متاسفانه هر روز در پارک ها و مکان های تفریحی شاهد نوجوانانی که هنوز دانش آموز دبیرستانی هستند با گروه های پنج یا چهار نفر دور هم نشسته اند و قلیان می کشند. به گزارش پیارم حاجی آباد، یکی از از بزرگترین تهدید کننده های سلامت جامعه کنونی مصرف دخانیات و قلیان است و در ...

متاسفانه هر روز در پارک ها و مکان های تفریحی شاهد نوجوانانی که هنوز دانش آموز دبیرستانی هستند با گروه های پنج یا چهار نفر دور هم نشسته اند و قلیان می کشند.

به گزارش پیارم حاجی آباد، یکی از از بزرگترین تهدید کننده های سلامت جامعه کنونی مصرف دخانیات و قلیان است و در حال حاضر یکی از بزرگترین عوامل در حال افزایش مرگ و میر در سطح جهان می باشد و همچنیناستعمال قلیان که در حال حاضر به یک معضل اجتماعی در حاجی آباد تبدیل شده است از آن جهت چهره منفوری به خود نگرفته که اغلب آن را بی ضرر و غیر قابل اعتیاد می دانند یا کم ضررتر از مصرف سیگار قلمداد می کنند که این اشتباه بزرگی است ضرر قلیان خیلی بیشتر از سیگار می باشد.

امروزه بین همه نوجوانان سراسر کشور قلیان باب شده است و به عنوان یک تفریح برای جوانان و نوجوانان تبدیل شده است و شهرستان حاجی آباد نیز از این قاعده به دور نیست و ما هر روز در پارک ها شاهد نوجوان و جوانانی هستیم که حتی گاهی اوقات سنشان به ۱۵ سال هم نرسیده است قلیان و مشروب مصرف می کنند.

این نوجوانان بی اطلاع از اینکه این قلیان چه مضراتی دارد روزانه برای سرگرمی از این ماده سرطان زا استفاده می کنند، این نوجوان به جای یک تفریح سالم رو به قلیان آورده است که این ریشه در بی امکاناتی شهرستان دارد اگر این نوجوان و جوان یک تفریح سالم داشت هرگز به سمت این ماده مضر نمی رفت یا اگر به اندازه کافی از مضرات آن خانواده ها و نوجوانان آگاه بودند شاید دیگر به جوانشان اجازه نمی دادند سمت آن برود.

گاها می بینیم که خانوده ها هیچ اطلاعی از قلیان ندارند و حتی مضرات آن را هم نمی فهمند به طوری که در خانواده هم خودشان و هم فرزندان دختر و پسرشان از آن استفاده می کنند و می گویند قلیان که اعتیاد آور نیست و دود آن هم ضرر ندارد این حاصل بی اطلاعی خانواده ها و تبلیغات سوء ماهوراه می باشد و رسانه ملی ما هم در این زمینه خیلی ضعیف عمل می کند.

شهرستان حاجی آباد با توجه به اقلیم خوبی که دارد و همجواری با استان کرمان و فارس دارای شرایط آب و هوایی خوبی است و نوجوانان و جوانان می تواند در فصل های مختلف سال به کوه نوردی و از فضاهای ورزشی استفاده کنند ولی هیچ گاه مسئولین به ویژه آموزش و پرورش که با دانش آموزان نوجوان سر کار دارد به این فکر نیفتادند که اوقات فراغت دانش آموزان را با تفریحات سالم پر کنند.

کمبود مکانهای ورزشی در شهرستان مخصوصا در محلات کمتر توسعه یافته شهرستان به وضوح مشاهده می شود و بیشتر جوان و نوجوانان همان محلات آسیب پذیر به سمت قلیان و مشروبات الکلی می روند و امروزه شهرستان بالاترین آمار اعتیاد را در این چند سال اخیر به خود اختصاص داده است.

در شهری که ۳۲ هزار نفر جمعیت دارد یک باشگاه ورزشی آن هم در یک یا دوزمینه فعالیت دارد در عوض حدود ۱۰ مغازه قلیان فروشی در شهر ایجاد شده است و دکه هایی که شهرداری به افراد واگذار کرده برای فعالیتهای فرهنگی و روزنامه فروشی ولی همه این دکه ها تبدیل شده است به مغازه قلیان فروشی و انواع تنباک میوه ای و لنگه ای هم به فروش می رسانند.

به گفته کارشناسان ضرر قلیان کمتر از سیگار نیست و این باورهای غلط درمورد مصرف قلیان که در جامعه وبخصوص جوانان ونوجوانان رواج داشته وباعث افزایش شیوع مصرف قلیان درجامعه بخصوص در بین نوجوانان و دختران وزنان گردیده است.

باید کارشناسان امر با ورود در مدارس و جمع انجمن های اولیا و مربیان با اگاهی دادن به خانواده ها و دانش آموزان و دانشجویان از طرق مختلف وبخصوص به جوانان ونوجوانان در زمینه باورهای غلط ومضرات استعمال قلیان آموزش فراگیر داده شود.

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=65817

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.