روزنامه کیهان ** پشیمان کردن ۴ وزیر معترض مشکل را حل نمی‌کند حمله تند مشاور ارشد رئیس‌جمهور به ۴ وزیری که نسبت به بی‌برنامگی اقتصادی دولت و از دست رفتن آثار هیجانی توافق هسته‌ای هشدار داده‌اند، با واکنش‌های متفاوت در نشریات مواجه شد. برخی نشریات اظهارات ترکان را در تیترهای اول و دوم خود گنجاندند ...

روزنامه کیهان **

پشیمان کردن ۴ وزیر معترض مشکل را حل نمی‌کند

حمله تند مشاور ارشد رئیس‌جمهور به ۴ وزیری که نسبت به بی‌برنامگی اقتصادی دولت و از دست رفتن آثار هیجانی توافق هسته‌ای هشدار داده‌اند، با واکنش‌های متفاوت در نشریات مواجه شد.

برخی نشریات اظهارات ترکان را در تیترهای اول و دوم خود گنجاندند و برخی نشریات ترجیح دادند در صفحات میانی این اظهارات را منتشر کنند. روزنامه اصلاح‌طلب هفت‌صبح ذیل تیتر «ترکان خشمگین و چهار وزیر پشیمان» نوشت: مرد معمولا خشمگین.

دولت نزدیک‌ترین مواضع را با دیدگاه‌های رئیس‌جمهور داشته است. هر دو نفر از اتفاقات مشترکی خشمگین می‌شوند و خب ترکان در موقعیتی است که می‌تواند این خشم را بهتر و بیشتر نشان دهد. در کابینه نه چندان یکدست روحانی، دیدگاه‌های این مشاور معمولا آتشین‌مزاج همان نکاتی را بازتاب می‌دهد که معمولا روحانی ترجیح می‌دهد با سکوت اجباری از کنار آنها بگذرد.

۱۰ روز بعد از انتشار نامه چهار وزیر در هشدار به دولت روحانی حالا در سخنان ترکان می‌توان به رمزگشایی کامل آنها پرداخت. ترکان برای ما گفته است که این اتحاد عجیب میان نعمت‌زاده (که او هم از دوستان قدیم روحانی است) ربیعی (وزیر کار اصلاح‌طلب و کاریزماتیک) دهقان (وزیر دفاع اصولگرا) و طیب‌نیا (وزیر اقتصاد…) چگونه شکل گرفته است.

این روزنامه می‌افزاید: ظاهرا در بدنه دولت هم بر سر این ماجرا اختلاف‌نظر وجود دارد. در نامه اخیر چهار وزیر به رئیس‌جمهور آشکارا به این موضوع اشاره شده بود. انگیزه وزیر اقتصاد که کاملا مشخص است. علی طیب‌نیا به عنوان رئیس شورای عالی بورس نگران وضعیت بازار سرمایه است. او برخلاف اکبر ترکان و بیژن زنگنه معتقد است افزایش قیمت گاز صنایع پتروشیمی بورس را با مشکل مواجه می‌کند. چون سرمایه‌گذاران با دیده شک به حاشیه سود صنایع پتروشیمی نگاه می‌کنند و محتاطانه عمل خواهند کرد. علی ربیعی وزیر کار متولی وزارتخانه‌ای است که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) را تحت پوشش دارد. عمده سرمایه این بزرگترین صندوق بیمه اجتماعی کشور هم معطوف به شرکت‌های پتروشیمی در بورس شده و رکود آن برای او و همکارانش چندان خوشایند نیست. در مورد اینکه چرا وزیر صنعت به صف مدافعان کاهش قیمت خوراک صنایع پتروشیمی پیوسته است گمانه‌زنی‌های متفاوتی مطرح شده.

هفت صبح خاطرنشان کرد: بعد از رونمایی بسته سیاست‌های اقتصادی جدید، اعتراض‌ها وارد فاز جدید شد. عده‌ای از اقتصاددانان که همان ابتد انتقادات خود را نسبت به سیاست‌های انبساطی موجود در آن علنی کردند. بعدتر نوبت به بخش‌های دیگر رسید که نسبت به تقسیم پول‌های تزریقی اعتراض کنند. فعالان صنعت ساختمان به این معترضند که چرا دولت عمده تلاش خود را معطوف به سامان دادن صنعت خودرو کرده است و از بازار مسکن غافل شده است.

