با توجه به شرایط داخلی و منطقه‌ای می‌توان گفت که این رزمایش در زمان کنونی مجموعه‌ای از پیام‌های داخلی و خارجی را به دنبال دارد.ایران نشان داد که قادر است به همه اقدامات خصمانه از هر طرفی که باشد، واکنش نشان دهد، بویژه اینکه از روند این مانور مشخص است که رزمایش محمد رسول‌الله ماهیت ...

با توجه به شرایط داخلی و منطقه‌ای می‌توان گفت که این رزمایش در زمان کنونی مجموعه‌ای از پیام‌های داخلی و خارجی را به دنبال دارد.ایران نشان داد که قادر است به همه اقدامات خصمانه از هر طرفی که باشد، واکنش نشان دهد، بویژه اینکه از روند این مانور مشخص است که رزمایش محمد رسول‌الله ماهیت هجومی دارد و ابعاد دفاعی در آن لحاظ نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی پیارم  به نقل از پایگاه خبری پانوراما الشرق الاوسط، هشام الهبیشان تحلیلگر و نویسنده اردنی در مقاله ای نوشت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران آغاز مانور نظامی بزرگی در جنوب شرق کشور و دریای عمان از تنگه هرمز گرفته تا خلیج عدن را با عنوان ” محمد رسول‌الله ” اعلام کردند که ۶ روز به طول خواهد انجامید.
در این رزمایش انواع موشک‌ها و هواپیماهای بدون سر سرنشین آزمایش شده و هزاران نفر از نظامیان ایرانی حضور خواهند داشت. این رزمایش در مساحت ۲/۲ میلیون کیلومترمربع برگزار خواهد شد و برای اولین بار است که چنین رزمایش بزرگی در این سطح و مسافت از مرزهای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. همچنین این اولین رزمایش نظامی است که از زمان انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران در تابستان سال ۲۰۱۳ برگزار می‌شود.

این مانور در شرایط سخت اقتصادی برگزار می‌شود که جمهوری اسلامی ایران به علت افزایش تحریم‌های اقتصادی از ۳ دهه گذشته تاکنون و تشدید جنگ نفتی به رهبری آمریکا و عربستان سعودی با آن مواجه است، از سوی دیگر روند فشارهای سیاسی و امنیتی در مورد پرونده هسته‌ای ایران نیز ادامه دارد و در صورت موفقیت‌آمیز نبودن مذاکرات ایران با ۱+۵ مجموعه ای از خطرات جدید نیز بر ضد این کشور مطرح می‌شود.

علاوه بر این‌ها اوضاع خاص منطقه‌ای نیز مانند درگیری‌ها در سوریه و یمن و تهدیدات مکرر نظامی اسرائیل ادامه دارد و مناسبات دولت ایران با برخی رژیم‌های عربی نیز دچار تنش است.

با توجه به شرایط داخلی و منطقه‌ای می‌توان گفت که این رزمایش در زمان کنونی مجموعه‌ای از پیام‌های داخلی و خارجی را به دنبال دارد، حجم گسترده و مساحت وسیع و پیشرفت عملیاتی رزمایش و به ویژه حضور نیروهای دریایی و نشان دادن حجم پیشرفت‌های صنعتی و نظامی ایران و توان ارتش جمهوری اسلامی و انجام عملیات‌های هجومی دریایی گسترده و توسعه تسلیحات نظامی در سطوح دریایی، هوایی و زمینی عواملی است که باعث می‌شود مضمون پیام‌های این رزمایش در ابعاد مختلف به ویژه جنبه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حایز اهمیتی خاص باشد.

پیام های چهارگانه مانور نظامی ایران برای دوست و دشمن

پیام های چهارگانه مانور نظامی ایران برای دوست و دشمن

پیام های چهارگانه مانور نظامی ایران برای دوست و دشمن

شکاف بین دولت و ملت ایران غیرممکن است

اولین پیام متوجه اوضاع داخلی ایران به ویژه ملت ایران است، برخی جریان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال فشار بر تصمیم‌سازان جمهوری اسلامی از طریق ابزارهای اقتصادی و سیاسی و امنیتی برآمدند تا ملت ایران را بر ضد مقامات رسمی این کشور بشورانند، این موضوع در اظهارات برخی مسئولان رسمی منطقه‌ای از جمله مقامات سعودی مشخص است که اعلام کردند کاهش قیمت نفت منجر به فروپاشی اقتصاد ایران و در نتیجه افزایش فشارهای گسترده داخلی از سوی ملت بر ضد دولت خواهد شد.

البته ایرانی‌ها خیلی زود ماهیت این موضوع را درک کرده و از طریق اتخاذ راهبردهای اقتصادی و امنیتی سازنده، شاخص‌های اقتصادی این کشور را با وجود محاصره گسترده اقتصادی در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی بهبود بخشیدند.

این مانورها همچنین میزان توسعه نظامی ایران را مورد تأکید قرار داد و به برخی طرف‌هایی که به دنبال تحریک ملت ایران علیه دولت هستند، این پیام را می‌دهد که دولت ایران همچنان قدرت فراوانی دارد و در مسیر توسعه قرار گرفته و تحریم‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و جهانی نفت نمی‌تواند فضای داخلی ایران را از ادامه مسیر سازنده بازداشته و قدرت منطقه‌ای ایران را کاهش دهد.

