کیهان خانه تکانی تیم اقتصادی دولت ضرورتی بود که روحانی از مرم دریغ کرد به نوشته «الف»، اگر اصل را بر صحت گفته‌های مراجع رسمی اعلام آمار شاخص‌های اقتصادی کشور یعنی مسئولان بانک مرکزی و مرکز آمار ایران قرار دهیم در آن صورت باید بپذیریم که تک‌رقمی شدن تورم و رسیدن آن به محدوده ۹ ...

کیهان

خانه تکانی تیم اقتصادی دولت ضرورتی بود که روحانی از مرم دریغ کرد

به نوشته «الف»، اگر اصل را بر صحت گفته‌های مراجع رسمی اعلام آمار شاخص‌های اقتصادی کشور یعنی مسئولان بانک مرکزی و مرکز آمار ایران قرار دهیم در آن صورت باید بپذیریم که تک‌رقمی شدن تورم و رسیدن آن به محدوده ۹ درصد واقعیت دارد و هیچ خدشه‌ای بر آن وارد نیست اما متاسفانه روی دیگر سکه این واقعیت این است که وقتی منحنی رشد قیمت کالاهای مصرفی خانوارها نظیر برنج، حبوبات، گوشت‌قرمز، میوه، شیر، کره و دیگر محصولات لبنی را در یک بازه زمانی یکی، دو ماهه مورد بررسی قرار می‌دهیم و رشد توقف‌ناپذیر اما بی‌سر و صدای قیمت‌ها را مشاهده می‌کنیم، حق داریم از مسئولان محترم تیم اقتصادی دولت بپرسیم چرا تک رقمی شدن تورم هیچ تاثیری در جلوگیری از رشد قیمت‌ها که معنایی جز کاهش باز هم بیشتر قدرت خرید و افزایش باز هم بیشتر فشارهای معیشتی بر مردم خصوصا گروه‌های حقوق‌بگیر نداشته است؟
دامنه گرانی اقلام خوراکی مورد نیاز مردم به گوشت‌قرمز، برنج و حبوبات کشیده شده است.
مطابق معمول نه وزارت جهاد کشاورزی، نه وزارت امور اقتصادی و دارایی، نه بانک مرکزی، نه گمرک، نه وزارت صنعت، معدن و تجارت و نه هیچ سازمان مسئول دولتی دیگر مسئولیت این افزایش قیمت‌هایی را که با وجود اعلام کاهش نرخ تورم صورت گرفته، برعهده نمی‌گیرد.
به این ترتیب باید به کسانی که منتقد تیم اقتصادی دولت هستند حق داد که می‌گویند حلقه‌های این تیم هماهنگ عمل نمی‌‌کنند و به فکر حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم نیستند. جای دریغ و افسوس بسیار است که با وجود همه این ضعف‌های پنهان و آشکار در تیم اقتصادی دولت، آقای رئیس‌جمهور از دست زدن به هرگونه اقدامی به منظور انجام یک خانه‌تکانی اساسی در بازیکنان این تیم خودداری کرد.