دایره مخالفت با تسهیلات خودرویی دولت گسترده است. بعضی کارشناسان با نگاهی بدبینانه می‌گویند دولت منابع لازم برای اعطای این وام با سود ۱۶ درصد را ندارد و هیچ بعید نیست این وام ۲۵ میلیون تومانی به سرنوشت همان وام ۱۵ میلیون تومانی قبلی دچار شود که سال گذشته وعده آن داده شد و به دست کسی نرسید این طور که پیداست هنوز تضمینی وجود ندارد که دولت بتواند با سیاست‌های اقتصادی جدید از پیچ خطرناک رکود به سلامت عبور کند.

همزمان روزنامه آرمان از قول ابراهیم نکو از نمایندگان حامی دولت در مجلس نوشت: «تصور نمی‌رود اظهارات آقای ترکان درباره پشیمانی ۴ وزیر از نامه ارسالی صحت داشته باشد چرا که کارشناسان نیز بر این نامه صحه گذاشتند.

اگر چهار وزیر نامه خود را پس گرفته باشند باید در سلامت تصمیم‌گیری‌های آنان با شک و تردید نگاه کرد که چرا باید وزرا نامه‌ای را بنویسند و سپس آن را پس بگیرند؟ اصلا معنایی ندارد وزرا از نامه محکم و بجای خود عقب‌نشینی کنند آیا با عدول وزرا از مواضع پیشین، مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود؟ چرخش وزرا از نامه به معنای سرپوش گذاشتن بر مشکلات تولید و معیشت مردم نخواهد بود؟!»

مدیریت اقتصادی دولت تنها بحران‌ها را تشدید می‌کند

«آقای رئیس‌جمهور حتما باید در مورد مشاوره‌هایی که در حیطه اقتصادی می‌گیرند تجدید نظر کنند چرا که معلوم می‌شود ایشان از یکسو شخصا هیچ تخصصی در این حوزه ندارند و از سوی دیگر کسانی که به ایشان مشورت می‌دهند لابد به ایشان گوشزد نکرده‌اند که بهایی که جامعه برای کاهش تورم در حال پرداخت است بهایی بسیار سنگین است.»

فرشاد مومنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در مصاحبه با فرارو خاطرنشان کرد: کاهش تورم نه ناشی از سیاست‌های اقتصادی اصولی، بلکه از طریق افزایش هزینه‌های تولید و افزایش فشارهای معیشتی بر مردم به دست آمده و از یک طرف کمر تولیدکنندگان را شکسته و از سوی دیگر به گسترش فقر و فلاکت انجامیده و بحران تقاضای موثر را ایجاد کرده است.

این استاد دانشگاه گفت: «چقدر خوب بود آقای رئیس‌جمهور حداقل به گزارش‌های مرکز آمار توجه می‌کردند که نشان می‌دهد رکود سال ۹۳ در بهار امسال نیز به طرز نگران‌کننده‌ای تداوم داشته است به صورتی که تولید شرکت‌های صنعتی فهرست‌ شده در بورس در بهار امسال بیش از ۸ درصد و فروش آن‌ها بیش از ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.»

وی ادامه داد: «آقای رئیس‌جمهور باید به وضعیت خطرناک و دشوار بنگاه‌های تولیدی متوسط و کوچک و وضعیت معیشتی بسیار نگران‌کننده‌ مردم توجه کنند که با هر منطقی به آن نگاه کنیم نسبت به متغیرهای اسمی اولویت دارد و چقدر غم‌انگیز است در حالی که کشور یکی از بحرانی‌ترین شرایط خود را تجربه می‌کند، آقای رئیس‌جمهور به این شرایط بحرانی‌ اشاره نمی‌کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «آقای رئیس‌جمهور و تیم همکار ایشان باید به این بلوغ فکری برسند که راه نجات اقتصاد ایران بازگشت اصولی به روحیه توسعه خواهی است و توسعه خواهی نیز فقط از طریق تولید محوری امکان پذیر است.»

مومنی درباره سیاست‌های دولت در حوزه‌ بانک‌ها گفت: «آقای رئیس‌جمهور بر اساس مشاوره‌هایی که به ایشان داده شده است آگاهی بسیار ناچیزی راجع به طرز عمل واقعی سیستم بانکی دارند.»

