قلعه تاریخی حاجی آباد یکی از آثار مهم باستانی هرمزگان است که در قسمت ورودی شهرستان قرار داد و با توجه به حجم بالای سفرها به حاجی آباد بازسازی این ماکن تاریخی نقش بسزایی در درآمد زایی و اشتغال بومیان دارد. به گزارش پیارم حاجی آباد؛یکی از آثار باستانی شهرستان حاجی آباد قلعه تاریخی است ...

قلعه تاریخی حاجی آباد یکی از آثار مهم باستانی هرمزگان است که در قسمت ورودی شهرستان قرار داد و با توجه به حجم بالای سفرها به حاجی آباد بازسازی این ماکن تاریخی نقش بسزایی در درآمد زایی و اشتغال بومیان دارد.

به گزارش پیارم حاجی آباد؛یکی از آثار باستانی شهرستان حاجی آباد قلعه تاریخی است که ورودی شهر واقع شده است و قدمت آن به دوران ایلخانان، تیموریان و صفویه می رسد و قلعه مذکور در دوره صفویان نیز مورد استفاده قرار می گرفته است، این قلعه روی صخره ای در جنوب غربی شهر قرار دارد، ارتفاع آن بین ۳۰- ۲۷ متر و طول و عرض۸۰ متر می باشد و دارای چهار برج است، ظاهراً این قلعه در روزگار دولت های قبل از اسلام بنا شده و بعدها توسط پادشاهان هرمز بازسازی گردیده است.

شهرحاجی آباد در اطراف همین قلعه بوجود آمده و رشد کرده و درحال حاضر یکی از محلات قدیمی این شهرستان به نام پای قلعه مشهور می باشد.

این قلعه یکی از جاذبه‌های گردشگری حاجی آباد می‌باشد و هر ساله گردشگران زیادی برای تماشا به این شهرستان سفر می کنند.

قلعه تاریخی حاجی آباد، به دلیل بی توجهی مسئولین در آستانه تخریب کامل قرار گرفته و  بازسازی آن به نگاه ویژه مسوولین استانی و کشوری نیاز دارد.

سال گذشته برای مرمت و بازسازی قلعه شهرداری حاجی آباد مبلغ ۱۵۰میلیون تومان هزینه کرد که این هزینه جوابگوی بازسازی نمی باشد و حدود یک میلیاردو نیم اعتبار نیاز است که این مکان تاریخی بازسازی شود.

می توان در مناطقی که دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری هستند صنعت گردشگری را در آنجا توسعه داد که با بازسازی این مکان تاریخی گردشگران زیادی را می توان هر ساله به این مکان تاریخی کشاند و زمینه اشتغال زیادی بسیاری از جوانان در حوزه گردشگری فراهم کرد.

اختصاص ۱۰۰میلیون اعتبار جهت بازسازی قلعه تاریخی حاجی آباد

حمید جهانگیری فرماندار حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم حاجی آباد، علت توقف عملیات بازسازی قلعه تاریخی حاجی آباد را کمبود اعتبار عنوان کرد و افزود:  سال گذشته در کمیته برنامه ریزی شهرستان ۱۵۰میلیون تومان اعتبار برای باز سازی قلعه در نظر گرفته شد و بخش از قلعه را باز سازی شد.

فرماندار حاجی آباد افزود: در سال ۹۶ ما برای بازسازی این مکان تاریخی ۱۰۰میلیون تومان اعتبار در نظر گرفتیم و کار بازسازی هم در حال انجام است.

جهانگیری اظهار کرد:عمده ترین کارهایی که سال گذشته در قلعه تاریخی صورت گرفته، بازسازی بخشی از دیواره های بیرونی قلعه بوده و طی آن عملیات بخشی از بدنه سازی دیواره ها انجام شد.

وی با اشاره به نام قلعه های تاریخی این شهرستان اظهار داشت: قلعه حاجی آباد در صورت بازسازی و بهره برداری از آن می توان ضمن بازسازی بخشی از هویت تاریخی منطقه، سرانه فرهنگی را افزایش داده و با جلب گردشگر زمینه اشتغال زایی بسیاری از جوانان منطقه را حل کرد.

جهانگیری یادآور شد: برای بازسازی قلعه تاریخی حاجی آباد اعتباری بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان نیاز است تا قلعه به طور کامل بازسازی شود.

فرماندار حاجی آباد از ایجاد یک پارک گردشگری در مجاور قلعه تاریخی خبرداد و بیان کرد: از کنار این قلعه تاریخی یک رودخانه با فضای سبز می گذرد که تصمیم به احداث پارک گردشگری گرفتیم و کار مطالعه این پارک به اتمام رسیده و به زودی کار احداث این پارک نیز اغاز می شود.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه حاجی آباد پیشانی استان هرمزگان است و این قلعه نیز در ورودی شهر در مسیر جاده ترانزیتی حاجی آباد – استان کرمان که استانهای فراوانی در مسیر این راه واقع شده قرار دارد، می توان با تبدیل این قلعه ها به اماکن اقامتی و سیاحتی ضمن تهیه امکاناتی برای مسافران در راه، گردشگران فراوانی را به سمت این قلعه سوق داد.

با توجه به اینکه این قلعه در ورودی شهر و در مجاورت امامزادگان سید محمد(ع) و سید نظام الدین (ع) قرار دارد و بیشتر مسافران برای استراحت به امامزاده سید محمد(ع) می آیند می توان با بازسازی این قلعه آنجا را به مقصدی مناسب برای گردشگران اماکن تاریخی تبدیل کرد.

حال که دولت اعلام کرده که در هر مکان و موقعیتی حاضر است سرمایه گذاری کند تا بیکاری ریشه کن شود، نبود اعتبار برای بازسازی این قلعه های تاریخی با معماری بومی بهانه قابل قبولی نیست.

حاجی آباد از جمله شهرهای مهم هرمزگان است که به جنبه های تاریخی و گردشگری آن هیچ گاه توجه نشده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=66491

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.