رادیو فرانسه:جنگ اقتصادی میان امریکا و چین در پیش است

وبسایت رادیو فرانسه در تحلیلی نوشت: ترامپ هنگام کمپین انتخاباتی‌اش وعده‌هایی داده است که با ورودش به کاخ سفید به تدریج دارد به وعده‌هایش عمل می‌کند. خروج آمریکا از پیمان تجارت آزاد دو سوی اقیانوس کبیر «پیمان ترانس پاسیفیک» از جمله نخستین اقدامات او بوده است. او تهدید کرده که از پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی «نفتا» خارج خواهد شد. ترامپ پیمان تجارت آزاد با اتحادیه اروپا را رد کرده است و گفته عوارض بسیار سنگینی بر روی تولیدات وارداتی چین و خودروهای آلمانی خواهد بست. فهرست تهدیدهای اقتصادی دونالد ترامپ سر دراز دارد. این سیاست با روند جهانی شدن تجارت و اقتصاد همخوانی ندارد و با این روند تضاد کامل دارد.
در این راستا، تنش اقتصادی بین آمریکا و چین، یعنی دو قدرت برتر اقتصاد جهان می‌تواند مبدل به یک جنگ تمام عیار اقتصادی بین این دو قدرت جهانی شود. این جنگ همچنین می‌تواند پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی در عرصه‌های سیاسی و نظامی داشته باشد.
«سباستیان ژان»، اقتصاددان و متخصص تجارت جهانی و مدیر مرکز مطالعات آینده‌نگری و اطلاعات فرانسه در این باره می‌گوید: «احساس من این است که در حال گذار به یک شرایط تازه هستیم. این شرایط تازه، نه تنها به معنی پایان یافتن موازین و نهادهایی است که پس از جنگ دوم جهانی برای مدیریت روابط تجاری و اقتصادی در جهان ایجاد شده است، بلکه به منزله پایان گرفتن نظمی است که از سال‌های ۱۹۹۰ و با فرو ریختن دیوار برلین بر اقتصاد و تجارت جهانی حاکم شده بود. این دوران همچنین با تسلط آمریکا بر روابط سیاسی بین‌المللی همراه بوده است.
در همین راستا، «کریستیان هاربولو» مدیر مدرسه عالی جنگ اقتصادی در فرانسه اعتقاد دارد که رویکرد ترامپ زمینه‌ساز تغییر نظم اقتصادی کنونی در جهان است. «ما نگرش خود از جهان را بیش از آنچه باید، بر روی استمرار نظم جهانی گذشته متمرکز کرده بودیم. نظمی که خصوصاً در جهان غرب در چهارچوب یک قدرت مسلط و متحدان جانبی این قدرت تعریف شده بود. امروزه این نظم، معنای واقعی خود را از دست داده است. ما هم اکنون در یک جهان چند قطبی هستیم. در حال حاضر مشکل اصلی آمریکا اینست که چه رفتاری با چین داشته باشد. چین نه تنها به عنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی نوخاسته با رویکرد تهاجمی تجاری، بلکه به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی برای آمریکا مشکل عمده محسوب می‌شود.»
رادیو فرانسه می‌افزاید: در سال ۲۰۰۵ میلادی، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از مفاد یک گزارش بسیار محرمانه دولت چین پرده برداشتند. این گزارش، عزم قاطع رهبران چین و برنامه‌ریزی مدون این کشور برای مبدل شدن چین به یک اقتصاد برتر در جهان را نشان می‌دهد. بر اساس این سند محرمانه، چین باید در چهارچوب یک برنامه ۲۰ ساله گوی سبقت را از آمریکا برباید و در سال ۲۰۲۵ میلادی با جهش‌های گسترده در زمینه‌های نوگرایی صنعتی، تحقیقات و تکنولوژی مبدل به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان شده و آمریکا را پشت‌سر بگذارد.
تنش بین آمریکا و چین از این زمان اوج گرفت. ولی این تنش مانع از تعاملات تجاری و اقتصادی فیمابین دو کشور نشد. نباید فراموش کرد که بحران بزرگ مالی جهانی که از سال ۲۰۰۷ میلادی در آمریکا و در جهان آغاز شد، ساز و کارهای آمریکا برای مقابله اقتصادی با چین را ناچاراً به کنار گذاشت. در واقع اقتصاد آمریکا و همچنین اقتصاد جهانی برای خروج از بحران مالی سال‌های ۲۰۰۸ نیازمند پویایی اقتصاد چین بودند. چین با رشد اقتصادی ۸ تا ۹ درصدی نقش موتور محرک اقتصاد جهان را در دوران بحران بر عهده داشت.
تداوم این وضع با خروج تدریجی اقتصاد آمریکا از بحران و در همان حال با شکوفایی بیشتر اقتصادی چین همراه بود. روابط متقابل تجاری بین آمریکا و چین با افزایش بدهی‌های خارجی آمریکا به چین همراه بود. چین منافع سرشار تجاری خود را که طی این مدت با سیاست تجاری- تهاجمی خود از بازار آمریکا بدست آورده بود، در اوراق دولتی آمریکا سرمایه‌گذاری کرد. چین در حال حاضر بیش از ۱۱۰۰ میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را در اختیار دارد. در همین حال تراز پرداخت‌های تجاری آمریکا همواره در محدوده مبالغ هنگفتی به نفع چین بوده است. کسری موازنه پرداخت‌های تجاری آمریکا به چین در سال ۲۰۱۶ میلادی در حدود ۳۷۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
«دونالد ترامپ» خواهان تعادل موازنه پرداخت‌های تجاری آمریکا با جهان، خصوصاً چین است. این رویکرد زمینه‌های تنش بین دو کشور را افزایش داده و می‌تواند آغازگر جنگ اقتصادی بین دو اقتصاد بزرگ جهان شود.

