت‌های متعددی برای این موضوع وجود دارد که تقریبا هیچ کدام به مسائل برجام مربوط نیست. موانع دیگری هست که مهمترین مانع تحریم‌های اولیه آمریکا است که کماکان وجود دارد و بعد از انقلاب و حادثه گروگانگیری اعمال شده و ربطی به موضوع هسته‌ای نداشته است.
خوب است آقای عراقچی مباحث بیان شده از سوی بزرگان نظام در مقطع ابتدایی مذاکرات و همچنین ادعاهای مطرح شده از سوی خودشان و آقای دکتر ظریف  را دوباره مرور کنند. مگر دکتر روحانی چندین بار تاکید نکرد که با امضا شدن توافق تمامی تحریم‌های مالی، بانکی و اقتصادی بالمره برداشته خواهند شد. مگر آقای ظریف بارها از لغو تحریم‌های اقتصادی و مالی صحبت نکردند. مگر خود شما بارها این حرف را در محافل خصوصی و عمومی مطرح نکردید؟  اگر شما مدعی هستید که تحریم‌های باقی مانده ربطی به برجام ندارد، باید پرسید که پس برای چه برجام امضا شد؟  چرا دستاوردهای هسته‌ای کشور  از دست رفت؟  اگر قرار بود تحریم‌ها باقی بماند به نحوی که نتوانیم حتی پول نفت خود را به دست بیاوریم، پس برای چه توافق کردیم؟ هر چند ایشان مدعی هستند درآمدهای نفتی قابل وصول است اما مجلس شورای اسلامی این مساله را رد کرده است. مجلس در گزارش شش ماهه خود از اجرای برجام نوشته است: «بخش قابل توجهی از وجوه مسدود شده ایران در خارج از کشور، رفع تحریم شده است، اما نقل و انتقال و تبدیلات ارزی این وجوه هم‌چنان با مشکلات و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های گذشته روبه‌روست» این مشکل شامل درآمدهای نفتی نیز می‌شود.
اما در بخش دیگر ایشان ادعا می‌کنند مشکلات فعلی همان تحریم‌های بانکی باقی مانده از جنس تحریم‌های اولیه آمریکا است و برای همین ربطی به برجام ندارد. احتمالا بعید باشد که آقای عراقچی دستورالعمل‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا برای اجرای برجام را ندیده و نخوانده باشد. او هم‌اکنون مسئول اجرایی کردن برجام است و باید تمام این سندها را به دقت خوانده باشد. اینکه آقای عراقچی گفتند تحریم‌های اولیه باقی مانده، حرف درستی است اما این قسمت که ادعا کردند به دلیل باقی ماندن تحریم‌های اولیه، بانک‌های خارجی با ایران همکاری نمی‌کنند با سند وزارت خزانه‌داری همخوان نیست.
اگر به سندی که با عنوان سوالات متداول پرسیده شده (FAQ) که از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شده است نگاهی بیندازیم در بخش A,۳  با عنوان تحریم‌های باقی مانده بعد از روز اجرا مواجه می‌شویم. سوال پرسیده شده این است؛ «تحریم‌های باقی مانده چه چیزهایی هستند.» در بخش iii   این پرسش درباره تحریم‌های ثانویه بانکی باقی مانده صحبت شده است.به صورت بسیار روان و ساده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا بیان شده که تحریم‌های ثانویه بانکی بر روی تراکنش‌های بانکی با افراد ایرانی باقی مانده در لیست تحریم‌ آمریکا (SDN List) باقی مانده است. خوب است اشاره شود که این افراد و نهادهای باقی مانده در لیست تحریمی در حدود ۱۸۰ فرد، نهاد و موسسه امنیتی، دفاعی و اقتصادی کشور هستند. وزارت دفاع، وزارت اطلاعات، سازمان صدا و سیما، دانشگاه مالک اشتر، دانشگاه امام حسین(ع)، قرارگاه خاتم‌الانبیاء و بسیاری از نهادهای موثر در اقتدار و اقتصاد کشور در این لیست قرار دارند.
اتفاقا مشاهده می‌شود که تحریم‌های بانکی ثانویه کاملا باقی مانده و اهداف بسیار مشخصی هم برایش در نظر گرفته شده است. بانک‌های بزرگ خارجی نیز به دلیل باقی ماندن همین تحریم‌هاست که جرات نمی‌کنند با طرف‌های ایرانی همکاری کنند. مگر قرار نبود که برجام تحریم‌های ثانویه اقتصادی، مالی و بانکی را بردارد و یا لااقل متوقف کند؟ آیا آقای عراقچی این سند را ندیده‌اند که مدعی شده‌اند تحریم‌های بانکی باقی مانده از جنس تحریم‌های اولیه هستند و ربطی به برجام ندارند؟ ما هم با آقای عراقچی موافقیم!  هیچکس نباید به مردم دروغ بگوید.

