حاجی آباد با وجود شرایط آب و هوایی مناسب زیستگاه بسیاری از گونه های گیاهی دارویی می باشد که این گیاهان دارویی می توانند زمینه اشتغال بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی و منابع طبیعی را فراهم کنند. ...

به گزارش پیارم حاجی آباد،  شهرستان حاجی آباد  با مساحت ۱۰ هزار کیلومتر و دارای ۷۱۰ هکتار مرتع می باشد که  رویشگاه گونه های دارویی زیادی می باشد به طوری که در تحقیقات به عمل آمده حدود ۸۰۰ گونه گیاهی در این شهرستان وجود دارد، که این گیاهان دارویی می توانند زمینه اشتغال بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی و منابع طبیعی را فراهم کنند.

حاجی آباد با وجود شرایط آب و هوایی مناسب زیستگاه بسیاری از گیاهان دارویی می باشد ، گیاهانی مثل آویشن، مریم گلی، درمنه، تنگس، گل گاوزبان، مورتلخ، مور خوش، بادام کوهی، بنه(پسته وحشی)، کنار، تخم شربتی و اشنان در بخش های مختلف مراتع حاجی آباد به وفور دیده می شوند.

حاجی آباد با توجه به اقلیم خوب و پوشش گیاهان دارویی و مرتعی همه ساله مهمان زنبور داران استان های دیگر می باشد و با وجود این گونه ها می توان تولید عسل را در شهرستان افزایش داد  و با تولید گیاهان دارویی علاوه بر اشتغال‌زایی دریچه‌ای جدید به روی اقتصاد استان و کشور باز کرد و با توجه به گرایش مردم برای استفاده از داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی کشت گیاهان دارویی را می توان در شهرستان و استان به طور گسترده ترویج داد.

اشنان یک گیاه دارویی و صنعتی جایگزین مناسب برای محصولات کشاورزی 

اشنان درختچه ای است پایا، دارای خواص دارویی و صنعتی که می توان از آن استفاده های زیادی در صنعت دارویی و با کشت این گونه گیاهی به طور انبوه در شهرستان و استان زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم کرد.

رویشگاه نسبتاً گسترده اشنان در اکثر شوره زارهای نواحی بیابانی شهرستان مثل کفه چاهتر، طاشکوئیه، فارغان، باغات، شهرهای غربی و شرقی استان مثل میناب، رودان ، جاسک و بندر لنگه مشاهده می شوند. پراکنش جغرافیایی درختچه در کشورهای حوزه ی خلیج فارس مانند قطر، بحرین، کویت و … و هم چنین بخش وسیعی از اراضی شور بیابان های جنوبی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، زاهدان تا نواحی مرکزی، از جمله یزد، کرمان ، فارس ، اصفهان ، تهران و سمنان تا نواحی شمال و شمال شرقی ، نظیر دامغان ، شاهرود، سبزوار ، خراسان و حتی حاشیه ی دریاچه ی ارومیه گسترش یافته است.

اشنان از جمله گیاهان بارز شوره زارهای کشورمحسوب شده که حتی شوری بالای ۴۰ میلی موس را نیز به راحتی تحمل می کند. این درختچه از لحاظ حفاظت خاک ، مخصوصا در نواحی شور و قلیایی ، نقش تعیین کننده ای ایفا می کند.
این گیاه دارویی و صنعتی ، استفاده های زیادی دارد و از سر شاخه های گیاه اشنان توسط دام های بزرگ مانند شتر تعلیف شده و به همین دلیل ، مراتع اشنان خیز، چراگاه بسیار مناسب برای پرورش شتر به شمار می آید.
در اثر سوزاندن ساقه و برگ این گیاه املاح موجود در گیاه به صورت خاکستر یا تخته سنگ بی شکل باقی می ماند که موارد مصرف متعددی دارد.
یکی دیگر از استفاده های آن در شستشوی لباس، تهیه ی پودر از شاخه و برگ جهت شستشوی لباس که در ایام گذشته مرسوم بوده است می توان با کاشت این گونه گیاهی اقدام به تهیه پودر لباسشویی گیاهی کرد که هیچ گونه عوارض شیمایی ندارد.
این گیاه دارای مصارف دارویی از جمله، برطرف کردن آبله مرغان، ضد عفونی کننده ، جهت بیماری های پوستی مانند سوریازیس، برص می باشد که می توان در داروخانه های طب سنتی از آن استفاده کرد که این موارد به خودی خود می توانند زمینه اشتغال بسیاری را از جوانان را در زمین صنعتی و دارویی فرام کند.
این گیاه در مراکز صنعتی از جمله صابون سازی، سفالگری، شیشه سازی، شستشوی نخ های ابریشم و تیزآبی کردن برخی از مواد خشکبار (مانند آلوچه و کشمش) مورد استفاده قرار می گیرد، در قدیم مردم پودر لباس شویی نداشتند از پودر شاخه و برگ های اشنان به عنوان ماده پاک کننده جهت شستشوی البسه و پارچه های نخی به طور سنتی استفاده می کردند.

حاجی آباد قابلیت تولیدات گیاهی در زمینه های صنعتی و دارویی را دارد

یوسفی کارشناس ارشد همزیستی با بیابان در گفتگو با خبرنگار پیارم، اظهار کرد: جای بسی تاسف است در کشوری که گونه های گیاهی زیادی با مصارف صنعتی و دارویی و جوانان توانمند و پزشکان  طب سنتی ماهر وجود دارد، پرورش گیاهان دارویی و صنعتی را به شکل بومی انجام ندهیم چرا که منطقه حاجی آباد و کل استان هرمزگان برای کشت برخی از گیاهان دارویی بسیار مناسب است و ما قابلیت رقابت با استان‌های دیگر را در کشور داریم.

یوسفی کشت گیاهان دارویی و صنعتی را جایگزین مناسبی برای کشت محصولات کشاورزی با مصرف بالای آب دانست و افزود: با توجه به خشکسالی های زیاد و استان ما هم با کم آبی مواجه است و از آنجایی که کشت گیاهان دارویی منجمله اشنان که به آب کمی احتیاج دارد و نیاز به سم خاصی ندارد، با یک بار کاشت چندین بار برداشت می‌کنند، نیاز به وجین ندارد و با یک هزینه کم ولی سود زیادی دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه مردم در حال حاضر به استفاده از داروهای گیاهی به جای داروهای شیمایی رو آورده‌اند و از عرقیات و شربت‌های گیاهی استقبال می‌کنند ما می‌توانیم با تهیه پودر های لباسشویی گیاهی و حتی داروهای گیاهی با خاصیت درمانی زمینه اشتغال بسیاری را فراهم کنیم.

کارشناس ارشد همزیستی با بیابان بیان کرد:  تحقق اقتصاد مقاومتی که بارها از سوی مقام معظم رهبری تاکید و ابلاغ شده است، تنها راهکار نجات اقتصاد کشوراست، تا کنون حمایت های دولتی بخصوص بانک ها در دستیابی به اقتصاد مقاومتی بسیار کمرنگ بوده و لازم است بخش دولتی همانند بخش خصوصی در این زمینه همراه شده تا در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل نامگذاری شده است بتوانیم  زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم وهم کمکی به اقتصاد کشور کرده باشیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=66171

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.