چشم اقای وزیر روشن رکود مسکن رکورد شکست

روزنامه دنیای اقتصاد از روزنامه‌های حامی دولت در گزارشی نوشت: برآوردهای پژوهشی از نرخ رشد ارزش افزوده بخش ساختمان در سال ۹۵، نشان می‌دهد پایان امسال، طولانی‌ترین رکود ساختمانی (۵ سال پیاپی)، در کارنامه دست‌کم یک دهه اخیر این بخش، به ثبت می‌رسد. خروج بخش پیشران- ساخت و سازهای بخش خصوصی و پروژه‌های عمرانی دولت- از سکون، ۶ اثر مثبت در رشد اقتصادی دارد؛ اما تداوم رشد منفی آن، به خسارت در بخش‌های دنباله‌رو می‌انجامد.
چهار نشانگر در بازار «ساخت و ساز ناشی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرها» و همچنین «پروژه‌های عمرانی دولت»، حکایت از یک پیش‌بینی درباره «ثبت طولانی‌ترین رکود ساختمانی در دوره فعلی» دارد. آمارهای بانک مرکزی از روند رشد منفی «ارزش افزوده بخش ساختمان»، در کنار برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت این شاخص در سال جاری، مشخص می‌کند.
ارزش افزوده بخش ساختمان در سال ۹۵ مطابق تخمین مرکز پژوهش‌ها، با رشد منفی ۱۴/۹ درصد روبه‌رو می‌شود که این اتفاق، باعث تکرار نقش منفی بخش ساختمان در اقتصاد، همچون سال‌های اخیر خواهد شد طوری که طبق برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، سهم بخش ساختمان در رشد اقتصادی در سال ۹۵ به منفی ۰/۸ درصد خواهد رسید. رشد بخش «ساختمان» از سال ۹۱ تاکنون مطابق تغییرات ارزش افزوده بخش‌های مختلف اقتصاد کشور، همواره نزولی بوده است.
ارزش افزوده این بخش که در دهه ۸۰ به طور متوسط سالانه بالای ۵ درصد و حتی در سال ۸۶ – زمان جهش قیمت مسکن- ۲۳ درصد رشد داشت، از سال ۹۱ و بعد از رشد مثبت ۲/۵ درصدی سال ۹۰، کاهش پیدا کرد و رشد منفی ۳/۱ درصد در هر یک از سال‌های ۹۱ و ۹۲ و سپس رشد منفی ۰/۴ درصد و منفی ۱۳/۵ درصد را در سال‌های ۹۳ و ۹۴ ثبت کرد. در بهار و تابستان امسال نیز ارزش افزوده بخش «ساختمان» با رشد منفی ۲۵/۶ درصد و منفی ۲/۶ درصد روبه‌رو شد.
مرکز پژوهش‌ها با استناد به نشانگرهای «سرمایه‌گذاری ساختمانی بخش خصوصی، تیراژ پروانه‌های ساختمانی و همچنین رشد منفی ۱۴ درصدی ارزش افزوده ساختمان در نیمه اول امسال» و البته «تخمین کاهش ۱۵/۲ درصدی پرداخت‌های عمرانی دولت در سال جاری که جزء دوم بخش ساختمان محسوب می‌شود»، اعلام کرده است: رشد منفی بخش ساختمان در سال جاری، برای پنجمین سال پیاپی و با شیب نزولی بیشتر از ۴ سال گذشته، اتفاق می‌افتد. در این بررسی، یک پرسش بدون پاسخ مطرح شده که محتوای آن ضمن هشدار درباره خسارت ناشی از استمرار رشد منفی بخش ساختمان، به دنبال راهکار کوتاه مدت و میان مدت برای خروج از رکود است.
از طرفی، تیراژ ساخت و ساز مسکونی در کل شهرهای کشور بعد از رشد ۵/۵ درصدی در سال ۹۲، در سال ۹۳ عملاً نصف شد (رشد منفی ۵۳ درصدی واحدهای مسکونی در پروانه‌های ساختمانی صادر شده در سال ۹۴). این شاخص در سال ۹۴ نیز رشد منفی معادل ۷ درصد را تجربه کرد و در بهار امسال ۱۲ درصد دیگر کاهش یافت.
تیم اقتصادی دولت اخیراً در جلسه‌ای مشترک، ضمن بررسی ارقام مربوط به رشد اقتصادی نیمه اول امسال، با ذره‌بین گذاشتن روی جزئیات گزارش رشد اقتصادی، نسبت به آنچه سقوط ۱۴ درصدی ارزش افزوده بخش ساختمان در نیمه اول امسال نسبت به نیمه اول سال گذشته را رقم زد، حساس شدند.