آفتاب یزد:باید فوت هاشمی را جایگزین نارضایتی مردم از دولت کنیم!

روزنامه آفتاب یزد در کنار تیتر اول خود (که مرحوم هاشمی را بازیگر اصلی انتخابات ۹۶ معرفی کرده!)، سرمقاله‌ای را به قلم علی صوفی (عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان) منتشر کرد.
صوفی می‌نویسد: آقای هاشمی به عنوان یک شخصیت تأثیرگذار در عرصه سیاسی کشور جایگاه ویژه‌ای داشته و نفوذ و تأثیر کلام او در بین گروه‌های مختلف غیرقابل انکار است، پس بی‌تردید فقدان آیت‌الله هاشمی، ضربه بزرگی به اصلاحات و جریان‌های سیاسی معتدل و حتی حسن روحانی در بلندمدت است، اما در حال حاضر ما انتخابات ۹۶ را پیش‌رو داریم.
وی ادامه می‌دهد: با درگذشت هاشمی و جو به وجود آمده پس از آن، باید گفت حتی نگرانی‌هایی که پیش‌تر به دلیل مشکلات معیشتی و یا نارضایتی‌های مردمی درباره دولت روحانی وجود داشت تا جایی که گفته می‌شد عده قابل توجهی از کسانی که در سال ۹۲ به روحانی رأی دادند در سال ۹۶ پای صندوق‌های رأی نخواهند رفت و به روحانی پشت می‌کنند وجود ندارد. بی‌تردید پس از فوت آقای هاشمی به دلیل جریان احساساتی حاکم، حتی مردم دلسرد از روحانی، پای صندوق‌های رأی به حسن روحانی رأی می‌دهند.
گفتنی است بخشی از اظهارات آقای صوفی مبنی بر اینکه مردم از مشکلات معیشتی نارضایتی دارند و عده قابل توجهی از مردم نمی‌خواهند به روحانی رأی بدهند، اما بخش دیگر ادعا و آرزوست که اعتبار خبری ندارد.

لیبراسیون:آمریکا و اروپا دیگر نمی توانند راه پیروزی های ایران را سد کنند

روزنامه لوموند در گزارشی با عنوان «پیشروی بزرگ» نوشت: ایران که قدرت و نفوذش در عراق و سوریه غیرقابل انکار شده، دیگر بلندپروازی برای تبدیل شدن به بازیگر کلیدی منطقه را پنهان نمی‌کند. هیچ‌کس، نه آمریکایی‌ها، نه سعودی‌ها و نه اروپایی‌ها توانایی یا اراده‌ای برای پیشبرد تلاشی با هدف بازگرداندن ایران به جایگاه سابق را ندارند.»
روزنامه لیبراسیون با اشاره به تحولات هفته‌های اخیر در موصل عراق و حلب سوریه و حضور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در این مناطق، ایران را به عنوان بازیگری مهم در منطقه معرفی کرده که دیگر نمی‌توان نقشش را در تحولاتی که در خاورمیانه رخ می‌دهد نادیده گرفت. لیبراسیون می‌افزاید:آموزش واحدهای بسیج مردمی و شبه نظامیان سپاه بدر توسط سردار قاسم سلیمانی،  از سوی فرمانده آمریکایی درخواست نشده بود اما ایران حضور خود را در این جنگ بزرگ تحمیل کرده، برای یادآوری این نکته که هیچ‌چیز نمی‌تواند با غیبت ایران در منطقه عملی شود.
پیشروی‌های قاطع ایران در میدان نبرد موضع این کشور را به عنوان بازیگر سیاسی و نظامی غیرقابل انکار تقویت کرده است.
لیبراسیون در پایان نوشت: حتی ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا هم با وجود اظهارات نمایشی‌اش نخواهد توانست این معادله جدید را تغییر دهد.

