رئیس اداره منابع طبیعی حاجی آباد گفت: این شهرستان با برخورداری از شرایط اقلیمی و پتانسیل های منحصر به فرد مقام اول کشور را در زمینه کشت گیاهان دارویی و بیش از ۷۰ هکتار از مراتع این شهرستان زیر کشت گیاهان مرتعی قرار دارد. ...

به گزارش شبکه اطلاع رسانی پیارم حاجی اباد، استفاده از گیاهان دارویی از دیر باز یکی از مهم‌ترین منابع تأمین نیازهای غذایی و دارویی بشر در طول نسل‌ها بوده‌ است.
طبق آمار سازمان بهداشت جهانی افزون بر ۸۰ درصد مردم جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه و نواحی فقیر و دور افتاده عمده‌ترین نیازهای درمانی خود را از طریق گیاهان دارویی تأمین می‌کنند.
از گیاهان دارویی به‌عنوان ذخایر هر کشوری نام برده می‎شود، در این میان نیز شهرستان حاجی آباد به لحاظ پوشش غنی از منابع طبیعی و به ویژه گیاهان دارویی از جایگاهی ویژه برخوردار است که می‌توان با پرداختن و توجه بیشتر به آن به توسعه و اقتصاد استان کمک شایانی شود.
ایوب شکاری، رئیس اداره منابع طبیعی حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم گفت: به منظور احیاء و غنی‌سازی مراتع شهرستان حاجی اباد بیش از ۷۰ هکتار از مراتع این شهرستان زیر کشت گیاهان مرتعی رفت.
وی یکی از اهداف این طرح را تقویت ریشه و افزایش پوشش گیاهی مناطق مرتعی شهرستان دانست و افزود: بهبود و اصلاح مراتع، پیشگیری و مهار سیل و مقابله با علف هایی که برای دام غیر قابل خوردن هستند از دیگر اهداف این طرح ها بوده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی یک نوع اقتصاد مقاوتی است گفت: در این طرح انواع گیاهان بادام کوهی، کنار و اوکالیپتوس، در سطح سه هزار متری برای انتقال به مراتع کشت شدند.
شکاری افزود: مناطق دشت های کوهشاه احمدی پتانسیل بادام کوهی را دارد و مابقی گیاهان تولید شده در نهالستان جهت فضای سبز استفاده می شوند.
وی یادآور شد:در شهرستان حاجی آباد یک مرکز تولید بذر نهال در نزدیکی روستای باغات،یک نهالستان در محدوده شهرستان و یک گلخانه تولید نهال در اداره منابع طبیعی احداث شده که در ایستگاه تولید بذر و نهال گیاهان دارویی رزماری به مساحت سه هزار متر کشت شده که هم اکنون در حال بهره برداری می باشد همچنین زیره و اویشن شیرازی نیز در این مرکز تولید می شود.
شکاری بیان داشت: نهالستانی با ظرفیت پنج هزار قطعه تولید نهال در سال احداث شده که گونه های بادام کوهی، کنکارپوس، شمشاد، اوکالیپتوس و کنار در آن پرورش داده می شود و پیش بینی می شود امسال ۵۰۰۰نهال در مرداد ماه آماده شود.
رئیس اداره منابع طبیعی حاجی آباد افزود: شهرستان حاجی آباد با شرایط آب وهوایی ،اقلیمی، دارای پتانسیل های فراوانی در زمینه کشت انواع مختلف گیاهان بویژه گیاهان دارویی می باشد و از لحاظ داشتن گیاهان دارویی مقام اول درکشور را داراست.
وی ادامه داد: وفور صدها گونه گیاه ارزشمند دارویی، گیاهان اویشن، گونه های گیاهی معطر، گیاهان بهداشتی و پاک کننده، گونه های صمغی و صدها گونه گیاه ناشناخته در سراسر شهرستان ثروت عظیمی است که با سرمایه گذاری و تاسیس کارخانجات فرآوری می توان با استفاده بهینه از این فرصت اقتصادی و صادرات فرآورده های مهم گیاهی شاهد رشد چشمگیری دراین بخش باشیم.
اجرای عملیات توسعه و احیا گیاهان دارویی در ۵۰۰ هکتار
یکی از روستاییان کشاورز شهرستان حاجی آباد در این رابطه می‌گوید: با توجه به مصرف زیاد گیاهان خوراکی و دارویی و همچنین کاهش شدید رویش آنها در دل طبیعت، درصدد هستیم تا در مزارع خود این نوع گیاهان را کشت کنیم.