اصلاح طلبان نمی دانند چگونه کارنامه ضعیف روحانی را توجیه کنند

روزنامه صبح‌نو در گزارشی نوشت: دولت یازدهم هرچه به پایان خود نزدیک‌تر می‌شود، انتقادها فزونی می‌یابد، هم در میان دوستان و حامیان دیروز و هم در میان منتقدان. در این میان حامیان دیروز روحانی چاره‌ای جز پذیرش شکست وعده‌های وی ندارند و مرتبا از رئیس دولت تدبیر و امید می‌خواهند تا تغییر را تدبیر خود قرار دهد تا شاید در انتخابات ۹۶ بخت با او یار شود.
«اصلاح‌طلبان اشتباه کردند، یعنی چه که به روحانی چک سفید امضا بدهیم.» این سخنان جدیدترین انتقادها به رئیس‌جمهور دولت از سوی اصلاح‌طلبان است که بارها و از زبان افراد مختلف نقل قول شده است.
در روز ۱۷ بهمن‌ماه، ابراهیم اصغرزاده در گفت‌وگویی با حسین دهباشی از عملکرد دولت یازدهم انتقاد کرد و گفت: «دولتمردان نمی‌فهمند دولتی که باید ریاضت بکشد و مراقب جیب مردم باشد نباید برود حقوق میلیونی بگیرد، اصلاح‌طلبان به مسائل مبتلا به جامعه از جمله حقوق‌های نجومی هیچ توجهی ندارند.»
همچنین محمدرضا تاجیک، یکی از کارشناسان جریان اصلاحات در گفت‌وگو با روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در روز ۱۶ بهمن‌ماه با اشاره به این که «برجام ضعیف عمل کرده و نمود چندانی در زندگی مردم نداشته است» بیان داشت: «روحانی با شعار و گفتار نمی‌تواند در انتخابات آینده شرکت کند، بسیاری از آن شعارها، در همان حریم شعار باقی ماندند.»
همچنین مصطفی کواکبیان در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در سخنانی تأکید کرد: «چک سفید امضاء  به روحانی نمی‌دهیم و انتظار داریم به مطالبات اصلاح‌طلبان هم توجه شود ولی در مجموع رویکرد اصلی ما حمایت از روحانی است.»
در این میان عملکرد رئیس‌جمهور و تحقق نیافتن وعده‌هایش بیشترین انتقادها را به دنبال داشت که سبب شد در اردوگاه اصلاح‌طلبان، اجماعی برای حمایت از روحانی در انتخابات ۹۶  نباشد تا هر روز نام یکی از چهره‌های این جریان به عنوان آلترناتیو روحانی مانند آقایان پزشکیان، جهانگیری، مطهری، ظریف و قاضی‌زاده هاشمی شنیده شود.
از سوی دیگر اما حتی آنانی که قائل به حمایت از روحانی هستند معتقدند باید از وی حمایت مشروط داشته باشند و در صورت دریافت امتیازاتی مانند سهم بیشتر و اثرگذارتر در دولت آینده از وی حمایت کنند. اصلاح‌طلبان امروز بزرگ‌ترین چالش خود را در این می‌بینند که باید از کسی حمایت کنند که کارنامه بسیار ضعیفی دارد و نمی‌دانند در دفاع از او به حامیان خود و مردم چه بگویند.
نگرانی اصلاح‌طلبان از انزوایی دوباره، ماه‌هاست که گریبانگیر این جریان شده است. به گونه‌ای که در جلسه شورای هماهنگی اصلاحات که در پایان آذرماه برگزار شده بود، یکی از اصلاح‌طلبان شاخص که ریاست جلسه را هم عهده‌دار بود. با اشاره به انتخابات آتی ریاست‌جمهوری می‌گوید: «در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، آسیب‌پذیری روحانی بالاست. آقای روحانی اشتباهات بزرگی مرتکب شده و در زمان کوتاه باقیمانده نخواهد توانست اشتباهات را اصلاح‌کند؛ بنابراین جریان اصلاحات باید مواظب باشد که مسئولیت اشتباهات آقای روحانی را به دوش نکشد.»

وطن امروز

برگزاری انتخابات الکترونیکی در ۴۰ هزار حوزه

وزیر کشور گفت: نمی‌توانیم انتخابات شوراها را در کل کشور الکترونیکی برگزار کنیم، زیرا زمان سفارش تولید دستگاه از دست رفته است و فقط آمادگی برگزاری الکترونیکی انتخابات شوراها را در ۳۰ تا ۴۰ هزار شعبه داریم. به گزارش فارس، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه جلسه هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره تغییر زمانبندی ثبت نام انتخابات شوراها گفت: ما هر چه قانون است و ابلاغ شود موظفیم انجام دهیم و یکی از این موارد مربوط به زمان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراها بوده که تصمیم گرفته شده این کار اوایل اسفندماه صورت بگیرد. رحمانی‌فضلی درباره جمع‌بندی نهایی صورت گرفته برای برگزاری انتخابات سال ۹۶ به صورت الکترونیکی و اینکه طبق آخرین مصوبه مجلس انتخابات شوراها الکترونیکی برگزار می‌شود یا خیر، گفت: همین الان هم اگر به ما اعلام کنند که می‌توانید انتخابات را الکترونیکی برگزار کنید، ما دیگر تمام کشور را نمی‌توانیم، چرا که زمان سفارش تولید دستگاه از دست رفته و نمی‌توانیم برای کل کشور انجام دهیم. وی ادامه داد: می‌توانیم حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار حوزه اخذ رای انتخابات شوراها  را با توجه به تجهیزات و ماشین‌آلاتی که از دور قبل داشته‌ایم، به صورت الکترونیکی برگزار کنیم، با مجلس هم به توافق رسیدیم که این حوزه‌ها را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