وطن امروز

نسخه عقیم‌سازی کارتن‌خواب‌ها از اذهان بیمار برمی‌خیزد

معاون رئیس‌جمهور سابق با انتقاد از استفاده سیاسی از معضلات اجتماعی گفت: عقیم‌سازی‌ کارتن‌خواب‌ها نسخه برخاسته از اذهان بیمار است. به گزارش تسنیم، مهرداد بذرپاش در جمع تشکل‌های غیردولتی مردم‌نهاد و فعالان حوزه آسیب‌های اجتماعی، با بیان اینکه «مساله اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ‬ ﻣﺘﻐﻴﺮی واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ هنجار‌ها و ارزشﻫـﺎی زﻣﺎﻧـﻪ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﺑـﺎ ﺗﻐﻴﻴـﺮ اﻳـن هنجار‌ها و‬ ارزشﻫﺎ در ﻃﻮل زﻣﺎن ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣـﻲﻳﺎﺑـﺪ»، تصریح کرد: آنچه در کشور مشکل و مساله شده است، موضوع بی‌سازمانی اجتماعی است که در آن مسائل اجتماعی را با آزمایش مقررات اجتماعی سنجه می‌کنند.  وی با بیان اینکه متاسفانه دولت آسیب‌های اجتماعی را در قالب‌های بروکراتیک دنبال می‌کند، به وضعیت اقتصادی جامعه اشاره کرد و گفت: اگر افراد پس از انجام دادن ۴۰ ساعت کار در هفته درآمد کافی برای هزینه‌هایی چون اجاره خانه، خوراک و دیگر مخارج ضروری خود به دست نیاورند و همچنان درآمد آنها زیر خط فقر باشد، در این صورت انگیزه آنها برای توجه به گزینه‌های غیرقانونی به عنوان راهی برای امرار معاش و گذران زندگی، قوی‌تر خواهد بود. عضو سابق هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت و برخی اظهار نظرهای مسؤولان گفت: به جای راهکار عقیم‌سازی کارتن‌خواب‌ها، در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی راهکار مناسب‌تری بدهیم، این نسخه برخاسته از ذهن بیمار است. «فقر» مرگ همه فضیلت‌های انسانی و نقطه شروع آسیب‌های اجتماعی است.

اجازه استفاده از آتش‌بس برای احیای تروریست‌ها را نمی‌دهیم

دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: نباید اجازه داد دشمنان سوریه از فرصت آتش‌بس و مذاکره سیاسی به عنوان تاکتیکی برای احیای انسانی، مالی و تسلیحاتی گروه‌های تروریستی و بازسازی عملیاتی آنها استفاده کنند. علی شمخانی در دیدار عماد خمیس، نخست‌وزیر سوریه ضرورت هوشیاری در برابر طرح‌هایی که به‌دنبال ایجاد انحراف در مسیر همکاری موفق ۳ کشور ایران، سوریه و روسیه در مقابله با تروریسم هستند را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: ایفای نقش فعال و تاثیرگذار در فرآیندهای سیاسی به مراتب پیچیده‌تر از همکاری‌های دفاعی و امنیتی بوده و نیازمند همفکری، همکاری و مشارکت مستمر ۳ کشور در همه فرآیندهای تصمیم‌گیری و اجرایی است. وی افزود: نباید اجازه داد دشمنان سوریه از فرصت آتش‌بس و مذاکره سیاسی به عنوان تاکتیکی برای احیای انسانی، مالی و تسلیحاتی گروه‌های تروریستی و بازسازی عملیاتی آنها استفاده کنند. عماد خمیس، نخست‌وزیر سوریه نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از آخرین تحولات میدانی این کشور و پیشروی‌ها در نبرد با گروه‌های تکفیری، پیگیری مسیر سیاسی برای عبور از بحران را یکی از گزینه‌های مهم دانست و افزود: دولت سوریه همواره با مخالفان غیرمسلح که به حفظ یکپارچگی کشور علاقه‌مندند به گفت‌وگو پرداخته است.

