مدرس حوزه و دانشگاه های حاجی آباد، مباهله پیامبر(ص) با مسیحیان نجران را اثبات حقانیت دین اسلام دانست. ...

حجت الاسلام لطف الله بهرامی مدرس حوزه و دانشگاه های حاجی آباد، در گفتگو با خبرنگار پیارم در خصوص بیست وچهارم ذی الحجّه سال دهم هجری روز مباهله اظهار کرد: مباهله به معنای نفرین کردن است، دو گروه که در خصوص مسائل دینی با هم بحث دارند مباهله برگزار می کنند، برای اینکه مشخص شود که کدام گروه حق و ناحق است، در عرب این رسم بوده آن چیزی که در بحث نمی پذیرفتند می رفتند در حق یکدیگر نفرین می کردند.
بهرامی افزود: مباهله ای که در دین اسلام مطرح شده است و یک روز به عنوان این روز خاص نام گذاری شده است اتفاقی بوده بین، قبیله نجران و با پیامبر خدا(ص)، که پیامبرطی نامه ای ساکنان مسیحی نجران را به دین اسلام دعوت می کند، زیرا مردم نجران حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند، نجرانیان نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و پیامبر (ص)آنان را به امر خدا به مباهله دعوت کرد.
وی بیان داشت: مباهله پیامبر با مسیحیان نجران اثبات حقانیت دین اسلام بود، مسیحیان حضرت عیسی مسیح را فرزند خداوند می دانستند از این باب بحث های و جادل هایی بین پیامبر و مسیحیان صورت می گیرد، لذا درخواست مباهله می کنند که هرکسی حق است در حق دیگری نفرین بکند و بلایی نازل بشود.
بهرامی یادآور شد: خداوند پیش از نازل کردن آیه مباهله، در آیاتی به چگونگی تولد عیسی (ع) می پردازد و مسیحیان را با منطق عقل و استدلال روبرو می کند و از آنان می خواهد که عاقلانه به موضوع بنگرند.
این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: بنابراین پیامبر (ص)، در ابتدا سعی کرد با دلایل روشن و قاطع آنان را آگاه کند، اما چون استدلال موجب تنبّه آنان نشد و با لجاجت و ستیز آنان مواجه گشت، به امر الهی به مباهله پرداخت،یک زمان را پیامبر و اسقف مسیحی مشخص کردند، اسقف مسیحی نماینده قبیله نجران به اهالی نجران می گوید اگر پیامبر با خدم و حشم خود به میدان مباهله ورود پیدا کرد پس بدانید سخن پیامبر در خصوص حضرت عیسی(ع) صحت دارد.
بهرامی تصریح کرد: پیامبر هم زمان مباهله با افراد خانواده خود، حضرت علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت فاطمه( س)یعنی همان پنج تن ال عبا آمد وقتی اسقف مسیحی می بیند که پیامبر با فرزندان خود آمده به وادی مباهله آنها منصرف شده و گفتند که پیامبر شما نفرین نکنید.
وی افزود: اسقف و مسیحیان نجران دین اسلام را نپذیرفتند پس حضرت با ایشان مصالحه نمود که هرسال دوهزار حُلّه بدهند که قیمت هر حلّه چهل درهم باشد و بر آنان که اگر جنگی روی دهد، سی زره و سی نیزه و سی اسب به عاریه بدهند.
بهرامی در خصوص اعمال روز مباهله گفت: در مفتاح الجناح برای اعمال امروز غسل، روزه و خواندن دو رکعت نماز، که در وقت و کیفیت و ثواب مانند نماز روز عید غدیر است، و اینکه «آیه الکرسى» در نماز مباهله باید تا«هم فیها خالدون» خوانده شود، آمده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=65137

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.