شهرستان حاجی آباد با 288 هکتار سطح زیرکشت مهمترین مرکز تولید انجیر در هرمزگان است که در اواخر خرداد انجیر آبی آن وارد بازار می شود. ...

مهدی عباسپور در گفتگو با خبرنگار پیارم، اظهار کرد: برداشت محصولات آبی شهرستان در روستاهای آبگرم، تزرج، برافتاب، گنج، طارم از اواخر خرداد آغاز شده که تا اواخر تیر ماه برداشت می شود.

عباسپور افزود: برداشت محصولات  دیم شهرستان حاجی آباد واقع در ارتفاعات روستای گیس در شمال غربی شهرستان از اواخر تیرماه شروع شده است وتا نیمه مرداد ماه ادامه دارد.

وی افزود : تعداد بهره برداران منطقه بالغ بر ۷۰۰ نفرمی باشد که باسطح تقریبی ۶۰۰ هکتار به این شغل مشغول می باشند با توجه به خشکسالی و کمبود بارش در بهار سال جاری اواخر سال۹۶ باعث اکاهش۵۰ درصدی عملکرد محصولات انگور وانجیر دیم نسبت به سال گذشته شده است.

محصول انجیر منطقه گیس اورگانیک است/۶۰۰ تن محصول اورگانیک دیم در حاجی آباد تولید می شود

عباسپور افزود: پیش بینی میشود میزان ۶۰۰ تن از تولیدات دیم منطقه گیس به شهرستان حاجی اباد، میناب – بندرعباس واستانهای همجوار (فارس وکرمان) ارسال شود ، قابل ذکر است ، این محصولات بدون استفاده از سموم وکودهای شیمیایی رشد ونمو کرده واز طریق کمپوست گیاهی درخاک تغذیه وتقویت میشوندو از محصولات ارگانیگ وسالم می باشند.

وی افزود: سطح زیر کشت انگور آبی را حدود ۲۹۰ هکتار وبا عملکرد تولید سه تن در هر هکتار عنوان  و پیش بینی کرد که تا پایان فصل برداشت ۷۲۵ تن محصول از تاکستانهای این شهرستان برداشت شود.

وی سطح زیر کشت بادام دیم  را نیز ۱۲۰ هکتار با تولید ۶۰ تن  عنوان واضافه کرد:سطح زیر کشت انجیر در این شهرستان نیز ۲۱۰ هکتار می باشد که پیش بینی می شود ۴۲۰ تن از این محصول  برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی حاجی آباد در خصوص فصل برداشت انگور دیم ، انجیر و بادام دیم اذعان داشت:برداشت این محصولات از اوایل تیر ماه آغاز وتا اواخر تیرماه ادامه دارد.

وی گفت : محصول برداشت شده که ارگانیک و سالم است در بازارهای استان بفروش می رسد، شهرستان حاجی آباد در شمال هرمزگان واقع شده و دارای آب و هوای کوهستانی است.

کاشت ۵۰۰ نهال انجیر در منطقه کوهشاه احمدی/ به زودی منطقه کوهشاه احمدی وصل به پایلوت تولید انجیر کشور می شود

یکی دیگر از مناطق مستعد جهت کاشت انجیر منطقه کوهشاه احمدی می باشد که سال گذشته بسیج سازندگی و با همکاری جهاد کشاورزی در این منطقه جهت ایجاد اشتغال اقدام به کاشت محصول انجیر دیم و آبی شده است، که در چند سال آینده محصول این منطقه نیز وارد بازار می شود.

شهرستان حاجی آباد با توجه به چهار فصل بودن و شرایط آب و هوایی خاصی که نسبت به سایر مناطق استان دارد و همجواری با استان های کرمان و فارس دارای تنوع فصول سال است و مناطق شهرستان حاجی آباد قابلیت کاشت هر گونه درخت سرد سیری را دارند.

بخش احمدی و بخصوص کوهشاه احمدی حاجی آباد یکی از مناطق فقیر شهرستان ولی دارای شرایط آب و هوایی مناسب می باشد که می توان فرصت های شغلی زیادی را در این مکنطقه برای ساکنان کوهشاه ایجاد کرد که با بررسی های به عمل آمده این منطقه پتانسیل کاشت انجیر را دارد و نماینده قرارگاه پشتیبانی سپاه شهرستان تصمیم به هزینه در زمینه کاشت انجیر نموده است.

در حال حاضر ۵۰۰ نهال انجیر از نوع مرغوب خریداری و در در منطقه کوهشاه احمدی کاشته شده است که با این حرکت جهادی به زودی منطقه کوهشاه احمدی وصل به پایلوت تولید انجیر کشور می شود.

توزیع و کشت ۵۰۰ اصله نهال انجیر در چند روستای مستعد دهستان کوهشاه انجام شد و با استفاده از نظر کارشناسان جهاد کشاورزی نوع انجیر کشت شده متناسب با آب و هوای منطقه است.

۵۰۰ نهال در منطقه  کوشاه کاشته شده که در مرحله بعد بسیج سازندگی حاجی آباد با همکاری جهاد کشاورزی و اداره منابع طبیعی عرصه های مستعد کاشت انجیر را در منطقه کوهشاه احمدی افزایش می دهند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=68226

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.