دریافت وام ۱۱ هزار میلیاردی از صندوق فرهنگیان توسط ۲۰ نفر

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از دریافت وام ۱۱ هزارمیلیاردی مشکوک‌الوصول توسط ۲۰ نفر از صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد. محمدمهدی زاهدی در گفت‌وگو با فارس،‌ اظهار داشت: جای تاسف است که مسؤولان صندوق ذخیره فرهنگیان، بانک سرمایه و در راس آنها وزارت آموزش‌وپرورش تاکنون هیچ شکایتی را به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح بابت کسانی که از صندوق یا بانک سرمایه یا سایر شرکت‌های وابسته به صندوق وام‌های کلان دریافت ‌کرده‌ و هنوز نپرداخته‌اند، صورت نداده‌اند. وی افزود: نزدیک ۱۱ هزار میلیارد تومان این وام‌ها بوده و آنچه ما احساس می‌کنیم این است که شاید بیش از ۶۰ درصد آنها مشکوک‌الوصول باشد ولی ما انتظار داشتیم وزارت آموزش، بانک سرمایه، صندوق ذخیره و سایر شرکت‌ها از این موضوع شکایت کنند. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: این مساله حق فرهنگیان بوده و مطالبه آنهاست. نمی‌شود حق یک‌میلیون و اندی فرهنگی را به ۲۰ یا ۳۰ نفر بدهیم و آنها این سرمایه عظیم فرهنگی را به یغما ببرند.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش به درجه سرتیپی ارتقا پیدا کرد

امیر سرتیپ دوم نوذر نعمتی جانشین فرمانده نیروی زمینی و امیر سرتیپ دوم علی جهانشاهی معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی با دستان فرمانده کل قوا به درجه سرتیپی ارتقا پیدا کردند. در این مراسم که فرمانده کل ارتش امیر سرلشکر صالحی و تعدادی از فرماندهان ارتش حضور داشتند، امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی گزارشی از برنامه‌های آتی نیروی زمینی را محضر فرمانده کل قوا  ارائه کرد و معظم‌له رهنمودهایی را به فرمانده نیروی زمینی بیان داشتند.

کم‌توجهی دولت به اعتبارات دفاعی ۹۶

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در لایحه بودجه تهیه شده توسط دولت چنانکه انتظار می‌رود به اعتبارات دفاعی توجه نشده، تاکید کرد: این اعتبارات را در مجلس اصلاح می‌کنیم. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به ضرورت تقویت بنیه دفاعی کشور، به وضعیت اعتبارات دفاعی سال آینده در بودجه ۹۶ اشاره کرد و اظهار داشت: در لایحه بودجه ۹۶ تفاوت‌هایی در زمینه اعتبارات دفاعی با برنامه ششم توسعه مشاهده می‌شود. وی افزود: در تصویب ماده ۱۲۱ لایحه برنامه ششم توسعه، نمایندگان مقرر کردند سالانه ۵ درصد بودجه عمومی کشور به تقویت بنیه دفاعی اختصاص یابد که در زمینه هوایی، دریایی و توان موشکی، بسیج مردمی و عمق‌بخشی به آن هزینه شود. ذوالنور تاکید کرد: ما لایحه بودجه ۹۶ را بویژه در حوزه اعتبارات دفاعی با معیار قرار دادن برنامه ششم توسعه بررسی و حتما اعتبارات دفاعی بودجه ۹۶ را اصلاح می‌کنیم.

ارائه چهارمین گزارش وزارت امور خارجه از اجرای برجام

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از وصول گزارش چهارم وزارت امور خارجه درباره نحوه اجرای برجام به این کمیسیون خبر داد. سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، گفت: براساس تبصره یک قانون اقدامات متقابل و متناسب جمهوری اسلامی در اجرای برجام، گزارش ۳ ماهه دوم وزارت امور خارجه صبح روز سه‌شنبه به این کمیسیون ارسال شد و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بعد از پایان زمان سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، این گزارش در کمیسیون امنیت بررسی می‌شود. نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور حتم در بررسی گزارش چهارم از نحوه اجرای برجام، از مسؤولان وزارت امور خارجه برای ارائه توضیحات و بررسی مندرجات این گزارش دعوت می‌شود.