وی ادامه داد: «بانک مرکزی به صورت کاملا غیرمسئولانه از وظایف نظارتی خود به نفع بانک‌های خصوصی و تجاری طفره می‌رود و لذا هیچ تضمینی وجود ندارد بعد از اینکه این امتیازات به بانک‌ها داده شد به تعبیر آقای رئیس‌جمهور بهداشتی عمل کنند و مصالح مردم و تولیدکنندگان را نسبت به مصالح واردکنندگان و دلال‌ها اولویت دهند.»

وی تصریح کرد: «لذا با این طرز بینش وضعیت اقتصاد ایران بهبود پیدا نخواهد کرد و در این مسیر فشارها بر عامه مردم و تولیدکنندگان افزایش خواهد یافت و متاسفانه باید گفت اگر این بینش بخواهد برای برنامه میان مدت کشور نیز قاعده گذاری کند چشم‌انداز میان مدت اقتصاد ایران نیز چندان امیدوارکننده نخواهد بود.»

مومنی خاطرنشان کرد: «اما باید امیدوار بود از آنجا که آقای رئیس‌جمهور در دوره‌ای مسئولیت یک مرکز پژوهشی را بر عهده داشتند به زودی این واقعیت را درک کنند که طرز نگرشی که ایشان برای مدیریت اقتصاد کشور انتخاب کردند تنها می‌تواند بحران‌های کشور را تشدید کند؛ چرا که نشان داده به هیچ وجه قادر نیست به صورت عالمانه و اصولی هم صورت مسائل کشور را درک کند و هم با فهم اولویت‌ها و قاعده گذاری متناسب برای پرداختن به آن اولویت‌ها کار کشور را به سامان کند.»

دولت بدون برنامه نمی‌تواند شغل و رشد اقتصادی ایجاد کند

یک سایت حامی دولت خواستار افزایش تورم تا مرز ۲۲ درصد برای رشد اقتصادی و رفع بن‌بست فعلی دولت شد.

خبر آن‌لاین نوشت: مدت‌هاست مسئولان دولتی درباره وضعیت بحرانی بیکاری در کشور هشدار می‌دهند؛ تا جایی که براساس اظهارنظرهای تازه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «در سال‌های پیش رو ۵ میلیون نفر متقاضی شغل جدید خواهند بود و بسیاری از آنها، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و زنان هستند.»

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار با اشاره به وضعیت آمار اشتغال و بیکاری اظهار داشت: «هم‌اکنون در حوزه آمارها، اختلاف‌نظرهای بسیار گسترده‌ای وجود دارد.»

وی افزود: «در مواقعی که روند عادی را در کشور شاهد بودیم، می‌دیدیم که اختلاف‌نظرهایی درخصوص آمارگیری بیکاران مطرح می‌شود. این موضوع هم برمی‌گشت به آمار نفوس و مسکنی که مرکز آمار ایران به طور معمول استخراج می‌کند، اما به دلیل این که ارتباطی با آمارهای تخصصی و بخشی همچون سازمان تامین اجتماعی، مراکز کاریابی و وزارت کار ندارد، متاسفانه نتوانستیم آمار دقیقی از بیکاران را به دست آوریم.»

حاج‌اسماعیلی متذکر شد: «در حال حاضر کمتر کسی علاقه‌مند است که به این اختلاف‌نظرها درپایه‌های آماری بپردازد. حاج‌اسماعیلی تصریح کرد: «یک پیشنهاد، تمرکز روی بنگاه‌های کوچک است؛ چرا که دولت فقط از طریق بنگاه‌های کوچک می‌تواند شغل ایجاد کند. این تنها راهکاری است که نه تنها در کشور ما، بلکه در همه کشورهای دنیا دنبال می‌شود، به طوری که مشاغل با تعداد قابل توجه از طریق بنگاه‌های کوچک ایجاد می‌شود.»

این کارشناس بازار کار متذکر شد: «موضوعی که به آن پرداخته شده، اما هنوز به خوبی واکاوی نشده، آزاد کردن منابع بانک‌هاست. دولت به اندازه کافی نتوانسته در رابطه با این موضوع با بانک‌ها به تفاهم برسد. دولت تنها با آزاد کردن منابع نمی‌تواند تامین نقدینگی برای بنگاه‌ها کند. این تسهیلات گران است و بنگاه‌ها نمی‌توانند از تسهیلات استفاده کنند.»