مهم‌ترین هدف «جبهه مردمی» رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی است

نماینده فلاورجان در مجلس گفت: مهم‌ترین هدف جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی پیگیری و رفع مشکلات اقتصادی و محقق شدن اقتصاد مقاومتی است. سیدناصر موسوی‌لارگانی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به برگزاری نشست‌های مختلف از سوی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» با اقشار و گروه‌های مختلف در کشور گفت: جبهه مردمی با هدف جذب نیروهای انقلابی در سراسر کشور از بین گروه‌های مختلف از جمله زنان، پزشکان، روحانیون، جوانان و حتی نمایندگان ادوار و فعلی مجلس اعلام موجودیت کرده است.وی افزود: موسسان این جبهه از زمان آغاز به کار آن اعلام کردند که هدف «جبهه مردمی» گستردگی و فراگیری آن در سراسر کشور است، از این رو جلسات اقشار مختلف در هفته‌های اخیر به طور مرتب و بدون وقفه در حال برگزاری است. حامی «جبهه مردمی» افزود: هدف جبهه مردمی این نیست که به طور مقطعی و تنها به خاطر انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها اعلام موجودیت کرده و فعال باشد بلکه اهداف کلان بویژه مسائل اقتصادی و معیشتی مردم که طی سال‌های اخیر به طور مکرر مورد اشاره رهبری بوده در دستور کار این جبهه قرار دارد. موسوی‌لارگانی تصریح کرد: به نظر می‌رسد ابتکار «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» در برگزاری نشست ویژه اقشار مختلف می‌تواند زمینه‌ساز جذب نیروهای انقلابی در سراسر کشور باشد.

پرونده تحصیلی «فریدون» در سازمان بازرسی کل کشور نیز باز است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به جلسه روز گذشته کمیته بررسی وضعیت تحصیلی حسین فریدون گفت: در این جلسه معلوم شد این پرونده در سازمان بازرسی کل کشور نیز باز است. سیدمحمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به تشکیل جلسه کمیته ۳ نفره بررسی مدرک تحصیلی حسین فریدون، برادر و دستیار ارشد حسن روحانی رئیس‌جمهور، اظهار داشت: در این جلسه که روز  سه‌شنبه تشکیل شد، با حضور نمایندگانی از وزارت علوم و دانشگاه شهید بهشتی درباره این پرونده بحث و بررسی شد. وی افزود: در این نشست اعلام شد پرونده تحصیلی آقای فریدون در سازمان بازرسی کل کشور هم باز است، لذا برای جلوگیری از موازی‌کاری قرار شد استعلامی از سوی کمیته منتخب مجلس از سازمان بازرسی شده و جزئیات کارهای انجام شده در این زمینه دریافت شود. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: در نشست دیروز آقای فریدون حضور نداشت و ما هم فعلا بنا داریم تا با حضور وزارت علوم موضوع را بررسی و سپس از وی دعوت کنیم. در پی مطرح شدن شبهاتی درباره نحوه پذیرش و ادامه تحصیل حسین فریدون در دوره دکترای روابط بین‌الملل پردیس بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ۲ هفته پیش کمیته ۳ نفره‌ای متشکل از محمد قمی، سیدجواد ابطحی و کارن خانلری برای بررسی این موضوع تشکیل داد.

در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت
موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان

در آستانه فرا رسیدن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات ۶۳۱ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات ۶۳۱ نفر از محکومان را که در کمیسیون مربوط واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند ارائه کرده بود که مورد موافقت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت.

حکم فرمانده قرارگاه پدافند هوایی
خاتم‌الانبیا(ص) برای سردار علی بلالی

سردار علی بلالی به عنوان معاون جدید هماهنگ‌‌کننده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) منصوب شد. به گزارش فارس، سردار علی بلالی با حکم امیر فرزاد اسماعیلی به عنوان معاون جدید هماهنگ‌کننده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) منصوب شد. سردار بلالی پیش از این معاونت آموزش نیروی هوافضای سپاه را برعهده داشت. پیش از این سردار موسی بختیاری در سمت معاونت هماهنگ‌کننده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) خدمت می‌کرد.

