سرمقاله راز یک معما؟! حادثه گروگان‌گیری در سیدنی استرالیا و مسائل پیرامونی آن، بررسی دوباره مسئله اعطای «پناهندگی سیاسی» را ضروری ساخته است. در گروگان‌گیری اشاره‌شده، یک ایرانی پنجاه‌ساله به نام «محمدحسن منطقی» که پس از تغییر مذهبش، خود را «هارون مونس» نامید و به «شیخ‌ هارون» شهرت یافت، پس از گروگان‌ گرفتن چند نفر ...

سرمقاله

راز یک معما؟!

حادثه گروگان‌گیری در سیدنی استرالیا و مسائل پیرامونی آن، بررسی دوباره مسئله اعطای «پناهندگی سیاسی» را ضروری ساخته است. در گروگان‌گیری اشاره‌شده، یک ایرانی پنجاه‌ساله به نام «محمدحسن منطقی» که پس از تغییر مذهبش، خود را «هارون مونس» نامید و به «شیخ‌ هارون» شهرت یافت، پس از گروگان‌ گرفتن چند نفر در رستورانی در سیدنی، با حمله پلیس به رستوران‌، به همراه دو گروگان کشته شد.یکی از مؤلفه‌های اصلی که غربی‌ها با وجود آن، به اتباع بیگانه «پناهندگی سیاسی» می‌دهند، مخالفت سیاسی پناه‌جو با حکومت کشور متبوعش است که این مسئله سبب شده تا افراد عادی و غیرسیاسی که خواهان «پناهندگی» هستند، به ورود به عرصه سیاسی و انجام رفتار ضدحکومتی روی آورند و در این باره سابقه و پرونده‌ای پیدا کنند تا به‌گمان خود، راحت‌تر پناهنده شوند. در لابه‌لای این گروه از پناهندگان، افرادی یافت می‌شوند که حتی چنین مؤلفه‌ای را هم ندارند. کشورهای غربی معمولاً از این پناهندگان علیه کشورهای متبوعشان استفاده ابزاری می‌کنند و آن‌ها را وامی‌دارند تا به‌نحوی به کشورشان خیانت کنند. اعطای پناهندگی سیاسی به «هارون مونس» در سال ۱۹۹۶ از دو منظر بسیار تأمل‌برانگیز است: ۱- وی فاقد پیشینه سیاسی قابل‌ اعتنا است. ۲- به جرم کلاهبرداری در ایران تحت تعقیب و دارای سابقه روحی روانی بوده است.وزارت خارجه ایران در زمان گروگان‌گیری اعلام کرد که در سال‌های اولیه پناهنده شدن فرد مذکور، بارها مشکلات وی را به اطلاع مقامات استرالیا رسانده است و حتی سردار احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، اعلام کرد به دلیل اتهامات «محمدحسن منطقی» در ایران، از دولت استرالیا تقاضای استرداد وی را داشتیم که پاسخ دادند: چون با شما توافق‌نامه استرداد مجرمان را نداریم، او را تحویل نمی‌دهیم. ایرانی بودن گروگان‌گیر، بازتاب رسانه‌ای گسترده گروگان‌گیری، تغ��یر مذهب وی، انتشار اخباری دال بر انتساب وی به داعش، پیروی بدون چون و چرای دولت استرالیا از سیاست‌های آمریکا و وجود برخی مشکلات داخلی در استرالیا ایجاب می‌کند از منظر دیگری به این موضوع نگاه شود. از این منظر، دولت استرالیا سه هدف را دنبال می‌کرده است: ۱- افزایش ایران‌هراسی ۲- تشدید اسلام‌هراسی ۳- توجیه محدودساختن آزادی‌های فردی در استرالیا که به بهانه در معرض تروریسم قرار داشتن این کشور، انجام گرفته است. اما آنچه که نیل به این اهداف را با تردید مواجه ساخت، سخنان نخست‌وزیر استرالیا در نشست خبری همزمان با این گروگان‌گیری بود که با توجه به مجموعه اتهامات وی در استرالیا گفت: «چطور فردی با این سابقه و اتهامات گوناگون، در فهرست افراد تحت‌نظر نبوده و با چه توجیهی چنین فردی آزادانه در جامعه رفت‌‌وآمد می‌کرده است؟!» پاسخ حقیقی به این پرسش، راز معمایی است که طراحان سیاسی امنیتی استرالیا نتوانستند هنرمندانه آن را اجرا کنند!

