امام‌ جمعه حاجی‌آباد گفت: خانه تکانی دل از غبار معصیت از ویژگی‌های عید باستانی نوروز است. حجت‌الاسلام روح‌الله مختاری عصر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار  پیارم حاجی‌آباد در خصوص ویژگی‌های بارز عید نوروز اظهار داشت: این عید باستانی در نگاه اهل‌ نوروز به طور ویژه، ایرانی‌ها با سنت‌های حسنه و جلوه‌ زیبای‌ خدادادی و طبیعت ...
امام‌ جمعه حاجی‌آباد گفت: خانه تکانی دل از غبار معصیت از ویژگی‌های عید باستانی نوروز است.

حجت‌الاسلام روح‌الله مختاری عصر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار  پیارم حاجی‌آباد در خصوص ویژگی‌های بارز عید نوروز اظهار داشت: این عید باستانی در نگاه اهل‌ نوروز به طور ویژه، ایرانی‌ها با سنت‌های حسنه و جلوه‌ زیبای‌ خدادادی و طبیعت گره خورده است.

وی افزود: از قدیم‌الایام در بین ایرانی‌ها، سنت‌های زیبایی در بهار طبیعت و نوروز وجود داشته؛ کنار گذاشتن کدورت‌ها، زدودن گرد‌و‌غبار از دل و جان، خانه‌ تکانی و پاک‌کردن دلها از آلودگی‌ها و غبار‌ معصیت از سنت‌های دیرینه عید نوروز بوده و عید نوروز، در حقیقت، عید تسویه‌ حساب یکسال بندگی با خداست و آماده شدن برای ورود به سال جدید در مسیر طاعت خداوند‌ متعال است.

امام جمعه حاجی‌آباد اذعان داشت: دین‌ مبین‌ اسلام بر آراستگی و نظافت تاکید ویژه‌ای دارد و در صدر اسلام خبری از نظافت، پاکی و طهارت ظاهری نبود و در تاریخ نقل شده وقتی مسلمانان به روم‌ باستان حمله کردند از بوی‌ بد دهان و بدن رومیان، مسلمانان نتوانستند به آنان نزدیک شوند و پیامبر بزرگ اسلام(ص) در روایات فرمودند: نظافت همانند تقوی بر همه لازم و ضروری است.

وی، با بیان اینکه مسافرت رفتن و به جا آوردن صله‌ رحم مورد تاکید دین مبین اسلام است تصریح کرد: در آیات شریفه قرآن آمده که سفر کنید و عاقبت گذشتگانی که در این سیر و سلوک زندگی می‌کردند ببینید و با دیده‌ عبرت بنگرید و همچنین در روایتی از امیر‌مومنان حضرت علی(ع) درباره سفر آمده که فرمودند: سفر خاصیت‌های بی‌نظیری دارد که از جمله آنها از بین‌ بردن اندوه از دل، کسب درآمد، افزودن‌دانش، علم و تجربه، نشست و برخواست با انسان‌های شرافتمند و غیره می‌توان نام برد.

مختاری، با بیان اینکه انسان باید چه در سفر یا غیر از سفر باید خدا را مد‌نظر قرار دهد اذعان داشت: کسی که در شهر خودش متعبد است اما در بیرون از شهر و یا در لب ساحل فکر کند خدایی نیست بر خودش ظلم کرده و بداند که خداوند متعال بر همه امور انسان‌ها اشرافیت دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=67655

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.