سردبیر خبرگزاری علم و فرهنگ گفت: شنیدن «خبر خوب» می‌تواند بر عملکرد روزانه افراد اثرات مثبت داشته باشد و چشم‌انداز روشن را در ذهن افراد ایجاد کرده و میل به زندگی را برای مخاطب افزایش دهد. ...
بهاره صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، درباره تاثیر خبر خوب در جامعه و افزایش خبرهای بد و ناامید کننده گفت: متاسفانه مدتهاست سهم بیشتر اخبار رسانه‌های ما به اتفاقات و رویدادهای بد اختصاص یافته است.

وی افزود: اصولا می‌بایست خبرنگاران چشم و گوش بیدار جامعه باشند و در شرایطی که انواع و اقسام مشکلات اقتصادی و اجتماعی و… وجود دارد شاید این توجه تا حدی نزد برخی مدیران رسانه‌ها توجیه پذیر باشد، اما به نظر می‌رسد برای بیشتر ما جذابیت خبر و تعداد بازدید آن مهم است.

سردبیر خبرگزاری علم و فرهنگ تصریح کرد: متاسفانه آنچه به راحتی نادیده گرفته می‌شود اثرات مخرب و تشدید کننده درج اخبار منفی توسط رسانه بر روح و روان جامعه است.

وی گفت: بدون شک تکرار انتشار اخبار منفی حس بی‌اعتمادی و بی‌اعتنایی در افراد را بیشتر می‌کند و ناخودآگاه جامعه را به سمت یاس و بی انگیزگی سوق می‌دهد.

صفوی افزود: برای پوشش رویدادهای مختلف به جای استفاده از تاکتیک‌های این چنینی اگر قرار است که خبری منفی را منتشر کنیم با تحلیل‌ها و نظرات کارشناسانه به چرایی‌ها و راه‌های برون رفت از شرایط به وجود آورنده بپردازیم به این ترتیب به مرور زمان شاهد از بین رفتن حجم خبرهای منفی، بد و ناامیدکننده خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل تکرار بیش از حد اخبار بد نسبت به آسیب‌های اجتماعی، فقر، بیکاری و… بی تفاوت شده و برای معضلاتی مهم و بزرگ که به هزار و یک دلیل حل نشده‌اند یا نمی‌شوند مطالبه‌ای نخواهند داشت.

سردبیر خبرگزاری علم و فرهنگ با بیان اینکه چندی پیش در نیویورک تایمز به بهانه مرور اتفاقات و رویدادهای خوب و بد سال گذشته میلادی مقاله جالبی منتشر شده بود اظهار داشت: نویسنده این مقاله بر خلاف خیلی‌ها سال ۲۰۱۷ را بهترین سال در تاریخ بشریت عنوان کرده و در کنار خبرهای خوبی مانند کاهش فقر مطلق، بی‌سوادی، مرگ‌ومیر کودکان و انواع بیماری‌ها در سطح جهان، تابعیت آلمانی پذیرفته شدن یک میلیون نفر مهاجر سوریه‌ای از سوی کشوری که زمانی کوره‌‌های آدم‌سوزی راه انداخته بود را از جمله نقاط روشن و برجسته اتفاقات سال برشمرده بود. در نهایت هم براین نکته تاکید کرده بود که: «ما روزنامه‌نگاران روی اخبار بد تمرکز می‌کنیم. ما هواپیماهایی را که سقوط می‌کنند پوشش می‌دهیم نه آنهایی که از جایشان بلند می‌شوند.»

وی تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که شنیدن اخبار مثبت می‌تواند بر عملکرد روزانه افراد اثرات مثبت داشته باشد و چشم‌انداز مثبتی را در ذهن افراد ایجاد کرده و میل به زندگی را برای مخاطب افزایش دهد و در نقطه مقابل شنیدن اخبار منفی، حس عدم اعتماد و ناآرامی در افراد به وجود می‌آورد.

صفوی در پایان گفت: رسانه‌ها به عنوان نماینده و چشم و گوش بیدار جامعه باید ببینند که چه اهدافی را برای فردای خود دنبال می‌کنند آینده روشن جامعه یا مسائل دیگری را؟

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=66619

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.