فرماندار حاجی آباد گفت:‌کارگاه قالی بافی با ظرفیت ۱۰۰ نفر در حاجی آباد راه اندازی شده است که در حال حاضر 30 نفر در این کارگاه مشغول به کار هستند. ...

به گزارش پیارم حاجی آباد ُ حمید جهانگیری فرماندار حاجی آباد در بازدید از کارگاه قالی بافی شهر حاجی آباد با اشاره به شعار سال ۹۸ مبنی بر رونق تولید گفت: کارگاه قالی بافی شهر حاجی آباد با هدف ایجاد اشتغال با همکاری اداره تعاون روستایی برای اشتغال زنان خانه دار راه اندازی شد.
جهانگیری با بیان اینکه این کارگاه دو ماه است راه اندازی شده است افزود: در حال حاضر ۳۰ نفر در این کارگاه مشغول به کار هستند که تا تعداد ۱۰۰ نفر نیز ظرفیت جذب قالی باف را دارد.
وی اضافه کرد: ایجاد اشتغال و رونق تولید در اولویت کاری همه دستگاه های اجرایی شهرستان قرار دارد ُ بیشترین ظرفیت اشتغالزایی شهرستان در حوزه کشاورزی و معادن ایجاد شده است که این کارگاه با هدف ایجاد تنوع در مشاغل شهرستان و ایجاد اشتغال برای بانوان راه اندازی شده است.
جهانگیری اظهار کرد: بیمه قالی بافان یکی از دغدغه‌های اصلی شاغلان در این صنعت است که نیازمند تصمیم اساسی در سطح ملی است.
وی با اشاره به مشکل این کارگاه در خصوص بیمه قالی بافان گفت: در این بازدید به همراه اعضای کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان به دستگاههای ذیربط ماموریت دادیم که این موضوع را بررسی و راهکار مناسب جهت حل کردن بیمه قالی بافان ارائه دهند. همچنین طی تماس تلفنی با مدیرکل بیمه تامین اجتماعی موضوع پیگیری شد.
این رشته از صنایع دستی حاجی اباد، در میان عشایر اسکان یافته افشاری و رائینی رونق فراوان دارد. آن ها غالبا به بافت قالی، قالیچه، چنته و رویه پشتی می پردازند. بافندگان این قالی ها، پشم مورد نیاز را از منطقه سیرجان تهیه کرده و ریسندگی و رنگرزی این پشم ها را خود به عهده می گیرند.
گره های به کار رفته در قالی های حاجی آباد از نوع فارسی بوده و نقشه های آن عمدتا متعلق به ایل افشار است. به طور مثال از نقشه های افشاریه می توان به طرح های سه کله، گنبدی، بوته شاهی، ماه و ستاره ای، سماوری، شکارگاه و … اشاره کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=71018

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.