وی یادآور شد: «از سوی دیگر، دو هدف بسیار متناقض هم‌اکنون دنبال می‌شود. دولت هم می‌خواهد چرخه اقتصادی در کشور فعال شود و هم این که تورم پایین آید. این دو سیاست کاملا ضد یکدیگر عمل می‌کند. دولت تلاش می‌کند که نرخ تورم را پایین نگه دارد و حتی تورم را تک رقمی کند. اگر تورم تک‌رقمی شود، مطمئن باشید که در جاهای دیگر دچار مشکل می‌شویم. ما اگر می‌خواهیم منابع را آزاد کنیم و حرکت در بازار کار اتفاق بیفتد، باید انتظار ۶، ۷ درصد تورم را داشته باشیم. ما باید اصلاحات مالیاتی و بیمه‌ای انجام دهیم و اصلاحات قانونی برای حمایت از فضای کسب و کار داشته باشیم.» دولت آمار تورم را ۱۵ درصد اعلام کرده است.

حاج‌اسماعیلی تاکید کرد: «اگر این اصلاحات را داشته باشیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که سال آینده بین حداقل ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار شغل ایجاد کنیم. اما اگر این اتفاقات نیفتد، مطمئن باشید که در سال آینده نیز شغلی ایجاد نخواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: «بدون برنامه نمی‌شود شغل ایجاد کرد، بنابراین دولت باید همه ابزارهای لازم را به کار گیرد تا بسترهای لازم برای ایجاد اشتغال فراهم شود.»

به نام رونق اقتصادی به کام خودروسازان بی‌کیفیت

«در حالی که تسهیلات جدید خودرو هنوز به بازار تزریق نشده اما تردیدهای زیادی نسبت به میزان تاثیرگذاری آن در فروش خودروهای در انبار مانده و خروج بازار از رکود وجود دارد.»

به گزارش روزنامه آفتاب یزد، یکی از مواردی که در بسته اخیر رکودزدایی دولت به شدت خودنمایی می‌کند افزایش سقف تسهیلات خرید خودرو به بیست و پنج میلیون تومان است که این وام جدید و میزان اثرگذاری آن در رونق بازار خودرو به نقل محافل کارشناسی تبدیل شده است. برخی از کارشناسان معتقدند که وام مذکور از جذابیت‌های لازم برای تحریک تقاضا برخوردار نیست چرا که مبلغ بازپرداخت آن یعنی رقم چهل و هفت میلیون تومان برای اقشار متوسط جامعه بسیار سنگین است و توجیه اقتصادی لازم را ندارد. از سوی دیگر این تسهیلات جدید برای خرید خودروهایی در نظر گرفته شده که بنا به گفته متقاضیان خرید، حدود دو تا سه سال در انبار مانده‌اند و به نوعی دیگر خودروی صفر تلقی نمی‌شود. از سوی دیگر برخی نمایندگان مجلس نیز بر این باورند که طراحان بسته خروج از رکود دولت با افزایش سقف تسهیلات خودرو در واقع حمایت از خودروسازی را در قیاس با سایر صنایع مهم در اولویت قرار داده‌اند و این رویه با توجه به زیان‌ده بودن صنعت خودرو در سال‌های اخیر محل تامل است و البته با توجه به حجم بالای مشکلات دو شرکت خودروسازی داخلی به دلیل برخی سیاست‌های اشتباه، احتمال اینکه چنین تسهیلاتی بتواند چاره‌ساز باشد بسیار کم است.

دراین‌باره ایرج‌ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خودرو گفت: باید در نظر بگیریم که آیا این وام نسبت به میزان خرید تعیین کننده است یا خیر؟ و اینکه آیا باید مشخص شود که مشکل مشتریان خودرو فقط کم داشتن مبلغ ۲۵ میلیون تومان است؟

مشکل بی‌کیفیت بودن خودروها یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در رکود فعلی این بخش است.

