در زمان قدیم وقتی به مدت زمان طولانی در بخش احمدی و روستاهای این بخش باران نمی آمد، مردم برای باریدن باران نیایش و قربانی هایی می دادند تا خدا این رحمت الهی را بر سر آنها بباراند. به گزارش پیارم، طبق سنت حسنه همساله اهالی بخش احمدی بطور روستا به روستا درطول سال به ...

در زمان قدیم وقتی به مدت زمان طولانی در بخش احمدی و روستاهای این بخش باران نمی آمد، مردم برای باریدن باران نیایش و قربانی هایی می دادند تا خدا این رحمت الهی را بر سر آنها بباراند.

به گزارش پیارم، طبق سنت حسنه همساله اهالی بخش احمدی بطور روستا به روستا درطول سال به خاطر بارش باران رفع قضاوقدر نماز  ودعای  ودریک جمله قبله دعا می روند وباذبح گوشفند طبق یک آداب وسنن خاص برای بارش باران ورفع خشکسالی این مراسم برگزارمی کنند اهالی روستای شهرک ایثارگران تیاب احمدی که همگی عشایر ودامدارهستند شغل اصلی آنها می باشد این مراسم برگزار نمودند

در زمان قدیم وقتی به مدت زمان طولانی در بخش احمدی و روستاهای این بخش   باران نمی آمد، مردم برای باریدن باران نیایش و قربانی هایی می دادند تا خدا این رحمت الهی را بر سر آنها بباراند.

به دعای طلب باران اصطلاحا “قبله دعا” رفتن می گویند. قبله‌ دعا از سنت پیامبران و یکی از مراسم قدیمی ۱۰۰ساله مردم بخش احمدی و استان هرمزگان  است که تا به امروز هم‌چنان زنده است.

این مراسم برای مردم بومی جنبه مقدسی پیدا کرده است. در سال‌هایی که باران به موقع نمی‌بارد و آب برکه‌ها و چاه‌ها کم می‌شود و دشت‌ها و صحراها سبز نمی‌شوند، و خشک سالی شود مردم منطقه مطابق رسوم قدیمی برای طلب باران آیینی را اجرا می کنند که به آن اصطلاحا قبله دعا گفته می شود. رسم قبله دعا را با صلاحدید یکی از ریش سفیدان و افراد با ایمان محل در یک روز برگزار می کنند.  در این روز همه اهالی از پیر و جوان، زن و مرد، به محلی خارج از ده یا روستا میروند. آنها کودکان را بخاطر اینکه معصوم و بی گناه هستند و دعاهایشان زودتر اجابت می شود، با خود همراه می کنند. پس از رسیدن به محل مورد نظر که معمولا روی تپه ای واقع است شروع به خواندن دعا و نماز می کنند. پس از آن اقدام به قربانی کرده و از گوشت قربانی نذری می پزند. با غذای نذری فقرا و مساکین را اطعام می کنند و با دعا و خیرات از خدا می خواهند برای آنها باران بفرستد . آداب ظاهری خاص خود دارد ، آدابی همچون سه روز روزه بودن قبل از نماز و دعا ،‌ نپوشیدن لباس فاخر ، پیاده رفتن به مراسم قبله دعا و….

در منطقه گرم و خشک کشور واقع شده است و دارای بارش سالیانه پائینی است ولی در برخی از سال‌ها بارش‌ها از حد نرمال نیز پائین‌تر است.

در سال‌های اخیر خشک‌سالی‌های پیاپی در استان هرمزگان بوده‌ایم؛ امسال وضعیت بارش‌ها در استان هرمزگان به گفته کارشناسان آب منطقه‌ایح دود ۸۰ درصد افت داشته است و سالی خشک را تا الان شاهد بوده‌ایم.

در سال‌های خشکسالی و کم‌باران مردم برای بارش باران از خداوند استمداد می‌طلبیده‌اند که یکی از سنت‌های مردم احمدی در زمان خشکسالی، قربانی کردن گوسفند بوده است.

در سرزمین خشک جنوب آب از اهمیت حیاتی برخوردار است و نیاز به آب در زندگی و قوت مردم و آشامیدن این عنصر را  ارزشمند کرده است. در این سرزمین رودخانه یا آب جاری وجود ندارد و تنها امیدشان به باران است که اگر بارش باران تا بهمن ماه با تأخیر روبرو شد مردم دست به دعا برداشته و آیین‌ها و مناسکی را برای نزول باران انجام می‌دهند.

 

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=60313

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.