برداشت انجیرارگانیک در باغات روستای گیس و نی تلخ حاجی آباد آغاز شد. ...

مهدی عباس پور، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان حاجی آباد در گفتگو با پایگاه خبری پیارم حاجی آباد، اظهار کرد: باغات دیم شهرستان حاجی آباد در ارتفاعات روستای گیس دهستان درآگاه با سطح زیر کشت ۶۲۰ هکتار، اعم ازمحصول انگور۲۹۰ هکتار، محصول انجیر ۲۱۰ هکتار و محصولات بادام و انار به صورت پراکنده ۱۲۰ هکتار با تعداد بیش از ۷۰۰ نفر بهره بردار می باشد.

عباس پور افزود: پیش بینی می شود  ۵۸۰تن انگور و ۳۷۰ تن انجیر برداشت شود که  به دلیل کاهش نزولات آسمانی و افزایش دما در منطقه عملکرد کمتری نسبت به سال گذشته داشته باشد.

 

وی با اشاره به اینکه برداشت انگور و انجیر از نیمه دوم مرداد ماه شروع و تا پایان شهریور ادامه دارد، افزود: این محصولات در بازارهای استانهای همجوار و شهرستان های بندرعباس و میناب بفروش می رسد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان حاجی آباد تصریح کرد: از دیگر مشکلات دغدغه بهره برداران منطقه، خشکسالی پی در پی که این موضوع باعث افت عملکرد و جلوگیری از رشد رویشی شده که باعث بالا بردن هزینه حمل ونقل می شود، اشاره کرد.

 

وی گفت: موضوع خشکسالی از یک سو و سرمای شدید و بی سابقه زمستان از سوی دیگر موجب تشدید شرایط سخت کشاورزی و باغداری شده و در بسیاری از بخشها شاهد کاهش میزان تولید بوده ایم.

 

عباسپور افزود: این محصولات در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده ودر خاکی که از مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می شود و از سموم و مواد شمیایی استفاده نشده است جز محصولات ارگانیک و سالم است.

 

میوه انجیر که در قرآن به آن قسم یاد شده، شیرین، گوشت‌دار، زرد یا بنفش‌رنگ، دارای ویتامین‌های A ،B ، C، قند، پروتئین، مواد ازته، چربی، آهن، منگنز و کلسیم است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان حاجی آباد گفت:محصول ارگانیک در همه مراحل رشد با مواد کاملا طبیعی بدون کود شیمیایی و در خاکی که از مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی و کود حیوانی تقویت شده تولید می‌شود.

مهدی عباسپور با انتقاد از قیمت کم محصولات ارگانیک در بازار گفت: هر کیلو انجیر و انگور ارگانیک در بازار ۸۰۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

فصل برداشت انجیر ارگانیک تا اوایل شهریور ادامه دارد.

ارتفاعات روستای گیس و نی تلخ دهستان درآگاه ۶۰۰ هکتار سطح زیرکشت دارد که علاوه بر انجیر، انگور، بادام و انار نیز در این باغ‌ها تولید می‌شود.

قدمت این باغات منطقه گیس و نی تلخ به ۱۵۰ سال میرسد که به صورت دیم آبیاری می‌شود.

 

با توجه به فراهم بودن شرایط منطقه با حمایت از  تولید کنندگان محصولات ارگانیک در شهرستان می توان زمینه کاشت نهال انجیر و انگور بیشتری را در منطقه با حمایت جهاد کشاورزی فراهم کرد و بعد از تولید انبوه روی صادرات این محصول نیز کار کرد.

 

انتهای پیام/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=70048

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.