همه ساله با فرا رسیدن فصل سرد به تعداد مراجعان کلینیک‏های پوست و مو افزوده می‏شود. تمایل به انجام کارهای زیبایی از جمله روش‏های شفاف‏سازی پوست به این دلیل افزایش می‏یابد که روزها کوتاه‌تر و میزان و قدرت تابش نور آفتاب یا اشعه ماورای‌بنفش بسیار کمتر است. به گزارش پیارم حاجی آباد، دکتر سیدمسعود داودی، ...
همه ساله با فرا رسیدن فصل سرد به تعداد مراجعان کلینیک‏های پوست و مو افزوده می‏شود. تمایل به انجام کارهای زیبایی از جمله روش‏های شفاف‏سازی پوست به این دلیل افزایش می‏یابد که روزها کوتاه‌تر و میزان و قدرت تابش نور آفتاب یا اشعه ماورای‌بنفش بسیار کمتر است.becoming-beautiful-winter-300x200
به گزارش پیارم حاجی آباد، دکتر سیدمسعود داودی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا… معتقد است می‏توان بسیاری از کارها و اقدام‌ها برای شفاف‏سازی پوست مثل لیزر، پیلینگ، درمان لک‌ها و سایر بیماری‏های پوستی را در این دو فصل انجام داد. البته موارد دیگری مثل میکرودرم ابریژن هم برای شفاف کردن پوست مناسب هستند اما با آمدن لیزرهای فراکشنال، تا حدودی از کاربرد آنها که نوعی تراشیدن پوست محسوب می‏شود، کاسته شده است.نور آفتاب و اشعه ماورای‏بنفش چه ارتباطی به اقدام‌های شفاف‏سازی پوست دارند؟افرادی که اقدام به شفاف‏سازی پوست می‏کنند، به‌خصوص افرادی که قرار است برایشان کار پیلینگ یا لیزر انجام شود، باید در دوره‏ای که پوستشان در حال ترمیم و بهبود است، در معرض آفتاب قرار نگیرند زیرا پوست بسیار مستعد تیرگی و کدر شدن است. به‌خصوص اینکه بعد از لیزر بیمار نباید تا چندروز به پوستش کرم ضدآفتاب بزند زیرا پوست زخم است و به مواد سازنده کرم‏های ضدآفتاب حساسیت نشان می‏دهد.

نمی‏توان در سایر فصل‏ها هم این کار را انجام داد و پوست را در برابر آفتاب محافظت کرد؟

در فصل پاییز و زمستان زمان تیرگی پوست و بهبود آن کوتاه‌تر است در حالی که در فصل تابستان احتمال ایجاد لک افزایش می‏یابد. به همین دلیل فقط در شرایط ویژه‏ای در فصل تابستان لیزرهای جوان‌سازی و پیلینگ انجام می‌گیرد؛ زمانی که مطمئن باشیم فرد می‏تواند چند روزی را در خانه بماند و از آفتاب پرهیز کند که این کار هم به دلیل طولانی بودن روز کمی سخت است. از این‌رو به همه کسانی که قصد انجام پیلینگ، لیزرهای جوانسازی، لیزر درمان جای جوش و آکنه دارند، توصیه می‏کنیم فصل پاییز و زمستان را برای اقدام‌های درمانی خود انتخاب کنند.
آیا سرمای هوا در فصل زمستان برای پوست‏های تحت‌درمان مضر نیست؟

نور ماورای‌بنفش خورشید عامل مهم‌تر و تاثیرگذارتری است اما بیمار باید پوست خود را از سوز سرما هم حفظ کند زیرا سرما ممکن است پوستی را که در اثر لیزر یا پیلینگ آسیب دیده و حساس است، دچار التهاب و اگزما کند و به دنبال آن لک ایجاد شود.

از آنجا که محافظت در مقابل سرما آسان‏تر از محافظت در برابر نور آفتاب است، ترجیح این است که در فصل سرد سال اقدام‌های درمانی انجام بگیرد.

آیا زدن ماسک یا بستن شال گردن روی صورت، برای حفاظت از پوست کافی است؟

پوشاندن مناسب پوست صورت در فصل زمستان، هم از سوز سرما و هم از تابش نور آفتاب به پوست جلوگیری می‏کند اما هیچ راهی به اندازه استفاده از کرم ضدآفتاب با توجه به مکانیسمی که دارد، در مقابله با آفتاب موثر نیست بنابراین با اینکه ماسک و کلاه هم در پیشگیری از تابش نور آفتاب تاثیر دارند، به تنهایی و به اندازه کرم ضدآفتاب موثر نیستند.