اوباما چهره روباه‌صفتی و ترامپ چهره گرگ‌صفتی آمریکاست

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان با تاکید بر اینکه ترامپ و اوباما دو روی سکه جنایت و حقوق بشر آمریکایی هستند، گفت:‌ در زمان اوباما هم عده‌ای می‌گفتند اگر با آمریکا کنار بیاییم سایه جنگ از سر ملت برداشته می‌شود. آیت‌الله عباس کعبی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه اوباما راهبرد زمینگیر کردن ایران را از طریق مذاکره دنبال می‌کرد، اظهار داشت:‌ در همان زمان عده‌ای می‌گفتند اگر ما مذاکرات را پیش ببریم و با آمریکا کنار بیاییم، سایه جنگ از سر ملت ایران برداشته خواهد شد و از این طریق دوقطبی جنگ و صلح را ایجاد کرده بودند. وی افزود: این در حالی است که نتیجه مذاکره با آمریکا بر پایه برجام نه تنها تهدیدات آمریکا را کم نکرد، بلکه امروز ترامپ طلبکارانه و قلدرمآبانه زبان به یاوه‌گویی باز کرده است.  نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه امثال ترامپ و اوباما دو روی سکه فساد، جنایت و حقوق بشر آمریکایی هستند، خاطرنشان کرد: ترامپ امروز چهره حقیقی آمریکا را عیان کرده است و اگر اوباما چهره روباه‌صفتی آمریکا را علنی کرده بود امروز ترامپ نمایش‌دهنده چهره گرگ‌صفتی آمریکاست.

شورای امنیت، ایران را از آزمایش موشکی منع نکرده

«ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل روز سه‌شنبه تأکید کرد هیچ ممنوعیتی برای آزمایش موشکی توسط ایران وجود ندارد. به گزارش فارس، نماینده روسیه در سازمان ملل که با شبکه «راشاتودی» گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «[درباره] این سروصدایی که درباره شلیک موشک بالستیک توسط ایران به راه افتاده، واقعا از شنیدن اینکه حتی کارشناسان آمریکایی در مثلا «سی‌ان‌ان» درباره شلیک موشک‌های بالستیک صحبت کرده و می‌گویند این نقض ممنوعیت شورای امنیت است، غافلگیر شده‌ام». وی افزود: «این ممنوعیت‌ها قبلا وجود داشت اما زمانی که توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران به دست آمد، برداشته شد. حالا در وضعیتی هستیم که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در اسناد هم ثبت شده، از ایران «درخواست می‌کند» موشک‌های بالستیکی را آزمایش نکند که «برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند». چورکین در این باره گفت: «این یک ممنوعیت نیست، بلکه تنها یک «درخواست» است. علاوه بر این، باید ثابت شود این موشک خاص برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده است بنابراین به این سادگی هم نیست».

ارمان

در جلسه هیات دولت چه گذشت؟

هیأت وزیران در جلسه روز چهارشنبه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، با اختصاص مبلغ ۸هزار و ۲۰۷ میلیارد ریال در مرحله دوم تخصیص اعتبار برای طرح‌ها و پروژه‌های مصوب کارگروه نجات دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۵ موافقت کرد. پیش از این و در مرحله اول اختصاص اعتبارات مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌های مصوب کارگروه نجات دریاچه ارومیه، مبلغ سه هزار میلیارد ریال در اختیار این کارگروه قرار گرفته بود. با تصویب دولت، مبلغ ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارات و تأمین هزینه‌های امداد و نجات و مدیریت ابعاد حادثه سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان اختصاص یافت. دولت در راستای تسهیل و توسعه تجارت کشور در حوزه ترخیص کالا در گمرکات اجرایی و کاهش پدیده قاچاق از طریق سهولت محاسبات گمرکی برای کالاهای وارده به کشور و با توجه به اینکه تعداد طبقات تعرفه‌ای موجود، اهداف مذکور را به اندازه کفایت تأمین می‌کند، از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست تا ترتیبی اتخاذ کند که طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ تعداد طبقات تعرفه‌ای جداول منضم به کتاب مقررات صادرات و واردات، از (۱۴) طبقه به (۸) طبقه کاهش یابد.