وی تزریق منابع مالی جدید را حمایت از صنایع بی‌کیفیت توصیف کرد و با انتقاد از اینکه دربسته اخیر خروج از رکود، رکودزدایی خودرو در اولویت قرار گرفته است، اضافه کرد: این مسئله محل تردید و تأمل است چرا که این تصمیم در واقع به نوعی حمایت از صنایع بی‌کیفیت تلقی می‌شود و ضروری است دولت در این زمینه تجدیدنظر کند.

*********************************

روزنامه قدس **

بازدید یک انگلیسی از تأسیسات هسته‌ای!

فارس: خبرها حاکی است در اقدامی عجیب «راجح عمر» خبرنگار شبکه «آی. تی.‌وی نیوز» انگلیس در بازدید از تأسیسات هسته‌ای ایران با سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز دیدار و گفت‌وگو کرده است.

افشای نام فروشنده تویوتا به داعش

خبرگزاری صدا و سیما: «استوارت جونز» سفیر آمریکا در عراق به حیدر عبادی نخست وزیر عراق نام تاجر عراقی را که جدیدترین مدل‌های خودروهای تویوتا را در اختیار داعش قرار می‌دهد اعلام کرده است. گزارش‌های اولیه حاکی است، این تاجر کرد تبار صدها دستگاه تویوتای جدید دو دیفرانسیل و شاسی بلند و خودروهای پیک آپ در اختیار داعش قرار داده و این کار را در قبال دریافت مقادیر زیادی نفت قاچاق شده انجام داده است.

توپ وزارت کشور در زمین استانداریها!

باشگاه خبرنگاران: حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر کشور با اشاره به برکناری سه مقام استانی در روزهای اخیر،گفت: این عزل و نصب‌ها به وزارت کشور ارتباطی ندارد و باید از استانداری‌های مربوط جویای مسایل شوید.

انتقاد «مورفی» از مدیریت سعودی‌ها

تابناک: «ریچارد دابلیو مورفی» دیپلمات پیشین و کهنه کار آمریکایی با ۳۴ سال فعالیت در حوزه خاورمیانه و کشورهای عربی گفت: در مدیریت مراسم حج امسال کاستی‌‌های بسیاری وجود داشت که اکنون در دست بررسی است.

پیگیری ۳۰ پرونده مهم در کرج

ایرنا: سعید دهقان، مدیرکل بازرسی البرز اعلام کرد، بیش از ۳۰ پرونده تخلف میلیاردی در این استان در دست پیگیری است.

تلگرام فیلتر نشد!

باشگاه به زمان دیگری موکول شد و بدون دستور به پایان رسید.

خبرنگاران جوان: عبدالصمد خرم آبادی، دبیر کارگروه مصادیق مجرمانه گفت: جلسه فیلترینگ تلگرام به دلیل حاضر نشدن کلیه اعضا

صف ۴۰کیلومتری کامیون‌ها در مرز

ایرنا: صف ۴۰ کیلومتری کامیون‌ها در مرز بازرگان موجب معطلی و اعتراض کامیونداران شده است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی از اردبیل گزارش داد: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگاران ضمن تایید آلودگی نان اردبیل گفت این آلودگی از طریق ورود فاضلاب‌ها در آب کشاورزی که ناشی از بی‌توجهی دستگاه‌های مسئول چند دستگاه ناظر فاقد دانش لازم صورت گرفته و ما بارها جهت برخورد و جلوگیری این قبیل مشکلات وارد عمل شدیم اما مورد تهدید قرار گرفته‌ایم. اخیراً مقادیری گندم آلوده به یک نوع مرض خطرناک در کارخانه‌ آردسازی اردبیل توقیف شده است. براساس همین گزارش، استاندار اردبیل در مصاحبه با خبرنگاران گفت بعد از وصول گزارش‌ها که نشان می‌داد احتمالاً مقداری تا به حال به آرد تبدیل و مصرف شده است، نمونه گندم به آزمایشگاه‌های سایر استان‌ها ارسال و آلودگی آن تایید و یکی از مدیران متخلف نیز از پست خود برکنار شده است.