۱۷ و ۱۸ اسفند؛ برگزاری اجلاسیه خبرگان رهبری در تهران

عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری از برگزاری اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری در روزهای ۱۷ و ۱۸ اسفندماه خبر داد. به گزارش تسنیم، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در نشست خبری که در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، با بیان اینکه هیات‌رئیسه ۷ جلسه در رابطه با مسائل مختلف مجلس و مسائل جاری کشور تاکنون داشته که این تعداد جلسات قابل ‌توجه است، گفت: کمیسیون اصول ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی به ریاست آیت‌الله مؤمن تاکنون ۵ جلسه تشکیل داده و در این جلسات کسانی که در مظان رهبری قرار می‌گیرند توسط کمیته‌ای داخل این کمیسیون به‌صورت کاملاً محرمانه مورد بررسی قرار می‌گیرند که در این رابطه هم این کمیته ۳ نفره ۲ جلسه برگزار کرده است. وی درباره اجلاس آینده خبرگان اظهار داشت: اجلاسیه آینده مجلس خبرگان رهبری روزهای ۱۷ و ۱۸ اسفندماه در محل سابق مجلس شورای اسلامی در تهران تشکیل جلسه خواهد داد و در روز ۱۹ اسفند علاوه بر زیارت مرقد مطهر امام راحل با مقام معظم رهبری دیداری خواهیم داشت. آیت‌الله خاتمی انتخابات میان‌دوره‌ای برای جایگزینی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را مورد توجه قرار داد و گفت: طبق قانون هرگونه مصلحت‌اندیشی برای مجلس خبرگان برعهده این مجلس بوده و در جلسه آینده هیات‌رئیسه که ۱۴ بهمن‌ماه تشکیل خواهد شد در این رابطه تصمیم‌گیری می‌شود.

ایران

انتقاد تند رسانه های اصولگرا از علی مطهری

مصاحبه اخیر علی مطهری نایب رئیس مجلس با واکنش تند و انتقادی  روزنامه‌های کیهان و جوان روبه رو شد.  روزنامه جوان در سرمقاله خود با عنوان «بازی با منافع ملی» نوشته است: «اینکه از نگاه علی مطهری پرتاب عزتمندانه موشک در راستای منافع ملی با لحن تحقیر‌آمیز «موشک‌پرانی» برای اجرانشدن برجامی که مذاکره‌کنندگان آن، امروز بر اشتباه خوش‌بینی خود به امریکا اعتراف می‌کنند، با چه نیتی صورت می‌گیرد، جای تأمل و بسی تأسف دارد.
حسن رشوند افزوده است: «کاملاً روشن است یا آقای مطهری درک درستی از منافع ملی و چه بسا امنیت ملی کشور ندارند یا در یک پازل هماهنگ با دشمن برای تسهیل در روند اتهام‌زنی‌های غرب و فشارهای ناجوانمردانه امریکا به‌رغم توافق‌ هسته‌ای به دنبال دور جدید فشار به ایران توسط غرب هستند و این همان چیزی است که نهادهای به اصطلاح حقوق بشری علیه ایران نیز پس از برجام دنبال می‌کنند.» روزنامه کیهان هم روز گذشته نوشت: «درک درست آقای مطهری از عقل محل تردید است؛ چه اینکه مثلاً وی پیش از این گفت «برای بررسی تصویب برجام، ۲۰ دقیقه هم زیاد بود». در حالی که خریدن یک جفت کفش یا یک دست لباس حداقل یک ساعت زمان می‌برد، آیا نشانه عقل است که درباره توافقی ناظر سرنوشت ۲۰-۱۵ ساله کشور گفته شود «۲۰ دقیقه هم برای بررسی آن زیاد بود»؟!
سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه هم اگر چه نامی از علی مطهری نبرد اما گفت: «هراز‌چند گاهی عناصر غرب‌گرای سست روحیه که درک و فهم درستی از فضای امنیت ملی و الزامات بازدارندگی کشور در مقابل تهدیدات بیگانگان ندارند، به عمد یا ناخودآگاه، پژواک صدای دشمنان می‌شوند.» به گزارش فارس، وی به‌کارگیری تعابیر موهن در مذمت رشد و توسعه قدرت بازدارندگی موشکی را امری ناپسند دانست و افزود: «اینگونه سخن گفتن پیرامون اقتدار موشکی ایران اسلامی که تاکنون نقش تعیین کننده‌ای در خاموش کردن آرزوهای شوم دشمنان داشته است، افکار عمومی را نسبت به این حقایق روشن، مشوش و نگران می‌کند.»