تشکیل کارگروه ساماندهی پهپادهای شخصی

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا‌(ص) از تشکیل کارگروهی برای ساماندهی پهپادهای شخصی در کشور خبر داد. امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی گفت: کارگروهی در سطح کشوری و لشکری برای ساماندهی این‌گونه ریزپرنده‌ها تشکیل شده تا خرید و واردات آنها را ساماندهی کند و برای پدافند هوایی مشغله اضافه ایجاد نکند. وی با بیان اینکه بعد امنیتی این مساله مهم‌تر از بعد عملیاتی آن است، اظهار داشت: ما ابتدا باید متوجه شویم چه کسی این پرنده‌ها را وارد می‌کند و برای چه مقاصدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. وی درباره چگونگی ساقط کردن این پرنده‌ها تصریح کرد: یک مساله جنگ الکترونیک است، اما ما در فضایی مثل تهران بزرگ هستیم که وقتی شما وارد هواپیماهای مسافربری هم می‌شوید گفته می‌شود باید تلفن همراه خود را خاموش کنید و ما با حجم انبوهی از پرواز هواپیماهای پهن‌پیکر بر آسمان تهران مواجهیم و باید طوری این اقدام را انجام دهیم که این پروازها امن بماند و جلوی مزاحمت این ریزپرنده‌ها هم گرفته شود.

ویزای آمریکا برای شهروندان ایرانی- فرانسوی

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد شهروندان فرانسوی که دارای ملیت یکی از این هفت کشور (از جمله ایران) هستند، می‌توانند درخواست ویزای ورود به آمریکا را با پاسپورت فرانسوی به عمل آورند. تارنمای رسمی وزارت امور خارجه فرانسه سوال و جواب مطرح شده در تاریخ هفت فوریه، درمورد دوملیتی‌های فرانسوی – هفت کشور مشمول حکم دونالد ترامپ را منتشر کرده است. سوال: پیشنهاد در مورد دوملیتی‌های فرانسوی و یکی از کشورهای ، یمن، سوریه، عراق، ایران، سودان، سومالی، لیبی، که طی حکم رئیس جمهور ترامپ، از رفتن به این کشور ممنوع شده‌اند، چیست؟ پاسخ: شهروندان فرانسوی که دارای ملیت یکی از این هفت کشور هستند، می‌توانند درخواست ویزای ورود به آمریکا را با پاسپورت فرانسوی به عمل آورند.

توان اجماع‌سازی آمریکا در جهان کمتر شده است

رئیس‌جمهور توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین را برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت دانست و اظهارداشت: تهران علاقه‌مند به گسترش و تعمیق روابط با کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. حسن روحانی در دیدار خانم«دلسی رودریگز» و «نسلون پابلو مارتینز» وزیران خارجه و نفت ونزوئلا، با بیان اینکه توان اجماع‌سازی آمریکا در جهان از هر زمان دیگر کمتر شده است، به ضرورت نقش‌آفرینی جنبش غیر متعهدها اشاره کرد و گفت: همه اعضای جنبش غیرمتعهدها باید دست در دست یکدیگر، برای ایفای نقش فعال‌تر این سازمان در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش کنند.

آمریکا را ببرکاغذی می‌بینیم

فرمانده‌کل سپاه با بیان اینکه توصیه می‌کنیم دولتمردان آمریکایی تهدید علیه ایران را بی‌فایده بدانند، گفت: ایران موقعیتی دارد که آمریکا را «ببر کاغذی» می‌بیند. سردار سرلشکر محمد‌علی جعفری افزود: برخی تحلیلگران نیز نام شیطان بزرگ برای آمریکا را دقیق و حکیمانه می‌دانند و اگر به این جملات دقت کنیم می‌بینیم که این امر بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی است که سبب شده دشمنان ما و بیگانگان این‌گونه بر مجد و عظمت ایران اقرار کنند. فرمانده‌کل سپاه پاسداران با اشاره به فرا رسیدن ۲۲ بهمن گفت: در روز جمعه ۲۲ بهمن مراتب قدردانی خود را از درگاه الهی نشان می‌دهیم و ان‌شاءا… حضوری پرشور، گسترده و دشمن‌شکن را خواهیم داشت.

تذکر عجیب کاخ سفید به ایران

سخنگوی کاخ سفید گفت که«ایرانیان باید بدانند یک رئیس جمهور جدید در مسند امور است». «شون اسپایسر» در ادامه یاوه‌گویی‌های مقامات آمریکایی علیه ایران گفت که «ایرانیان باید بدانند یک رئیس جمهور جدید بر سرکار است» و رفتار خود را تغییر دهند. وی همچنین مدعی شد که«رئیس جمهور جدید آمریکا دست روی دست نمی‌گذارد و به ایران اجازه نمی‌دهد که تعهدات و تکالیف آمریکا را به سُخره بگیرد».

ثبت نام انتخابات شوراها نیمه اول اسفند

وزیر کشور اعلام کرد: زمان ثبت‌نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیمه اول اسفند ماه انجام می‌شود. رحمانی فضلی افزود: دو زمان ۶ و ۱۲ اسفند برای ثبت‌نام انتخابات شوراها پیشنهاد شده که باید تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه انجام شود. وی خاطرنشان کرد که در سایر بخش‌های برنامه زمان‌بندی شده درباره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود تغییری نخواهد کرد.

