آشنایی با روش های پایین آوردن تب در منزل تب در واقع یک مکانیسم دفاعی طبیعی بدن است که در پاسخ به عوامل بیماری زا ایجاد می شود. در واقع بدن با بالا بردن دما زمینه از بین بردن میکروب ها و ویروس های مهاجم را به وسیله عوامل دفاعی بهتر فراهم می کند. به همین ...

آشنایی با روش های پایین آوردن تب در منزل

تب در واقع یک مکانیسم دفاعی طبیعی بدن است که در پاسخ به عوامل بیماری زا ایجاد می شود. در واقع بدن با بالا بردن دما زمینه از بین بردن میکروب ها و ویروس های مهاجم را به وسیله عوامل دفاعی بهتر فراهم می کند. به همین دلیل توصیه می شود که در بزرگسالان و کودکان بالای ۵ سال در صورت بروز تب بلافاصله به مصرف دارو و قطع تب اقدام نکنید، مگر این که دما از ۲/۳۸ بالاتر برود. اما در کودکان زیر ۵ سال به دلیل خطر بروز تشنج، در صورت بروز تب حتی اگر کم هم باشد، باید آن را به دقت کنترل کرد. دمای طبیعی بدن برای یک فرد حدود ۵/۳۶ تا حدود ۵/۳۷ است و دمای بالاتر از آن تب محسوب می شود. البته در کودکان زیر سن دبستان این مقدار کمی بالاتراست (بسته به دمای هوا، فعالیت و نوع پوشش). فراموش نکنید که برای ارزیابی میزان جدی بودن تب و بیماری، باید به وجود سایر علایم توجه کرد. اگر تب به خصوص در کودکان همراه با گیجی و خواب آلودگی، بی قراری شدید، سردرد شدید، درد شکمی، دانه های پوستی غیرمعمول، سفت شدن عضلات گردن، گوش درد، ناتوانی در بلع غذا، اسهال و استفراغ و اختلال تنفسی جدی باشد، این نوع تب را باید جدی بگیرید و سریعا به پزشک مراجعه کنید. با استفاده از یک سری روش های ساده در منزل می توان تب را کاهش داد:

۱- در قدم اول سعی کنید لباس فرد تب دار را سبک کنید و تا حدممکن لباس های نخی و آزاد به او بپوشانید. دمای اتاق هم باید ملایم باشد. از فرد تب دار بخواهید که استراحت کند و در صورت نیاز به پوشش، فقط از یک ملحفه نازک استفاده کنید.

۲- قدم بعدی استفاده از داروی استامینوفن ( قطره ، قرص یا شیاف ) در کودکان و استفاده از استامینوفن، ایبوپروفن و آسپرین در بزرگسالان است. در کودکان میزان مصرف استامینوفن با توجه به وزن آن ها تعیین می شود و در صورتی که قطره یا قرص موثر نبود باید به سراغ شیاف رفت. اگر استامینوفن تب کودک را پایین نیاورد، می توان با تجویز پزشک در کودکان بالای ۶ ماه از شربت ایبوپروفن استفاده کرد. هیچ گاه در افراد زیر۱۸ سال از آسپرین برای پایین آوردن تب استفاده نکنید چون خطر ایجاد عارضه ای به نام سندروم ری وجود دارد که باعث آسیب به مغز و حتی مرگ می شود.

۳- پاشویه کردن با آب ولرم یا مخلوط آب ولرم و سرکه کمک زیادی به پایین آوردن حرارت بدن می کند. همچنین می توان یک حوله یا دستمال را با آب ولرم مرطوب کرد و روی پا،دست ها، کشاله ران و گردن گذاشت. از آب سرد برای پاشویه استفاده نکنید، چون آب سرد موجب انقباض و جمع شدن رگ ها می شود و تبادل دمایی را کاهش می دهد، در نتیجه بدن نمی تواند حرارت اضافی خود را از دست بدهد. هرگز از الکل برای پاشویه به خصوص در کودکان استفاده نکنید، چون به راحتی از طریق پوست جذب می شود و ایجاد مسمومیت می کند.

۴- سعی کنید که به فرد یا کودک تب دار به فواصل معین مایعات بخورانید، چون تب باعث از دست رفتن آب بدن و خطر کم آبی می شود. این مایعات می تواند شامل آب، آبمیوه های طبیعی ( مثل آب مرکبات) یا سوپ رقیق باشد. دقت کنید که مایعات خیلی سرد یا داغ نباشد.

۵- نوشیدن دم کرده گیاهانی مثل بومادران، گل بنفشه، پوست بید و گل بابونه ( با مشاوره پزشک یا داروساز) می تواند به کاهش تب کمک زیادی بکند. البته استفاده از دم کرده های گیاهی در کودکان زیر ۶ سال به دلیل احتمال ایجاد حساسیت توصیه نمی شود و حتی در بزرگسالان با سابقه حساسیت به فرآورده های گیاهی باید با احتیاط مصرف شود.

دکتر نعیمه نوبخت – تصویر سازی از مریم باقری

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=25923

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.