پیام های چهارگانه مانور نظامی ایران برای دوست و دشمن

پیام های چهارگانه مانور نظامی ایران برای دوست و دشمن

تهدیدات نظامی و تحریم‌های اقتصادی بی‌فایده است

دومین پیام این مانور متوجه برخی دولت‌های منطقه‌ای و رژیم صهیونیستی است که به دنبال افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی و امنیتی بر ایران هستند.

ایران با برگزاری این مانور نظامی به این دولت‌ها ثابت کرد که با قدرت در تمام منطقه به عنوان یک قدرت منطقه‌ای حضور دارد و می‌تواند در مانور گسترده در جنوب شرق کشور و دریای عمان از تمامی انواع سلاح‌های پیشرفته استفاده کند.

این نشان می‌دهد که ایران با قدرت در عرصه منطقه‌ای حضور دارد و از تحریم‌ها آسیب ندیده و قادر است با این تحریم‌ها همزیستی کند و توسعه و رشد خود را هم‌زمان با تحریم‌ها ادامه دهد.

ایران نشان داد که قادر است به همه اقدامات خصمانه از هر طرفی که باشد، واکنش نشان دهد، بویژه اینکه از روند این مانور مشخص است که رزمایش محمد رسول‌الله ماهیت هجومی دارد و ابعاد دفاعی در آن لحاظ نشده است.

پیام های چهارگانه مانور نظامی ایران برای دوست و دشمن

پیام های چهارگانه مانور نظامی ایران برای دوست و دشمن

ایران برای هر گزینه‌ای در صورت شکست مذاکرات آماده است

سومین پیام متوجه برخی قدرت‌هایی است که به دنبال افزایش فشار بر جمهوری اسلامی در ابعاد سیاسی و اقتصادی و امنیتی هستند، این پیام به ویژه متوجه محور واشنگتن – پاریس – لندن – برلین است مبنی بر اینکه ایران می‌تواند به خوبی با تحریم‌ها کنار آمده و با وجود تحریم‌ها روند توسعه و پیشرفت توانمندی‌های داخلی خود در ابعاد مختلف را ادامه دهد.

ایران تأکید می‌کند که هرگز بر خلاف منافع عالی ملی خود در زمینه پرونده هسته‌ای عقب‌نشینی نمی‌کند و در صورت به شکست انجامیدن گفتگوها در مذاکرات هسته‌ای آماده تعامل با هر گزینه‌ای از جمله گزینه نظامی است.

ابراز حجم توانمندی‌های مبارزاتی و نظامی ایران به عنوان دلیلی قاطع است که نشان می‌دهد ایران بر روند محاصره تحمیلی غرب فایق آمده و توسعه و سازندگی دولت خود را ادامه داده است.

پیام های چهارگانه مانور نظامی ایران برای دوست و دشمن

پیام های چهارگانه مانور نظامی ایران برای دوست و دشمن

پیام های چهارگانه مانور نظامی ایران برای دوست و دشمن

توان نظامی ایران در راستای منافع محور مقاومت است

چهارمین پیام مانور بزرگ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای دولت‌های هم پیمان تهران در منطقه و جهان به ویژه دمشق – مسکو – پکن و برخی گروه‌های مقاومت در لبنان و فلسطین و برخی جریان‌های داخلی در یمن و بحرین است.

مضمون این پیام این است که تهران همچنان برگه‌های قدرت زیاد و امکانات و ساختارهای قوی برای خود و هم پیمانان منطقه‌ای اش در اختیار دارد که نوعی از موازنه نظامی و امنیتی را در برابر محور متخاصم به وجود آورده که به دنبال از بین ‌بردن ائتلاف منطقه‌ای تهران هستند.

پیام های چهارگانه مانور نظامی ایران برای دوست و دشمن

در همین راستا مانور مذکور پیام اطمینان بخشی به مسکو و پکن است مبنی بر اینکه تهران همچنان با قدرت در عرصه حضور دارد و در برابر فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی تسلیم نشده و نخواهد شد و ضمن همزیستی با این فشارها، توانمندی‌های پیشرفته نظامی خود را در راستای تقویت قدرت ائتلاف خود و هم پیمانان منطقه‌ای و بین‌المللی اش برای کاستن از حجم فشارها قرار داده است.

در نهایت می‌توان گفت که مانور گسترده ارتش جمهوری اسلامی ایران تأکید می‌کند که ایران از گذشته تاکنون قادر به پشت سر گذاشتن فشارهای اقتصادی و امنیتی و سیاسی تحمیل شده از سوی دولت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به خود بوده و همچنان به عنوان یک قدرت منطقه‌ای تاثیرگذار مطرح است و می‌تواند بدون توجه به فشارها و تلاش‌های خارجی و با تکیه بر قدرت‌های داخلی، منافع ملی خود را حفظ کرده و به توسعه و رشد مؤسسات دولتی خود ادامه دهد.

پیام های چهارگانه مانور نظامی ایران برای دوست و دشمن

ایران ثابت کرد که جایگاه منطقه‌ای خود را حفظ کرده و می‌تواند در برابر هر کسی که به این جایگاه منطقه‌ای حمله کند، ایستادگی نمایند. ایران به دوست و دشمن نشان داد که در برابر فشارها تسلیم نمی‌شود و با تمامی گزینه‌های خود در برابر دشمنان خواهد ایستاد.

برچسب ها :

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=25124

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.