شرق
احضار ١٨٠ نفر
در  پرونده املاک شهرداری
میزان: دادستان تهران، در نشست شورای معاونان دادستانی تهران، گفت: از نظر دستگاه قضائی مبارزه با فساد امری سیاسی و جناحی نیست؛ و دادستانی تهران با هدف مقابله با یک جناح سیاسی یا هواداری از جناح دیگر به پرونده‌های قضائی رسیدگی نمی‌کند، بلکه هرجا احراز کند نقض قانون شده، بدون تبعیض عمل می‌کند. عباس جعفری‌دولت‌آبادی همچنین از احضار ١٨٠ نفر در پرونده واگذاری املاک شهرداری تهران خبر داد.

۵٠ میلیارد اعتبار برای حادثه سیل استان سیستان‌وبلوچستان
ایرنا: هیئت وزیران در جلسه روز گذشته خود با اختصاص مبلغ هشت هزار و ٢٠٧ میلیارد ریال در مرحله دوم تخصیص اعتبار برای طرح‌ها و پروژه‌های مصوب کارگروه نجات دریاچه ارومیه در سال ١٣٩۵ موافقت کرد. همچنین مبلغ ۵٠ میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارات و تأمین هزینه‌های امداد و نجات و مدیریت ابعاد حادثه سیل اخیر در استان سیستان‌وبلوچستان اختصاص یافت.

تبلیغات زودهنگام داوطلبان احتمالی رصد می‌شود
ایرنا: وزیر کشور، درخصوص تبلیغات زودهنگام برخی افراد در فضای مجازی، گفت: «تبلیغات زودهنگام داوطلبان احتمالی رصد می‌شود. البته کسی تاکنون خودش را به‌عنوان نامزد معرفی نکرده است و کسانی که در انتخابات نام‌نویسی می‌کنند، زمان تبلیغات آنان مشخص است. اگر با اسم و رسم از اکنون اعلام شود می‌خواهند تبلیغات انجام دهند، قطعا جلوگیری می‌شود».
ادامه سیاست‌های ایران‌هراسی عربستان علیه ایران
ایسنا: عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، مدعی شد که موضع عربستان در رابطه با ایران در منطقه با ترکیه یکسان است. او در کنفرانس مشترک با وزیر خارجه ترکیه مدعی شد که ترکیه و عربستان در رابطه با تمام مسائل منطقه دیدگاه مشترکی دارند. الجبیر در ادامه با تروریست‌خواندن ایران گفت: جلسه شورای هماهنگی بین عربستان و ترکیه نتیجه‌بخش بود و ملک سلمان و اردوغان هر دو خواهان تحکیم روابط بین دو کشور هستند.

ادعای نزدیکی قایق ایرانی
به کشتی آمریکایی در ماه ژانویه
فارس: سایت «بریت بارت»، به نقل از«مارک دیویس»، یکی از فرماندهان نیروی دریایی آمریکا، گزارش کرد نیروهای ایران در یک قایق، سلاح‌های خود را به سمت یک ناوشکن آمریکایی نشانه گرفتند و در نهایت سه تیر هشدار از سلاح ٠,۵٠ کالیبری کشتی شلیک کرد.

باهنر: پایه‌های هر نظامی با رأی مردم قابل تغییر نیست
ایسنا: دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: هر نظامی پایه‌هایی دارد که آن پایه‌ها حتی با رأی مردم قابل تغییر نیستند؛ یعنی با رأی مردم، مجلس و دولت عوض می‌شود، اما حکومت عوض نمی‌شود. باهنر گفت: در سال ۷۶ انتخابات ریاست‌جمهوری جدی شد و گاهی رأی مردم تعجب مسئولان نظام را برانگیخت؛ به‌طورمثال در اولین دوره آقای احمدی‌نژاد شاهد بودیم که آرای منفی آقای هاشمی باعث رأی‌آوردن آقای احمدی‌نژاد شد. بنابراین در هر دوره‌ای اتفاق جدیدی رخ داده و ممکن است در این دوره نیز شاهد باشیم که یک رئیس‌جمهور بعد از یک دوره، فعالیتش پایان یابد و به دور بعد راه پیدا نکند.

ارتقای معاونت اطلاعات خارجی به سازمان اطلاعات خارجی
ایسنا: آیین ارتقای معاونت اطلاعات خارجی و نهضت‌های وزارت اطلاعات به سازمان اطلاعات خارجی و نهضت‌ها، روز گذشته با سخنرانی حجت‌الاسلام علوی، وزیر اطلاعات برگزار شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=60884

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.