وی می‌ افزاید: گیاهان دارویی را که می‌کاریم نیاز کمی به آب‌دارند که این نیاز هم از راه بارندگی جبران می‌شود و از طرفی سود این گیاهان از غلات که هرسال کشت می‌کنیم به مراتب بیشتر است.
چندسالی است که احیا گیاهان دارویی با مشارکت مردم و حمایت دولت در استان هرمزگان آغاز شده است.
اجرای عملیات توسعه و احیا گیاهان دارویی در سطح ۵۰۰ هکتار

« امین ضیایی »، رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی هرمزگان گفت: عملیات توسعه و احیا رویشگاه های گیاهان دارویی در سطح ۵۰۰ هکتار با مشارکت جوامع محلی و شرکت های تعاونی طرف قرارداد گیاهان دارویی در حال اجراست.

وی افزود: این عملیات در شهرستان رودان ،حاجی آّباد، میناب، بشاگرد، بندرعباس و بستک به اتمام رسیده است که بیشترین سطح احیایی در شهرستان های حاجی آباد، میناب و رودان بوده است.
رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی هرمزگان گفت: برداشت گیاهان دارویی (آویشن و آنغوزه ) در سال ۹۸ در سطحی برابر هزار و ۱۰۰ هکتار با میزان مجاز برداشت ۲۰۰ تن که با توجه به بارندگی خوب و قابل ملاحظه در سال ۹۷ این امر محقق شده که نسبت به سال گذشته آن که بارندگی بسیار اندک بود و هیچگونه برداشتی صورت نگرفت رشد قابل ملاحظه و چشم گیری داشته است.
وی افزود : ۲۰ قرارداد با ارزش معادل ۲۰۰ میلیارد ریال که برداشت گیاهان دارویی با شرکت های تعاونی و مرتعداران داشته ایم که عمده آنها آویشن و آنغوزه بوده است و برای سال ۹۹ درصورت وفور بارندگی مناسب و انجام عملیات اصلاحی و احیایی در مراتع شامل احداث هلالی آبگیر، بذرکاری، بذرپاشی و حفاظت و قرق امکان پذیر می باشد.
ارسال گیاهان دارویی به استان های دیگر درآمدزایی خوبی برای عشایر دارد
ضیایی افزود: زندگی بسیاری از روستاییان و عشایراستان با کشت و فروش انواع گیاهان دارویی عجین شده است که با برداشت گیاهان دارویی به استانهای همجوار نظیر فارس، اصفهان و تهران سهم به سزایی در صادرات ایفا می کنند.
وی گفت: گونه های گیاهی پر مصرف دارویی و خوراکی در بین مردم هرمزگان شامل آویشن، آنغوزه، بادام کوهی، بنه، پونه، مورخوش، مورتلخ، کلپوره، آلوئه ورا و گیشدر است.
بیش از ۳۰ هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده است.
ازمهمترین گیاهان دارویی حاجی آباد می توان گاوزبان کوهی،ختمی.اویشن. مریم گلی، زیره، بومادران، کاسنی، شیرین بیان، گل گاوزبان، بابا آدم، بو مادران، شکر تیفال، ختمی، افدرا، دم اسب، گلابی وحشی ،آنغوزه،گیشدر، بادام کوهی، بنه ، پونه، مور خوش، مور تلخ، کلپوره ، گلدر، لگجی و آلوورا اشاره کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=71069

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.