الجبیر: رابطه با ایران نیازمند تلاش دوطرفه است

وزیر امور خارجه عربستان اگرچه به روال گذشته ادعاهایی علیه کشورمان مطرح کرد اما گفت که رابطه با ایران نیازمند تلاش دوطرفه است. به گزارش ایسنا، عادل‌ الجبیر در پاریس با بیان اینکه اهداف عربستان و امریکا مشابه است ولو اینکه اختلاف نظرهایی درباره چگونگی دستیابی به آنها وجود دارد، افزود: ما خواستار مقابله با داعش و به طور قطع کنترل ایران هستیم. وی درباره احتمال برقراری روابط میان تهران و ریاض با متهم کردن ایران به دست داشتن در اقدامات بی‌ثبات ‌کننده گفت: روابط ما با ایران درتنش قرار دارد و این نتیجه سیاست‌های خصمانه ایران است. اینکه بتوانیم با ایران در صلح و همبستگی زندگی کنیم بسیار خوب خواهد بود اما نیازمند تلاش دوطرفه است.

ابراهیم یزدی در ازمیر ترکیه عمل جراحی شد

ابراهیم یزدی دبیرکل پیشین نهضت آزادی در پی مخالفت امریکا با صدور ویزای درمان، روز دوشنبه در شهر ازمیر ترکیه تحت عمل جراحی قرار گرفت. به گزارش ایرنا،  وی دوشنبه شب تحت عمل جراحی قرار گرفته و طبق اعلام خانواده وی و بنابر اظهارنظر پزشک جراح، عمل موفقیت‌آمیز بوده است.

آرمان

تسلیت روحانی برای درگذشت علی شریعتمداری

رئیس‌جمهوری در پیامی درگذشت مرحوم دکترعلی شریعتمداری را تسلیت گفت و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت کرد. متن پیام حسن روحانی به این شرح است: درگذشت مرحوم دکتر علی شریعتمداری موجب تأثر و تألم خاطر گردید، این چهره ماندگار حوزه تعلیم و تربیت، از کارگزاران صدیق نظام جمهوری اسلامی و اعضای مؤثر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که در کنار فعالیت‌های مختلف سیاسی، با تربیت شاگردان و پدید آوردن آثار علمی و تربیتی متعدد، کارنامه‌­ای پربار از خدمات ارزشمند و تعهد دلسوزانه نسبت به مردم و انقلاب اسلامی از خود به جا گذاشت. اینجانب درگذشت این دانشمند گرانقدر را به جامعه علمی و فرهنگی کشور، مردم شریف استان فارس و به ویژه بازماندگان محترم ایشان تسلیت می­‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

نقش محوری آیت‌ا… هاشمی فراموش نمی‌شود

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: هیچ گاه نقش محوری آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی در دوران بعد از انقلاب فراموش نخواهد شد. حجت‌الاسلام و المسلمین محمدکاظم بهرامی در جلسه هیات عمومی دیروز در نطق پیش از دستور خود رحلت آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی را به قضات دیوان عدالت اداری و همه بزرگان نظام تسلیت گفت. رئیس دیوان عدالت اداری رحلت آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی را یک مصیبت بزرگ برای ملت شریف ایران دانست و افزود: ایشان از یاران دیرین حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بودند و بیش از شصت سال مجاهدت در راه خدا و انقلاب این بزرگوار فراموش‌نشدنی است و هیچ گاه نقش محوری ایشان در دوران بعد از انقلاب فراموش نخواهد شد.

تاکید بر ادامه راهبرد زنده یاد هاشمی

جلسه دفتر سیاسى حزب اتحاد ملت در محل دفتر مرکزى این حزب برگزار شد. در این جلسه پس از تبادل اخبار مهم روز، از حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع و ترحیم مرحوم آیت‌ا… هاشمى رفسنجانى تقدیر و این حرکت مردمی، سرمایه‌اى بزرگ برای نظام و کشور و مقوم میانه روى و اعتدال در برابر هرگونه افراطى گری سیاسى دانسته شد. اعضای دفتر سیاسی با تاکید بر ضرورت ادامه راهبرد زنده‌یاد هاشمی رفسنجانی در ایجاد وحدت بین مردم حول محور منافع ملی، متانت و مدنیت بالای جمعیت میلیونی حاضر در مراسم تشییع را الگویی برای سیاستمداران و مسئولان دانستند تا در عین اختلاف نظرهای طبیعی، با مدارا و دوشادوش هم برای پیشرفت کشور تلاش کنند و همان‌طور که آن مرحوم با همه سوابق بزرگ انقلابی و جایگاه ویژه اش در نظام، خود را در معرض رای مردم قرار می‌داد، تعیین تکلیف اختلافات را تنها به دست صندوق رای و قانون شفاف و عادلانه بسپارند.