* کارشکنی‌های جدید بر سر راه پناه جویانی که راهی اروپا هستند آغاز شده است. رئیس شورای اروپا در سخنانی در شهر «استراسبورگ» فرانسه هشدار داد: با ورود موج جدید آوارگان و پناهجویان از حلب و سایر مناطق سوری که تحت حملات روسیه قرار دارند، این وضع حتی وخیمتر خواهد شد. دونالد توسک، افزود: تردیدی ندارم این چالش می‌تواند اتحادیه اروپایی را که ما ساخته‌ایم، تغییر دهد. اما مساله‌ای که حتی خطرناکتر است، احتمال ایجاد تغییرات تکنونیکی در چشم انداز سیاسی اروپا است که چنین تغییراتی خوب نیست. با وخیمتر شدن بحران مهاجرت، «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا نیز از کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل اعزام نیروهایی کمتر از ارقام مورد تعهد آنها برای کمک به آژانس کنترل مرزی اروپا موسوم به فرانتکس در کشورهایی همچون یونان و ایتالیا بشدت انتقاد کرد. وی گفت: کشورهای عضو در شرایطی که باید شتاب کنند، بسیار کند عمل کرده‌اند. از میان ۷۷۵ گارد مرزی مورد نیاز، کشورهای اتحادیه اروپا فقط ۳۲۶ نیرو را در ماه گذشته تامین کرده‌اند و بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکنون نتوانسته‌اند به وعده‌های خود درباره حمایت مالی عمل کنند.

*********************************

روزنامه ایران**

تهدید به افشاگری رئیس مجلس علیه دلواپسان

عصر سه‌شنبه جلسه تعداد محدودی از نمایندگان با رئیس مجلس با موضوع بررسی اجرای «برجام» برگزار شد. عباسعلی منصوری، عضو کمیسیون امنیت ملی در این باره به «خبرآنلاین» گفت: به دلیل اینکه جلسه، جلسه محدودی بود شاید انتشار مطالب آن به مصلحت نباشد اما در یک جمله بگویم که اگر آقای لاریجانی روزی، پشت پرده‌های «برجام» را بیان کند، تمام کسانی که الان به ایشان تهمت می‌زنند و علیه وی جوسازی می‌کنند، انگشت‌نمای مردم خواهند شد و هیچ پاسخی نخواهند داشت. نماینده کاشان افزود: اگر فضاسازی‌هایی که شکل گرفته ادامه پیدا کند، ما به طور قطع و یقین به آقای لاریجانی فشار خواهیم آورد که برخی از مسائل پشت پرده را بیان کند تا فضاسازی‌ها را خنثی کند. منصوری همچنین در گفت‌وگو با ایلنا نیز هشدار داد: اگر دلواپس‌ها بس نکنند، موافقان «برجام» هم در دانشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها وارد عمل می‌شوند و این اتفاق به هیچ عنوان در راستای منافع ملی و مصالح نظام نیست.

منفذ نفوذ دشمن به روایت علم‌الهدی

امام جمعه مشهد منفذ نفوذ دشمن را عناصر و انسان‌های زاویه‌دار با ولایت معرفی کرد و گفت: این را بدانید که امریکا هیچ وقت جاسوس وارد این کشور نمی‌کند چرا که مچ او را می‌گیرند و مانند قضیه جیسون رضاییان می‌شود که حاضرند چند نفر بدهند اما او را پس بگیرند اما مسئولان امنیتی و قضایی ما راضی نمی‌شوند. به گزارش انتخاب، حجت‌الاسلام سید احمد علم‌الهدی در دیدار با مسئولان بسیج دانشجویی، اعضای بسیج اساتید و مسئولان نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌های مشهد افزود: راه مزدورگیری دشمن از مجلس است چرا که وقتی نماینده‌ای به مجلس می‌آید، در ریل نظام افتاده و از همان افراد وزیر و سفیر به وجود می‌آید. این افراد، نه نمازنخوان هستند و نه فاسق، اما زمینه جذب‌شان زاویه‌دار بودن آنها با رهبری است چرا که نقطه شاخص عداوت امریکا رهبری بوده و هرکه با ایشان زاویه دارد، بهترین نیرو برای مزدوری است. وی در پایان تأکید کرد: در این انتخابات به جای اینکه به جان هم بیفتیم و سر لیست‌ها بحث کنیم، باید تلاش کنیم آدم زاویه‌دار با رهبری به مجلس نرود؛ سمت جریان‌ها نرویم که دانشگاه فضای درگیری جریان‌ها شود بلکه باید پایداری کنید که فرد زاویه‌دار با رهبری وارد نشود.