البته در موارد خاص مثل کوهپیمایی، اسکی و… استفاده از کرم ضدآفتاب به تنهایی کافی نیست و فرد باید برای کمک به اثر حفاظتی کرم ضدآفتاب، صورتش را با شال گردن بپوشاند یا با کلاه و عینک آفتابی با قاب بزرگ مانع برخورد آفتاب به پوستش شود.

آیا خشکی پوست در زمستان مشکلی در روند اقدام‌های شفاف‏سازی پوست ایجاد نمی‏کند؟

خشکی پوست در زمستان می‏تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد بنابراین ممکن است علاوه بر اقدامات و کارهایی که مردم روزمره و در فصول دیگر انجام می‏دهند، لازم باشد مراقبت‏های پوستی بیشتری در زمستان انجام شود. معمولا کسانی که خشکی پوست دارند، باید در فصل زمستان حتما از کرم‏های مرطوب‏کننده استفاده کنند.

مثلا اگر در سایر فصل‏ها کرم‏های بهداشتی و آرایشی به راحتی روی پوست پخش شود، در فصل زمستان به دلیل خشکی پوست روی پوست نمی‏نشیند و لازم است قبل از استفاده از آنها پوست مرطوب شود. برای این کار هم می‏توان ابتدا با آب پوست را شست و سپس به آن کرم مرطوب‏کننده زد. با انجام این تدابیر مشکلی در اقدام‌های شفاف‏سازی پوست هم ایجاد نخواهد شد.

آیا با شروع فصل بهار و شدت یافتن تابش نور آفتاب، پوست افرادی که در زمستان تحت درمان بوده‏اند به مراقبت خاصی نیاز دارد؟

بیشترین مشکل بیمار در ۵-۴ روز اول بعد از لیزر که دوران ریزش سلول‏های مرده و رشد سلول‏های جوان است، ایجاد می‏شود بنابراین نگرانی خاصی برای شروع فصل بهار وجود ندارد. البته استفاده از کرم ضدآفتاب برای محافظت از همه پوست‏ها به‌خصوص در فصل بهار و تابستان الزامی است.

آیا انجام اقدام‌های زیبایی مختص سن و سال خاصی است؟

نتایج اقدام‌های زیبایی در کسانی که سن بالایی دارند، به خوبی سنین پایین‏تر نیست و سنین جوانی و میانسالی فرصت بهتری برای انجام کارهای زیبایی و شفاف‏سازی پوست است.

جوان‌سازی پوست از آذر تا فروردین

بسیاری از افراد سعی می‏کنند اقدام‌های زیبایی برای پوست را عقب بیندازند و نزدیک نوروز آن را انجام دهند. چه توصیه‏ای به این افراد دارید؟

به موقع مراجعه کنند. زمان مراجعه به به نوع کاری که قرار است روی پوست انجام شود، بستگی دارد. مثلا میکرودرم‌ابریژن به ۸ تا ۱۰ جلسه با فواصل حداقل ۲ هفته نیاز دارد بنابراین انجام آن باید در ماه دی شروع شود که تا نوروز نتایج خوبی به همراه داشته باشد. لیزر فراکشنال هم معمولا ۳ تا ۴ جلسه با فواصل یک‌ماه زمان نیاز دارد بنابراین این کار هم باید از حدود آبان و آذر شروع شود اما پیلینگ را می‏توان چند هفته مانده به تعطیلات نوروز هم انجام داد بنابراین اگر فردی بخواهد نتایج کار زیبایی پوستش را در نوروز ببیند، نباید مثلا اواخر بهمن یا اسفند به پزشک مراجعه کند. البته تعطیلات نوروز برای کسانی که کارمند و شاغل هستند و مایلند از تعطیلات استفاده کنند و در خانه بمانند تا پوستشان آفتاب نخورد و کاملا بهبود پیدا کند، زمان مناسبی است.

انجام اقدام‌های زیبایی پوست نزدیک به تعطیلات نوروز یک اشکال بزرگ دیگر هم دارد؛ اینکه احتمالا دسترسی به پزشکان چندان آسان نیست که اگر سوالی داشتند یا به مشکلی برخورد کردند آن را با او در میان بگذارند.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=24616

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.