انتشار مشروح مذاکرات شورای‌نگهبان درسال۹۲

کتاب «مشروح مذاکرات شورای نگهبان سال ۱۳۹۲، بخش اول (فروردین تا شهریور)» با هدف توجه محافل قضائی و دانشگاهی به متن مذاکرات اعضای شورای نگهبان تدوین و منتشر شده است. مقام معظم رهبری در دیدارهایی که در سال‌های اخیر با اعضای محترم شورای نگهبان داشته‌اند، بارها بر اهمیت نظرات فقهی و حقوقی شورای نگهبان و ضرورت انتشار آنها پای فشرده‌اند. در همین راستا از سال ۱۳۹۳ کار آماده‌سازی متن مذاکرات اعضای شورای نگهبان در جلسات شورا برای انتشار عمومی به‌ عنوان یکی از اولویت‌های کاری پژوهشکده شورای نگهبان بازتعریف شد.

کاظم جلالی در بیمارستان بستری شد

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به دلیل عارضه قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. فارس نوشت؛ کاظم جلالی نماینده مردم تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به دلیل عارضه قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. حال وی رو به بهبود است و طی روزهای آینده مرخص خواهد شد.

دور جدید حذف یارانه‌ها آغاز شد

دور جدید حذف یارانه‌ها از دی‌ماه آغاز شد تا تصمیم جدید دولت برای حذف یارانه ۳ میلیون نفر دیگر از پُردرآمدها عملیاتی شود. تسنیم نوشت: حذف یارانه ۳میلیون نفر دیگر از پُردرآمدها تصمیم جدید دولت است که علی ربیعی، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا گفته بود: برای سه گروه پیامک داده‌ایم و گام بعدی دولت حذف یارانه ۳ میلیون نفر دیگر است.تنها چند روز پس از این اظهارنظر، آقای وزیر، علی ربیعی، درباره ارسال پیامک حذف یارانه به ۳ میلیون نفر دیگر از پُردرآمدها گفت:حذف یارانه ۳ میلیون نفر برنامه الان دولت نیست و در آینده اجرا می‌شود.

مردم بیایند ثروت هاشمی را ببیند

غلامحسن کرباسچی از پیشنهاد تبدیل خانه آیت‌الله هاشمی به موزه خبر داد و گفت: تجلیلی که در مراسم تشییع از ایشان شد، نشان داد خیلی از افراد جامعه این را باور نکرده بودند؛ اما به هر حال یک جو ماورائی آقای‌ هاشمی را احاطه کرده بود. ایشان را آنقدر توانمند، قدرتمند و قوی می‌دانستند که فکر نمی‌کردند در عرض یک لحظه چنین حادثه‌ای اتفاق بیفتد. ایران نوشت؛ بر این اساس پیشنهاد شده منزلی که آقای‌ هاشمی در آن زندگی می‌کرد، با همین حالتی که هست چند سال موزه شود. نه اینکه وسایلی را بیاورند که لازم نیست. در همین خانه را باز کنند و نگهبانی بگذارند تا مردم بیایند و ببینند آقای‌ هاشمی که می‌گفتند ثروتش چنین و چنان است، کجا زندگی می‌کرد؟ مبل خانه ایشان از ۳۰ سال پیش همان است و دیگر پارچه‌اش از بین رفته.

قاضی پور: آخوندی استیضاح می‌شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: جلسه استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی، ۱۰بهمن برگزار می‌شود. نادر قاضی‌پور با اشاره به موضوع استیضاح آخوندی در مجلس اظهار داشت: وزیر راه و شهرسازی در نخستین جلسه بازگشایی مجلس شورای اسلامی در روز ۱۰بهمن استیضاح می‌شود. نماینده ارومیه در مجلس افزود: استیضاح وی که به سبب رحلت آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عقب افتاده بود توسط کمیسیون عمران خانه ملت در دستور کار قرار داد.

