– محققان دریافتند وسواس والدین در مورد روند رشد نوزاد می‌تواند منجر به چاقی در دوران کودکی شود. به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی پیارم از ساینس،‌ بسیاری از والدین در مورد میزان رشد نوزادان خود حساس هستند. جدول رشد منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت روند استاندارد رشد نوزادان را از هنگام تولد ...

 – محققان دریافتند وسواس والدین در مورد روند رشد نوزاد می‌تواند منجر به چاقی در دوران کودکی شود.

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی پیارم از ساینس،‌ بسیاری از والدین در مورد میزان رشد نوزادان خود حساس هستند. جدول رشد منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت روند استاندارد رشد نوزادان را از هنگام تولد تا سن پنج سالگی مشخص کرده و نموداری را در این رابطه در اختیار والدین قرار داده است. اما متاسفانه بسیاری از والدین این نمودار را به اشتباه تفسیر می‌کنند.
در واقع این والدین تصور می‌کنند که اگر روند رشد فرزندشان با ۵۰ درصد بالای نمودار سازگار باشد، اوضاع خوب است و اگر با ۵۰ درصد پایینی آن منطبق شود، فرزند آن‌ها رشد مناسبی نداشته است. به همین علت نحوه تغذیه فرزندان خود را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهند که همواره در ۵۰ درصد بالای نمودار قرار بگیرد و همین اقدام آن‌ها موجب افزایش احتمال چاقی فرزند آن‌ها در دوران کودکی می‌شود.
اما در واقع منظور از تقسیم نمودار این است که نیمی از جمعیت نوزادان بالاتر از ۵۰ درصد و نیم دیگر پایین‌تر از ۵۰ درصد قرار می‌گیرند. بنابر این همواره نوزدانی هستند که در ۳ درصد پایین جدول قرار دارند و این وضعیت نشان دهنده هیچ مشکلی نیست.
به اعتقاد محققان بهترین راهکار برای اجتناب از خطر چاقی کودکان این است که هربار شخصی مدعی کمبود وزن نوزاد می‌شود، والدین دلایل و مستندات چنین ادعایی را از او درخواست کنند و در مورد انطباق روند رشد فرزندان با ۵۰ درصد بالای نمودار، حساسیت بیش از حد نداشته باشند.
علمی (۶)**۹۲۵۹**۱۴۴۰
مترجم: سپیده کاشانی انتشار: گلشن

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=66158

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.