نقش‌آفرینی اتحادیه اروپا برای شناسایی کشور فلسطین

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی المانیتور ۱۷ دسامبر ۲۰۱۴(۲۶ آذر) در مقاله‌ای به نقش‌آفرینی اتحادیه اروپا در روند صلح در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا پرداخت و نوشت: بی‌تفاوتی اسرائیل[رژیم صهیونیستی]  به بسته سخاوتمندانه اتحادیه اروپا (بسته اقتصادی، مالی و دفاعی) و نیز شکست ابتکارعمل صلح آمریکا سبب شده اروپایی‌ها ترغیب شوند قواعد بازی را تغییر دهند و به‌دنبال صلحی کنش‌گرانه باشند. رادیو ارتش اسرائیل۱۰ دسامبر صحبت‌های موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، را منتشر کرد که در آن به دلایل کندی شهرک‌سازی‌ها پرداخت. وی به دانشجویان کالج خاخام‌ها گفت که کندی شهر‌ک‌سازی‌ها به دلیل فشارهای دولت اوباماست و مصرانه از جوانان خواست صبر پیشه کنند. وزیر دفاع اسرائیل ضمن ابزار خرسندی از زمان اندک رو به پایان دولت اوباما تشریح کرد که دولت اسرائیل مراقب بوده به تنش بیشتر با آمریکا دامن نزند.

در ادامه مقاله آمده است: نتانیاهو نیز مانند یعلون امیدوار است که طی کمتر از دو سال باقی‌مانده از ریاست‌جمهوری اوباما، دوستان جمهوری‌خواهش که در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۴ بر کنگره مسلط شدند، کاخ سفید را نیز به دست گیرند. بنابراین، به‌تدریج آمریکا از تأکید بر توقف شهر‌ک‌سازی اسرائیل عقب‌نشینی خواهد کرد. در حال حاضر، بیشتر تلاش‌های نتانیاهو بر ترغیب کری و نیز اوباما به خنثی‌سازی چالش‌های جدی است که در طرح پیشنهادی فلسطینی‌ها به شورای امنیت سازمان ملل در ماه جاری وجود دارد. از جمله چالش‌های این طرح پیشنهادی، شناسایی مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ به‌عنوان پایه‌ای برای مرز دائمی میان اسرائیل و فلسطین است. احزاب دست‌راستی و حتی برخی احزاب میانه، مرزهای ۱۹۶۷ را «مرزهای آشویتز» می‌خوانند؛ به این معنا که اگر کشور فلسطینی در این مرزها به رسمیت شناخته شود، برابر با نابودی اسرائیل است. حمایت آمریکا از قطعنامه شورای امنیت در مورد سرنوشت اراضی و اورشلیم (بیت‌المقدس) شرقی حتی اگر تنها منفعلانه باشد، سبب خواهد شد پای نتانیاهو به رویارویی علنی با آمریکا کشیده شود. مسئله نتانیاهو این است که این بار روند دیپلماتیک به دور از اثرگذاری کنگره و جامعه یهودیان آمریکا به پیش می‌رود.

در پایان مقاله آمده است: پاریس اقدام خود را با تأیید و حمایت بریتانیا و نیز اسپانیا، سوئد، ایرلند و نهادهای اتحادیه اروپا در بروکسل صورت داد. بریتانیا همسایه اروپایی فرانسه و دارای کرسی دائمی در شورای امنیت است. آلمان نیز احتمالاً از مواضع آمریکا حمایت می‌کند. لورنت فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، در سخنرانی ۲۸ نوامبر مجلس ملی این کشور گفت که اوضاع به این منوال پیش نخواهد رفت. گفت‌وگوهایی که کری هدایت کرده، به پایان رسیده است. «ما خواهان پرهیز از خطر گفت‌وگوهای بی‌پایان هستیم.» فابیوس تنش‌های فزاینده در اراضی و اورشلیم (بیت‌المقدس) را به دلیل سیاست‌های داخلی دانست که تلاش‌ها برای رسیدن به توافق از طریق گفت‌وگوهای مستقیم با کمک آمریکا را تضعیف کرده است. پاریس به‌دنبال برگزاری نشستی بین‌المللی با مرکزیت ابتکارعمل صلح عربی است. برای پیشبرد این ابتکارعمل عربی، فرانسه در اسرائیل از حمایت رهبر حزب کارگر و برخی از وزرای سابق و نیز اویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، بهره‌مند است. هدف این ابتکارعمل، عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی و نیز خروج اسرائیل از مرزهای ۱۹۶۷ و تبادل زمین است.

اخبار و تحلیل‌ها: امید چندانی نیست که آمریکا از طرح پیشنهادی فلسطین به شورای امنیت سازمان ملل که در متن به آن اشاره شده، حمایت کند؛ اما به‌نظر می‌رسد تحولات دوسه سال اخیر منطقه و به‌ویژه آنچه که در عرصه صهیونیستی- فلسطینی واقع شده، برخی از کشورهای مهم اروپا را بر آن داشته که دست‌کم از جایگاه مجالس خود، نگاه مناسب‌تری به حقوق تضییع شده فلسطین داشته باشند تا آنجا که مجالس برخی از این کشورها به شکل نمادین از تشکیل کشور فلسطین حمایت کرده‌اند.

