آیا ستاد کشوری اربعین عملیات بازگشت زائرین حسینی را رها کرده است!؟/ شرایط بحرانی حمل و نقل و اسکان در مرزها و لزوم اقدام فوری نهادهای مسئول/ فرمانده سپاه ایلام: بعضی‎ها فقط مصاحبه کردند شوق و اشتیاق مردم ایران برای حضور در مراسم میلیونی راهپیمایی اربعین امسال موجب حضور بیش از یک و نیم میلیون ...

آیا ستاد کشوری اربعین عملیات بازگشت زائرین حسینی را رها کرده است!؟/ شرایط بحرانی حمل و نقل و اسکان در مرزها و لزوم اقدام فوری نهادهای مسئول/ فرمانده سپاه ایلام: بعضی‎ها فقط مصاحبه کردند

آیا ستاد کشوری اربعین عملیات بازگشت زائرین حسینی را رها کرده است!؟/ شرایط بحرانی حمل و نقل و اسکان در مرزها و لزوم اقدام فوری نهادهای مسئول/ فرمانده سپاه ایلام: بعضی‎ها فقط مصاحبه کردند

شوق و اشتیاق مردم ایران برای حضور در مراسم میلیونی راهپیمایی اربعین امسال موجب حضور بیش از یک و نیم میلیون ایرانی در کشور عراق شده، این در حالی است که آمار غیر رسمی رقمی بالغ بر دو میلیون نفر را نیز برآورد می‎کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رجانیوز، در شهرهای نجف، کاظمین، کربلا و مرز مهران، در شرایطی که هنگام ورود زائرین به کشور عراق، به دلیل وجود موکب‎های پذیرایی از زائرین در این کشور، تقریبا بحران خاصی در اسکان و تغذیه این حجم عظیم زائر وجود نداشته است، اما با فرارسیدن روز اربعین و تجمع تمامی صاحبان موکب‎های بین راه در شهر کربلا، عملا این امکانات در مسیر بازگشت برچیده شده و زائرین برای بازگشت با مشکلاتی مواجه شده‎اند.

