چشمه سبزپوشان یکی از جاذبه های گردشگری حاجی آباد از بزرگترین چشمه‌های استان هرمزگان  که در مجاورت کوه در نزدیکی امامزاده‌ای در روستای برغنی از توابع شهرستان حاجی آباد واقع شده است. ...

به گزارش پایگاه خبری پیارم، این چشمه از جمله مکان‌های دیدنی و گردشگری زیبای شهرستان حاجی آباد محسوب می‌شود و همه ساله در فصل تابستان میزبان گردشگران در داخل و خارج از استان می باشد.

چشمه سبز پوشان، در تابستان سوزان جنوب، آبی خُنک و زلال و در زمستان سرد و خشک، آبی ولرم دارد، آب این چشمه در فصل تابستان خنک و فضای اطراف آن را درختان نخل سربه فلک کشیده پر کرده اند واین فضای بسیار زیبا بر بکر بودن این منطقه گردشگری افزوده است.

میزان آبدهی این چشمه را ۳۶۰ لیتر در ثانیه می باشد و مظهر چشمه سبز پوشان بیضی شکل با عرض ۱۵ متر مربع و عمق ۵/۲ متر با متوسط درجه حرارت ۲۸ درجه سانتیگراد است.

آب این چشمه برای مصارف کشاورزی و آبیاری نخیلات و مرکبات به روستای گنج و باغات منطقه حفا، طارم و هاشم آباد نیز که در مسیرش آب این چشمه هستند نیز پوشش می‌دهد.

فضای این چشمه محیط مناسبی را برای رشد برخی از گونه جانوری و گیاهی و چشمه محل زندگی ماهیان گونه باربوس، سیاه ماهی و کامبوزیا و گونه‌های مختلف از نرم تنانو پلانکتون‌ها است. همچنین از جوامع گیاهی می‌توان به جنس لویی، نسی، بندواش، علف هفت بند، بوریا، مورتی، گز، کنار و خرما اشاره کرد.

این چشمه در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر ستان حاجی آباد در وسط روستای برغنی از توابع حاجی آباد واقع شده است در مسیر ابشار تزرج و در بالای تپه کنار چشمه بقعه امامزاده چشمه را زیبنت داده است .

چشمه ای زلال و عجیب با ماهی های سحر انگیز و متفاوت، در دهانه غاری تاریخی، در میان مُغستان های سرسبز ودر منطقه فوق حاره ای، که با تغییر فصل ها تغییر طبع می دهد و سرانجام تبدیل به جوی فوق العاده پُر آبی می شود، همه را متحیر کرده است.حوادث

چشمه سبز پوشان با نام محلی « گُلم سوز پوشُن» خاصیتی عجیب دارد، زیرا در تابستان سوزان جنوب، آبی خُنک و زلال و پایین تر از دمای بدن انسان دارد و در زمستان سرد و خشک، آبی ولرم، دلنشین و متناسب با دمای بدن انسان دارد و شنا را دلپذیر و خاطره انگیز می کند.

چشمه از بزرگترین چشمه های استان هرمزگان و مظهر چشمه به صورت بیضی شکل با عرض ١۵ متر مربع و عمق ٢/۵ متر است که از زیر تخته سنگی پهن و نه چندان بزرگ و بسیار زیبا جان می گیرد.

این روزهای پُر هرم تابستان، بهترین فرصت رفتن به سبز پوشان است. چشمه ای که چاره ای جز لذت بردن از آن ندارید، کمی آنسوتر از آن، چشمه شیرین (هوباد بالا) یا آب سرد برغنی معروف به آب«ریشو»، در ردیف‌ آبهای‌ گوگردی‌ با کاتیون‌ها و آنیون‌های ‌مختلف‌ گرم‌ است‌. شما را صدا می زند. آبشاردیدنی تزرج در فاصله ۳ کیلومتری  شمال سبز پوشان بساط مهربانی پهن کرده، روستای گردشگری بُخوان،  طبیعت منحصر بفرد فارغان، کوه بی بی دختران،  روستای جالب سیرمند،«هماگ»- بلندترین ارتفاع هرمزگان؛ روستای زیبای معدنوییه، تزرج، برآفتاب، خوشن آباد و …  همسایه های دور و نزدیک و اما مهمان نواز این چشمه عجیب هستند که به انتظار دیدن شما لحظه شماری می کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=68557

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.