شیطنت رسانه‌ای ملکه علیه مسلمانان!

 بی‌بی‌سی فارسی که مانند بسیاری از رسانه‌های وابسته به دولت‌های غربی و در راستای منافع دولت‌هایشان – با استفاده از فضایی که داعش پدید آورده است – علیه اسلام و مسلمانان عقده‌گشایی می‌کند، این بار نیز در دروغی آشکار و عجیب، راهپیمایی اعتراض‌آمیز آلمانی‌ها به مهاجرت گسترده به این کشور را، اعتراض آنان به اسلام و مسلمانان جا زد!  بی‌بی‌سی فارسی که رسانه ملکه فرتوت انگلیس محسوب می‌شود، در حالی که خود می‌داند معترضان آلمانی به مهاجرت گسترده و تعداد بالای پناهجویان در کشورشان اعتراض دارند نه اسلام؛  به‌عمد در تیترش با عنوان «تظاهرات در آلمان در مخالفت با اسلامی شدن غرب»! طوری وانمود می‌کند که گویی علت اصلی اعتراض و راهپیمایی در شهر «درسدن» آلمان، مخالفت با اسلام و مسلمانان بوده است. بی‌بی‌سی در ادامه و در راستای فضاسازی علیه مسلمانان نوشته است: «حدود ده هزار نفر در تظاهراتی علیه «اسلامی شدن غرب» در شهر درسدن در شرق آلمان شرکت کرده‌اند. درسدن زادگاه جنبشی تحت عنوان «اروپایی‌های میهن‌پرست علیه اسلامی شدن غرب» (پگیدا) است. زنی که ۸۰ کیلومتر برای شرکت در تظاهرات راه آمده بود، گفت: من راست‌گرا نیستم، نازی نیستم. من فقط نگران کشورم هستم، نگران نوه‌ام هستم.»

اخبار کوتاه  

 *نیک‌آهنگ کوثر، کاریکاتوریست نشریات زنجیره‌ای که پناهندگی به غرب را نیز در کارنامه‌اش دارد، با اشاره به سخنان مدیر مسئول کیهان در دانشگاه تهران که گفته بود سران فتنه به آمریکا پیشنهاد افزایش تحریم‌ها را داده بودند، نوشت: «من شخصاً در سال ۱۳۸۹ شاهد تلاش حامی موسوی (مهدی هاشمی) برای تشدید تحریم‌ها بوده‌ام. اتفاقاً او را زیر سؤال بردم که چطور می‌تواند با وجود اینکه پدرش رئیس مجلس خبرگان و یکی از پایه‌های نظام است، به‌دنبال ارتباط با وزارت خزانه‌داری آمریکا برای این کار باشد. درست در همان محدوده زمانی هم یکی از دوستان ایرانی عضو یک اتاق فکر معتبر واشنگتن به من گفت که فرزند رئیس وقت مجلس خبرگان با او تماس گرفته تا عاملی برای انتقال اطلاعات به دولت اوباما علیه احمدی‌نژاد برای اعمال تحریم شود. او هم تعجب کرده بود.»!

 *انجمن مستقل دانشجویان دانشگاه تهران، همایشی با عنوان «دانشگاه سدی در برابر فتنه» برگزار کرد. اعضای انجمن مستقل دانشجویان دانشگاه تهران در پاسخ به پرتاب کفش در سخنرانی شریعتمداری، در سخنرانی روز گذشته صفار هرندی یک لنگه کفش را بر روی میز جایگاه سخنران قرار دادند و نوشتند: «این است نشانه روشنفکری.» محمدحسین صفار هرندی هم در ابتدای سخنان خود با اشاره به پرتاب لنگه کفشی به وی در سال ۸۸ در دانشگاه تهران گفت: «این لنگه کفشی که شما به صورت نماد روشنفکران در اینجا قرار دادید، در قیاس با آن کفشی که در سال ۸۸ به من پرت شد، بسیار ارزان‌تر است که این نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی دانشجویان نسبت به آن دوره کاهش پیدا کرده است.»!

* به ادعای مرکز صهیونیستی گلوریا، نیروهای داوطلب شیعی که تحت فرماندهی ایران هستند، اکثریت ارتش عراق در جنگ علیه تروریست‌های داعش را به‌خود اختصاص داده‌اند. پیروزی‌های کسب شده اخیر توسط این نیروها تنها به سبب مهارت بالای این نیروها نیست، بلکه محصول نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که نقش آن‌ها همیشه در درگیری‌های منطقه‌ای پررنگ بوده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=24385

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.