این در حالی است که مهمترین مشکل زائرین ایرانی در این روزها، یافتن وسیله نقلیه برای بازگشت‎ به مرزها و عموما مرز مهران در استان ایلام است. به نحوی که کمبود وسایل نقلیه موجب شده تا رقم کرایه وسایل از نجف، کاظمین و کربلا تا مرز مهران  و شلمچه به شدت افزایش یابد.
اما نکته مهمتر آن است که به دلیل شرایط خاص مرز مهران در سمت کشور عراق، وسایل نقلیه در حوالی بدره یعنی ۲۰ کیلومتری مرز اقدام به پیاده کردن مسافران نموده اند که طی این مسافت ۲۰ کلیومتری و رسیدن به نقطه صفر مرزی تنها با پای پیاده میسر بوده و همین امر برای خانواده‎ها بسیار دشوار و مشکل ساز شده است.
اما آنچه که به هیچ وجه انتظار آن نمی‎رفت رها شدگی شرایط مرزی در طرف ایران است. در حالی که با وجود تبلیغات گسترده سازمان حج و ستاد اربعین انتظار می‎رفت امکانات مناسبی در مرز ایران برای این زائرین فراهم شده باشد تا امکان استراحت، اسکان، تغذیه و سپس اعزام به شهرهای خود را داشته باشند، زائرین به محض ورود به ایران تنها با یک ایستگاه صلواتی که نان توزیع می‎کند روبرو می‎شوند!
نزدیک ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در مرز مهران متوقف شده و با ادعای عدم وجود سوخت، انتقال زائرین به شهرهای مبداء را متوقف کرده‎اند و این در حالی است که وسایل نقلیه کافی برای انتقال سریع زائرین از مرز مهران به شهر مهران و طی مسافت تقریبا ۵ کیلومتری نیز در نظر گرفته نشده است.
این در حالی است که البته نیروی انتظامی توانسته با مدیریتی مناسب، موانع موجود برای ورود و خروج زائرین را به آسانترین وجه ممکن تسهیل کند، اما با این حال، موضوع پذیرایی، تغذیه  و سپس انتقال این حجم زائر از مرز مهران به سمت شهرهای مبداء موضوعی است که مشخص است برای آن تدبیر جدی نشده است.
در حالی که برای عملیات حج تمتع با آمار کمتر از صد هزار زائر، سازمان حج و بسیاری از مجموعه‎ها با حجم بزرگی از امکانات بسیج می‎شوند، مشخص نیست این رهاشدگی برای حضور نزدیک به دو میلیون زائر ایرانی در کربلا چه سببی دارد.
به نظر می‎رسد حضور فوری وسایل نقلیه در مرز مهران برای انتقال زائرین به شهرهای مبداء، تامین سوخت اتوبوس‎ها و حل کردن مشکل ساعت رانندگی مجاز رانندگان اتوبوس و از سوی دیگر برپایی سریع و فوری چادرهای اسکان و پذیرایی برای این زائرین، تا حدودی می‎تواند این مشکلات را حل کند.
در کشور عراق نیز ایجاد هماهنگی و اعزام اتوبوس برای زائرین باقی مانده از فوری‎ترین اقداماتی است که لازم است هر چه زود تر از سوی مسئولین ذی ربط پیگیری شود.
این در حالی است که حضور گروه‎ها و هیات‎های داوطلب مردمی هم برای خدمت به زائرین بازگشته از سفر کربلا می‎تواند کمک بزرگی به انتقال آنها به موطن خود باشد.
در شرایطی که ستاد اربعین با تبلیغات گسترده از آمادگی خود برای ساماندهی به وضعیت مرزها و ورود و خروج زائرین خبر داد، شرایط این روزهای مرزهای کشور از واقعیت دیگری حکایت دارد، چنانکه فرمانده سپاه استان ایلام گفت:مدیریت بازگشت زائرین در همه بخش‌ها بر عهده سپاه است.
سردار سید صادق حسینی فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام در گفتگو با ایلام بیدار اظهار کرد: کار بازگشت زوار حسینی از روزهای گذشته در مرز مهران آغاز شده و در حال حاضر خودروهای باری، سواری و مسافربری مهم‌ترین نیاز مرز مهران برای انتقال زوار به داخل کشور است.
وی ادامه داد:سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام با تامین ۳۵۰ دستگاه اتوبوس و با به کارگیری انواع کامیون‌های باری، تویوتا سواری، تریلی و کامیون حمل و نقل نیرو، ۵۰ دستگاه مینی‌بوس اقدام به انتقال زوار از مرز مهران به داخل کشور کرده است.
حسینی تاکید کرد:در بخش تامین موادغذایی نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است و مقادیر قابل توجهی بین ۲۵ تا ۳۰ هزار پرس غذا در استان پخت و از طریق بالگرد به مرز مهران منتقل شده تا در اختیار زوار حسینی قرار گیرد.
فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام افزود: توزیع آب معدنی و آب تانکری از دیگر اقداماتی است که توسط سپاه در اختیار زوار اربعین حسینی در مرز مهران قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه برخی مسئولین فقط به انجام مصاحبه پرداختند، تصریح کرد:سپاه امیرالمومین(ع) در میدان عمل قرار گرفته و مدیریت بازگشت زوار از مرز مهران به داخل کشور را به خوبی اجرایی کرده است.
حسینی گفت: در حال حاضر می‌توان ادعا کرد که بخش عمده‌ای از کار حمل و جابه‌جایی زوار و تامین آب و تغذیه آنان توسط سپاه تامین شده و مدیریت بازگشت زوار در همه بخش‌ها بر عهده سپاه است.
فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام عنوان کرد: تامین سوخت خودروهای سنگین اعم از اتوبوس، کامیون در دو بخش خارج مرز یعنی از کوت تا بدره در داخل خاک عراق و داخل کشور در شهرستان مرزی مهران نیز بر عهده سپاه می باشد و به خوبی آن را تامین کرده است.
لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=24142

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.