شرق

جلسه فوق‌العاده شورای نگهبان درباره برنامه ششم
تسنیم: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، از برگزاری جلسات فوق‌العاده شورای نگهبان برای اعلام نظر درباره مصوبه مجلس درخصوص برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار است جلسات فوق‌العاده‌ای با حضور دبیر، فقها و اعضای حقوق‌دان شورای نگهبان برای بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، مصوب مجلس، تشکیل شود. کدخدایی درباره زمان دقیق اتمام بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در شورای نگهبان به طور قطعی اظهارنظر نکرد؛ اما افزود: پس از اتمام بررسی این لایحه در شورای نگهبان، نظرات خود را در نامه‌ای به رئیس مجلس اعلام می‌کند.

الویری قرارداد همکاری با مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد
ایسنا: محمد هاشمی، رئیس دفتر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأکید کرد که مرتضی الویری براساس قراردادی که با مجمع دارد، کماکان در خدمت مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او با نادرست‌خواندن اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه مرتضی الویری در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هیچ مسئولیتی به‌عهده ندارند، گفت: آقای الویری تا سال ١٣٩١ در یکی از زیرمجموعه‌های فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فعالیت داشتند و از این سال با درخواست مجمع تشخیص مصلحت نظام به دفتر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام مأمور به خدمت شدند. او بعد از بازنشستگی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تداوم همکاری با آقای الویری قرارداد امضا کرد و به موجب این قرارداد ایشان درحال‌حاضر در خدمت مجمع تشخیص مصلحت نظام و با مجمع همکاری دارند. برخی سایت‌ها مدعی شده بودند که مرتضی الویری بدون داشتن هیچ‌گونه ارتباط استخدامی و کاری با مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام و صرفا با استفاده از آشنایی برخی افراد شاغل، تاکنون به‌ صورت غیرقانونی در این مرکز تردد داشته است.

بیانیه دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت درباره تشییع پیکر هاشمی
شرق: جلسه دفتر سیاسى حزب اتحاد ملت ایران اسلامى در محل دفتر مرکزى این حزب برگزار شد. اعضای دفتر سیاسی با تأکید بر ضرورت ادامه راهبرد زنده‌یاد هاشمی‌رفسنجانی در ایجاد وحدت بین مردم حول محور منافع ملی، متانت و مدنیت بالای جمعیت میلیونی حاضر در مراسم تشییع را الگویی برای سیاست‌مداران و مسئولان دانستند تا در عین اختلاف‌نظرهای طبیعی، با مدارا و دوشادوش هم برای پیشرفت کشور تلاش کنند. اعضای دفتر سیاسی در ادامه این بحث با مضردانستن هرگونه دوقطبی‌سازی که به سود جریان‌های افراطی می‌شود، از همه جناح‌ها و گروه‌ها خواستند تا برادری و دوستی شکل‌گرفته در مراسم مختلف درگذشت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را پایه‌ای برای آشتی ملی و رفع کدورت‌ها با حفظ حقوق اصولی همه جریانات قرار دهند.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران:
هیچ نهاد و مقامی حق ورود به انتخابات له یا علیه داوطلبی را ندارد
ایرنا: سیدشهاب‌الدین چاوشی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان تهران با اشاره به اینکه هیچ نهاد و مقامی براساس قانون، حق ورود به بحث انتخابات له یا علیه داوطلب خاصی را ندارد، تأکید کرد که فقط هیئت‌های اجرائی و نظارت طبق قانون وظیفه برگزاری انتخابات را بر عهده دارند. معاون استاندار تهران افزود: هرگونه موضع‌گیری تحریک‌آمیز و شبهه‌ایجاد‌کردن در روند انتخابات، خیانتی بزرگ در جهت لطمه به اعتماد عمومی مردم است. رئیس ستاد انتخابات استان تهران با بیان اینکه فضای عادلانه و یکسان برای همه داوطلبان و طرفداران آنها در انتخابات از سوی مجریان فراهم است، گفت: اما به هیچ داوطلب و هواداری اجازه خدشه‌دارکردن قوانین را به بهانه رأی‌آوری نخواهیم داد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=60212

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.