شهرستان حاجی آباد قطب تولید محصولات کشاورزی و محصولات اورگانیک در استان می باشد ولی به دلیل عدم حمایت سازمان جهاد کشاورزی محصولات اورگانیک در شهرستان به دلیل خشکسالی در حال نابودی می باشد. ...

به گزارش پایگاه خبری پیارم حاجی آباد،منطقه گیس شهرستان حاجی آباد به دلیل همجواری با استان فارس و شرایط مساعد آب و هوایی خنک محصولات دیم انگور ، انجیر و بادام فراوانی دارد ولی چند سالی است که به دلیل بارندگی کم باغات منطقه گیس و نیتلخ در حال نابودی می باشند .

با توجه به اینکه شهرستان حاجی آباد تنها شهرستان تولید کننده محصولات انجیر و انگور  اورگانیک استان می باشد سازمان جهاد کشاورزی باید با برنامه ریزی صحیح و حمایت از باغداران منطقه از اتلاف سرمایه‌های شهرستان جلوگیری کند.

انجیر گیس یکی از بهترین نوع انجیر در منطقه می باشد که حتی کیفیت ان با انجیر استهبان برابری می کند که می توان با حمایت از تولید کنندگان که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند زمینه کاشت بیشتر این محصولات را در منطقه فراهم کرد .

انجیر، کشمش، بادام  و شیره انگور در منطقه گیس حاجی آباد از کیفیت خیلی خوبی برخوردار است همه ساله بخش اعظم خرید مردم حاجی آباد از همین منطقه می باشد ولی باغدار این محصولات را با قیمت پایین در بازار به فروش می رساند و مسئولین در زمینه فروش محصولات اورگانیک در شهرستان هیچ گونه فعالیتی انجام نداده اند.

با توجه به خشکسالی و کمبود بارش در شهرستان و وجود معضل بی آبی در بخش کشاورزی می توان از ظرفیت محصولات اورگانیکی که به صورت دیم کاشته می شوند استفاده کرد وبا حمایت از باغداران  سطح زیر کشت را در منطقه مساعد گیس بالا برد.

توسعه‌ باغ‌های دیم در سطح شهرستان  با توجه به هزینه‌بر بودن نیازمند حمایت مالی وزارت جهاد کشاورزی است.

یکی از مشکلات مردم منطقه گیس بازار فروش محصولاتشان است که متاسفانه انگوری که با کود شیمیایی پرورش داده می شود کیلویی ۸۰۰۰هزار تومان ولی انگور اورگانیک حاجی اباد کیلویی ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰هزار تومان به فروش می رسد که جای بسی تاسف برای مسئولین بخش کشاورزی است که در زمینه فروش و تبلیغات محصول اورگانیک هیچ گونه فعالیتی نکرده اند.

با توجه به فراهم بودن شرایط منطقه با حمایت از  تولید کنندگان محصولات اورگانیک در شهرستان می توان زمینه کاشت نهال انجیر و انگور بیشتری را در منطقه با حمایت جهاد کشاورزی فراهم کرد و بعد از تولید انبوه روی صادرات این محصول نیز کار کرد.

 

آغاز برداشت محصولات دیم حاجی آباد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان حاجی آباد از برداشت انگور و انجیر دیم منطقه گیس در حاجی آباد خبرداد و گفت: پیش بینی می شود ۵۸۰ تن انگور و ۳۷۰ تن انجیر برداشت شود .

مهدی عباس پور، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان حاجی آباد در گفتگو با پایگاه خبری پیارم حاجی آباد، اظهار کرد: باغات دیم شهرستان حاجی آباد در ارتفاعات روستای گیس دهستان درآگاه با سطح زیر کشت ۶۲۰ هکتار، اعم ازمحصول انگور۲۹۰ هکتار، محصول انجیر ۲۱۰ هکتار و محصولات بادام و انار به صورت پراکنده ۱۲۰ هکتار با تعداد بیش از ۷۰۰ نفر بهره بردار می باشد.

عباس پور افزود: پیشبینی می شود در ۵۸۰تن انگور و ۳۷۰ تن انجیر برداشت شود که نسبت به سال گذشته به دلیل کاهش نزولات آسمانی و افزایش دما و تبخیر در منطقه عملکرد کمتری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برداشت انگور و انجیر از اوایل مرداد ماه شروع و تا پایان مرداد ادامه دارد، افزود: این محصولات در بازارهای استانهای همجوار و شهرستان های بندرعباس و میناب و خود شهرستان  بفروش می رسد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان حاجی آباد  تصریح کرد:از دیگر مشکلات  دغدغه بهره برداران منطقه، خشکسالی پی در پی که این موضوع باعث افت عملکرد و جلوگیری از رشد رویشی شده که باعث بالا بردن هزینه حمل ونقل می شود، اشاره کرد.

وی گفت: موضوع خشکسالی از یک سو و سرمای شدید و بی سابقه زمستان از سوی دیگر موجب تشدید شرایط سخت کشاورزی و باغداری شده و در بسیاری از بخشها شاهد کاهش میزان تولید بوده ایم.

عباسپور در ادامه افزود: این محصولات در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده ودر خاکی که از مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می شود و از سموم و مواد شمیایی استفاده نشده است جز محصولات ارگانیک و سالم است.

میوه انجیر که در قرآن به آن قسم یاد شده، شیرین، گوشت‌دار، زرد یا بنفش‌رنگ، دارای ویتامین‌های A ،B ، C، قند، پروتئین، مواد ازته، چربی، آهن، منگنز و کلسیم است.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=68477

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.