نظر آیت‌الله وحید خراسانی درباره استفاده از ماهواره

آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید درباره استفاده از ماهواره گفت: استفاده مشروع با رعایت جهات شرعیه، در صورتی که موجب ارتکاب خلاف شرع برای دیگران نشود، جایز است. به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی این مرجع تقلید، وی در پاسخ به این استفتا که «استفاده از آنتن ماهواره برای مقاصد مباح و شرعی چه حکمی دارد؟» یادآور شد: در فرض پرسش در صورتی که خوف انحراف عقیده یا سستی در مسائل شرعی نباشد یا ارتکاب حرام برای دیگران نیز پیش نیاید، با رعایت جهات شرعی، اشکالی ندارد. وی در پاسخ به پرسش دیگر که «آیا خرید و فروش، تنظیم و استفاده صحیح از ماهواره (کانال‌های استانی که از ایران پخش می‌شود) جایز است؟»، خاطرنشان کرد: استفاده مشروع با رعایت جهات شرعیه، در صورتی که موجب ارتکاب خلاف شرع برای دیگران نشود، جایز است.

*********************************

روزنامه خراسان **

سایت آریا مدعی شد

عبدالرضا داوری،چهره نزدیک به محمود احمدی نژاد گفت: بخش مهمی از اصولگرایان در ماجرای برجام ناکام ماندند و نتوانستند منویات خودشان را تصویب کنند اینها حول محور گفتمان آقای احمدی نژاد بازسازی می شوند و به لحاظ گفتمانی ،جمعیت رهپویان و آقای زاکانی به گفتمان آقای احمدی نژاد رجوع می کنند.

انتخاب مدعی شد:

به تازگی تصویری از آیت ا… کعبی در گروه های تلگرامی منتشر شده که حضور ایشان را در جبهه مبارزه با داعش نشان می دهد.

نامه نیوز نوشت :

اصول گرایان برای رسیدن به وحدت باید از بین لاریجانی و یا جبهه پایداری یکی را انتخاب کنند. حضور هر دوی اینها زیر یک چتر، یعنی پایان عصر وحدت در جریان راست ایران.لاریجانی اما برخلاف نظر جبهه پایداری از مقبولیت و مشروعیت فراوانی در نزد اصول گرایان برخوردار است. او هم مورد تایید جامعتین است و هم دیگر جریان‌های سیاسی از جمله جبهه پیروان خط امام به او به عنوان یک چهره تاثیر گذار در انتخابات اسفند ۹۴ نگاه می‌کنند. آنطور که از شواهد پیداست در مسیر وحدت اصول گرایان دیوار سیمانی به نام لاریجانی و جبهه پایداری قرار دارد که به این سادگی‌ها فرو نخواهد ریخت.

پارسینه مدعی شد

شنیده شده است یکی از اعضای هیات مدیره یکی از قدیمی ترین بانک های دولتی از دو روز پیش به رغم پایان خدمت و صدور حکم بازنشستگی و تسویه مالی و فقدان هرگونه رابطه کارمندی با بانک مربوطه، با این استناد که بنده با حکم وزیر اقتصاد و دارایی بر این مسند نشسته ام و تا زمان صدور حکم برکناری توسط وزیر ، پست و امکانات و اتاق عضو هیات مدیره را تحویل نمی‌دهم از ترک محل کار سابق خود خودداری می نماید….وی که از همشهریان رییس جمهور سابق و فعلی است در ابتدای دولت اول محمود احمدی نژاد به سرعت پله های ترقی را ظرف دو سال پیمود و در سال ١٣٨۶ به عنوان عضو هیات مدیره این بانک معظم منصوب گردید .

سایت تیک نوشت :

محمد رضا تابش نماینده اصلاح طلب مجلس گفت که اصلاح طلبان بنا دارند جایگاه قابل توجهی را برای زنان وجوانان در لیست‌های انتخابات مجلس در نظر بگیرند.وی اظهار کرد : خیلی از آقایان و افرادی که پا به سن گذاشتند، ولو این که شایستگی دارند، باید به نفع زنان وجوانان خود را کنار بکشند و میدان را مهیا کنند که این اتفاق بیفتد البته ممکن است در لیست‌هایی که می‌دهیم بنا به علل مختلف این امر محقق نشود، ولی دیدگاه این است که میدان بیش از پیش به جوانان و زنان سپرده شود.

