وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه دنیا به تفاهم هسته‌ای با ایران نیاز دارد، گفت: زمینه رسیدن به تفاهم کاملا فراهم و ممکن است و هیچ کس از تفاهم متضرر نمی‌شود و همه در صورتی که به تفاهم با ایران نرسند، ضرر خواهند کرد. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ...

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه دنیا به تفاهم هسته‌ای با ایران نیاز دارد، گفت: زمینه رسیدن به تفاهم کاملا فراهم و ممکن است و هیچ کس از تفاهم متضرر نمی‌شود و همه در صورتی که به تفاهم با ایران نرسند، ضرر خواهند کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز -چهارشنبه- پس از دیدار و گفت‌وگو با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک در جمع خبرنگاران به تشریح گفت‌وگوها با همتای ترک پرداخت.
*سفر ادوغان به تهران
رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر خارجه ترکیه در تهران، گفت: امیدوارم این اولین سفر وزیر خارجه به ایران هم خاطرات خوبی را برای ایشان داشته باشد و هم آغاز یک روند پر تحرک‌تری از روابط بین دو کشور مسلمان، همسایه، برادر و دوست ایران و ترکیه باشد.
وی افزود: روابط بسیار گسترده و مهمی با ترکیه به عنوان یک همسایه خوب داشته و داریم. رهبران دو کشور در طی دیدارهای متعددی که در سال گذشته داشتند، اهداف مهمی را هم در حوزه روابط اقتصادی و هم در حوزه روابط سیاسی و منطقه‌ای برای دو کشور برنامه‌ریزی کردند. هدف رسیدن به ۳۰ میلیارد دلار حجم روابط اقتصادی تا پایان سال ۲۰۱۵ هدف مشترک رهبران دو کشور است.
ظریف ادامه داد: تشکیل کمیسیون عالی مشترک بین دو کشور به ریاست روسای جمهور ایران و ترکیه که نخستین جلسه آن در سفر رسمی آقای روحانی به آنکارا صورت گرفت و جلسه دوم در سفر آتی آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران طی ماه آینده میلادی شکل خواهد گرفت، نمونه ویژه‌ای از نوع روابط عالی دو کشور ایران و ترکیه است. امیدواریم این روابط گسترش یابد.
*امیدواریم موضوع تردد کامیون‌ها به زودی حل شود
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: موضوعات کوچکی که در روابط دوجانبه ما وجود دارد موضوعاتی است که به سادگی و با کمک و همکاری دو کشور قابل حل و فصل است و امیدواریم تردد کامیون‌ها در مرزهای دو کشور با تدبیر و اراده سیاسی دو کشور به زودی حل شود. فعلا این مشکل تا حد زیادی موقتا حل شده و امیدواریم با همکاری مسئولان راه و ترابری دو کشور این مشکل به زودی و به صورت عادلانه برای هر دو کشور حل شود.
وی در ادامه با بیان اینکه ایران و ترکیه در مورد موضوعات منطقه‌ای دارای دیدگاه‌‌های مشترک فراوانی هستند، اظهار داشت: این دیدگاه‌ها از اصول مبنایی دو کشور نشأت می‌گیرد.البته تفاوت دیدگاه‌هایی نیز در برخی موارد داریم. با وجود یک دشمن مشترک بزرگ در منطقه که خطر افراط، ترور و فرقه گرایی است، نیاز داریم که هر چه بیشتر مواضع خود را در برابر این دشمن مشترک نزدیک کرده و همکاری کنیم و مانع از ورود تروریست‌ها به عراق و سوریه شویم و برای مقابله با تروریست‌ها همکاری کنیم.
ظریف ادامه داد: امیدواریم با گفت‌وگوی بیشتر و تشریک دیدگاه‌ها و رد و بدل کردن نظرات بتوانیم تفاوت‌های دیدگاهی بین ما و دوستان در ترکیه درباره سوریه را به حداقل برسانیم.