سایت فردا نوشت

محمد هدایتی از روحانیون نزدیک به دفتر سید محمدصادق شیرازی است که چند سالی است مدیریت شبکه های ماهواره ای وابسته به بیت صادق شیرازی را بر عهده دارد و در شبکه های ماهواره‌ای ضدانقلاب به عنوان کارشناس دینی و مذهبی حاضر می‌شود!در روزهای اخیر تصاویری از مراسم قمه‌زنی او در فضای مجازی لس‌آنجلس منتشر شده است.

تابناک نوشت:

مسعود پزشکیان در صفحه اینستاگرام خود ضمن تکذیب ادعای حمید رسایی مبنی بر امضاکردن بیانیه ۵ عضو کمیسیون ویژه برجام در مخالفت با نحوه تهیه گزارش، بدون این‌که این بیانیه را خوانده‌باشد،‌ تصریح کرد: مگر می‌شود، بیانیه‌ای که خودم نوشتم را نخوانده‌ باشم. اگر آقا مصلحت می‌دانستند می‌گفتند آقای رسایی تصمیم بگیرد، آیا داد و فریاد و بی‌احترامی هم جزو اصول است؟ این فرد چه خوشش بیاید و چه خوشش نیاید، من اولین کسی بودم که در اعتراض به روش تهیه گزارش جلسه کمیسیون برجام را ترک کردم. چراکه آن‌چه قرار بود در کمیسیون جمع‌بندی شود،‌ بیرون از مجلس جمع‌بندی شده‌بود و یک‌باره روی میز اعضا قرار گرفته‌بود.

*********************************

روزنامه جام جم **

حل مشکلات جهان اسلام از طریق غیرنظامی

رئیس‌جمهور دیروز در دیدار سفیر جدید سودان در کشورمان، با تاکید بر این‌که مشکلات و معضلات جهان اسلام باید با مشارکت کشورهای اسلامی حل و فصل شود، گفت: امیدوارم در آینده شاهد جنگ و خونریزی در منطقه نباشیم و اگر مشکلی در جهان اسلام است، باید تلاش کنیم تا از طریق غیرنظامی حل و فصل شود.

به گزارش سایت ریاست جمهوری، حسن روحانی دیروز علاوه بر سفیر جدید سودان، سفیران جدید کشورهای ژاپن، اسپانیا، هند، دانمارک، هلند، ازبکستان و مالی را نیز به حضور پذیرفت و سفیران این کشورها در این دیدارها استوارنامه‌های خود را تقدیم رئیس جمهور کشورمان کردند.

درگیری ناوشکن جماران با ۷ قایق دزدان دریایی

فارس نوشت: امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: بامداد سه‌شنبه (دیروز)، هفت فروند قایق دزدان دریایی قصد حمله به نفتکش ایرانی را داشتند که با درخواست کمک فوری نفتکش، ناوشکن جماران بلافاصله خود را به محدوده حمله دزدان دریایی رسانده و پس از آتش سنگین روی قایق دزدان دریایی، آنها وادار به عقب‌نشینی شدند.

وکلا و تجار آمریکایی در راه ایران

خبرگزاری ایسنا از تصمیم یک گروه متشکل از وکلای بین‌المللی آمریکا برای سفر به ایران در آینده نزدیک خبر داد.

بر اساس این گزارش، جان بی یرلی، وکیل بین‌المللی آمریکا از ایالت فلوریدا که در راس این گروه قرار دارد، در توقفش در دبی گفت، این سفر ارتباطی با برجام ندارد.

ممنوعیت اظهارنظر انتخاباتی برخی مسئولان

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس به اصلاح ماده ۶۰ این قانون پرداختند و بر اساس مصوبه مجلس، اعضای شورای نگهبان و رئیس‌جمهور، نمی‌توانند به نفع یا زیان نامزدها و جریانات سیاسی در انتخابات اعلام‌نظر کنند.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس همچنین مصوب کردند که الصاق و نصب هر گونه اعلامیه، پوستر و آگهی تبلیغاتی انتخاباتی در تمام اماکن دولتی و خصوصی ممنوع است.

*********************************

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=47808

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.