*همه خواستار آن هستیم که هر چه سریع‌تر در سوریه صلح برقرار شود
وی خاطرنشان کرد: نه ایران و نه ترکیه تمایل دارند که ببینند مردم سوریه قربانی افراط و ترور و خشونت باشند. همه ما خواستار آن هستیم که هر چه سریع‌تر در سوریه صلح برقرار شود و مردم سوریه بتوانند آینده خود را بدون دخالت خارجی تعیین کنند. اینها زمینه‌های مشترکی است که ما می‌توانیم علیر‌غم اختلاف دیدگاهی که داریم روی آن کار کنیم.امیدواریم منطقه ما یک بار دیگر روی آرامش، ثبات، همکاری، صلح و توسعه را ببیند.
وزیر خارجه ادامه داد: خوشحالیم که با دوستان ترک در مورد عراق زمینه‌های همکاری مشترک زیادی با دوستان ترک پیدا کردیم و این زمینه‌ها را با حضور فعال دولت عراق گسترش خواهیم داد. در سایر زمینه‌ها به همین شکل ادامه خواهیم داد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور عنوان کرد: معتقدم سفر امروز وزیر خارجه ترکیه به ایران آغاز جدیدی برای روابط گسترده‌تر دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بین دو کشور و مردم دوست و برادر خواهد بود. امیدوارم این سفر آغاز برای تبادل‌های گسترده‌تر بین بنده و وزیر خارجه ترکیه و مسئولان دو کشور باشد.
*قدردانی از مواضع ترکیه در حمایت از حق هسته‌ای ایران
وزیر خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به پرسشی گفت: از موضع مثبت دولت و مردم جمهوری ترکیه درباره حق جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها برای برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای شامل غنی سازی در کنار تأکید مشترک ما بر غیر قابل قبول بودن حرکت به سمت سلاح هسته‌ای توسط هر کشوری، تشکر کنم.
وی ادامه داد: موضع خوب ترکیه در این زمینه تنها محدود به اعلام موضع نبوده، این کشور بارها میزبان مذاکرات در دولت قبل و اکنون بوده است یک بار با میزبانی دولت ترکیه مذاکرات بسیار مهمی در استانبول برگزار شد.
ظریف افزود: نقشی که ترکیه در طرح راهکار و روش عملی برای پایان دادن به این موضوع ایفاء کرد و اگر آن زمان توافق ایران، برزیل و ترکیه توسط قدرت‌ها به رسمیت شناخته شده بود، هیچگاه نیازی نبود که این موضوع اینقدر ادامه یابد و امروز این موضوع به راحتی قابل حل است.
*همسایگان نگران نباشند
رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن تشکر از حمایت ترکیه از مذاکرات اضافه کرد: اگر بقیه همسایگان از مدل ترکیه پیروی کنند و بدانند که راه‌حل موضوع هسته‌ای به نفع همه کشورهای این منطقه است و به ضرر هیچ کس نیست و به رسیدن به راه‌حل کمک کنند و از راه حلی که می‌تواند منافع همگان را تأمین کند، نگران نباشند، ترکیه می‌تواند مدل خوبی برای سایر دوستان و همسایگان ما باشد که به همین شکل روابط حسن همجواری را همچون ترکیه در این موضوع مهم پیگیری کنند.
* تحریم‌ها راهگشا نبوده
وی در خصوص مذاکرات هسته‌ای با بیان اینکه مذاکرات ما در ژنو مذاکرات با ۱+۵ است و در کنار این مذاکرات، مذاکرات دوجانبه‌ای با کشورهای مختلف ۱+۵ داشتیم، اظهار داشت: شب گذشته با فرانسوی‌ها مذاکره داشتیم و امروز قرار بود که با دوستان چین و روسیه در این زمینه گفت‌وگو شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: مذاکرات ما با گروه ۱+۵ مذاکرات مستمری است و با سایر اعضای ۱+۵ به جز آمریکا روابط دیپلماتیک داریم و در پایتخت‌ها مذاکرات ادامه دارد ولی مذاکرات ما با آمریکا به دلیل اینکه روابط دیپلماتیک نداریم، منحصر به موضوع هسته‌ای است و در حاشیه مذاکرات با ۱+۵ است.
وی تصریح کرد: مذاکرات ما با آمریکا قسمتی از مذاکرات ما با سایر اعضای ۱+۵ است. با سایر اعضای ۱+۵ همه جا مذاکره می‌کنیم ولی با آمریکا فقط در حاشیه مذاکرات با ۱+۵ مذاکره می کنیم و شاید تعبیر خوبی نباشد که بگوییم این مذاکرات با آمریکاست. این مذاکرات با همه اعضای ۱+۵ است.
رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: معتقدم همه کشورها بخصوص کشورهای عضو ۱+۵ به این نتیجه رسیده‌‌اند که تنها راه رسیدن به یک روش مذاکراتی، براساس مذاکره و احترام متقابل و شناسایی حقوق مردم ایران است و راه‌های دیگر منجمله تحریم‌ها راهگشا نبوده است.
وی با بیان اینکه تحریم‌ها هیچ فایده‌ای برای اعمال کنندگان آنها نداشته و نخواهد داشت و فقط عزم مردم ایران را برای پیگیری حقوقشان تقویت خواهد کرد، افزود: ما می‌خواهیم برنامه هسته‌ای ما براساس یک چارچوب مورد توافق بین‌المللی پیش برود. چون ما هیچ برنامه غیرصلح‌آمیزی نداشته و نداریم و معتقدیم زمینه رسیدن به تفاهم کاملا فراهم و ممکن است و هیچ کس از تفاهم متضرر نمی‌شود و همه در صورتی که به تفاهم با ایران نرسند، ضرر خواهند کرد و به همین دلیل است که فکر می‌کنم مذاکرات در فضای مناسبی دنبال شده و انشاءالله قدم خوبی در رسیدن به تفاهم برداشته شده و انشاءالله قدم‌های بعدی برداشته خواهد شد.
وزیر خارجه کشورمان افزود: معتقدیم که دنیا نیاز به این تفاهم دارد. موضوعات دیگری در منطقه ما وجود دارد مثل تروریسم که نیاز دارد به صورت جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد.
ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگار آناتولی ترکیه در خصوص گفت‌وگوهایش با همتای ترک درباره مشکلات آوارگان سوری و مسائل مرزی ترکیه و سوریه اظهار داشت: ما در خصوص سوریه و ضرورت پایان دادن به جنگ و کشتار و تروریسم در این کشور گفت‌وگو کردیم و بر ضرورت حمایت بین‌المللی از فعالیت‌های انسان‌دوستانه به گفت‌وگو پرداختیم.
وی ادامه داد: قبلاً با دوستان و همکاران در دولت ترکیه برای کمک‌رسانی انسانی به مردم سوریه و پناهندگان صحبت کردیم و امروز نیز درباره معضل بزرگ انسانی در منطقه چه در داخل سوریه که بیش از ۷ میلیون آواره در داخل سوریه حضور دارد و چندین میلیون پناهنده در کشورهای همجوار هستند و ضرورت همکاری بین‌المللی برای کمک به این پناهندگان مورد بحث قرار گرفت.
وی افزود: انشالله در مورد جزئیات بیشتر، بین وزرای خارجه و مسئولان هلال‌احمر دو کشور گفت‌وگوی بیشتری صورت خواهد گرفت.
* امیدواریم همه کشورهای منطقه از نزدیک با هم کار کنند
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص حضور وزرای خارجه سوریه و عراق در هفته گذشته در تهران و حضور امروز وزیر خارجه ترکیه در تهران و اینکه آیا تهران در هفته‌های آخر پاییز به کانون رایزنی‌ها بین سه کشور تبدیل شده؟ عنوان کرد: همه ما برای ایجاد ثبات در منطقه تلاش داریم و رایزنی‌ها به طور گسترده بین ما وجود دارد و موضوع جدیدی نیست.
وی افزود:‌من سال گذشته هشت بار با داود اوغلو وزیر خارجه سابق ترکیه گفت‌وگو کردم و امیدوارم با همین جدیت با دوست عزیز آقای چاووش اوغلو گفت‌وگو کنم.
وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: امیدواریم مشکلات حل شود و برای حل چالش‌ها و فرصت‌ها گفت‌وگو نیاز است. نمی‌توانم ادعا کنم که حرکت چهارجانبه‌ای شروع شده، ولی امید همیشه بسیار خوب است و امیدواریم همه کشورهای منطقه از نزدیک با هم کار کنند، برای آینده بهتر و صلح و ثبات در منطقه که هدف مشترک ما و ترکیه است که به صلح و ثبات در منطقه دست یابیم.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=24374

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.