شهرستان حاجی آباد با وجودشرایط آب و هوایی معتدل دارای ۱۱جاذبه توریستی مهم است که نیازمند حمایت مسئولین در زمینه توسعه صنعت گردشگری می باشد. ...

به گزارش پیارم،حاجی‌آباد با دارا بودن فضاهای تفریحی و گردشگری بسیار و مستعد در بخش‌های کشاورزی و قطب تولید گندم و نخیلات به‌ویژه تولید خرمای پیارم که شهرت جهانی دارد امروزه نیازمند توجه بیشتر مسئولان و سرمایه‌گذاران است.

حاجی آباد با وجود پتانسیل‌های گردشگری، فرهنگی و تاریخیِ منجمله  بارگاه امامزاده سید محمد(ع) و سید نظام الدین(ع)، قلعه تاریخی، آبشار تزرج، چشمه سبزپوشان برغنی، دهنه میمند، بخوان،دهنه جائین،قلعه تاریخی طارم و منطقه گردشگری آبید و باغ چنار بخش احمدی کمتر شناخته شده‌ است و برای بهبود آینده توریسم فرهنگی-تاریخی شهرستان، باید مکان های گردشگری شناسایی و معرفی شوند.

آبشار دل‌انگیز تزرج در ۱۲ کیلومتری جاده ترانزیتی حاجی‌آباد به بندرعباس واقع‌شده که این جاذبه تفریحی و گردشگری  می‌تواند موجب رشد و تحول اقتصادی، در منطقه شود و  زمینه اشتغال بسیاری از جوانان منطقه را فراهم کند.

چشمه سبز پوشان فاقد زیرساخت برای توسعه گردشگری است

چشمه سبزپوشان یکی از جاذبه های گردشگری حاجی آباد و از بزرگترین چشمه‌های استان هرمزگان است که در نزدیکی امامزاده‌ای در روستای برغنی از توابع شهرستان حاجی آباد واقع شده است.

این چشمه از جمله مکان‌های دیدنی و گردشگری زیبای شهرستان حاجی آباد محسوب می‌شود و میزان آبدهی این چشمه را ۳۶۰ لیتر در ثانیه می باشد و مظهر چشمه سبز پوشان بیضی شکل با عرض ۱۵ متر مربع و عمق ۵/۲ متر با متوسط درجه حرارت ۲۸ درجه سانتیگراد است.

این چشمه در فصل تابستان پذیرای مهمانان از مناطق مختلف کشور و یک تفریحگاه برای مردم خود شهرستان که روزهای تعطیل خود را در کنار این چشمه زیبا و از طبیعت بکر اطراف آن لذت می برند.

چشمه سبز پوشان که یک جاذبه گردشگری بسیار زیبا می باشد که هیچ گونه امکانات رفاهی بهداشتی و محلی برای اسکان گردشگران ندارد.

روستای گردشگری بخوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری شهرستان حاجی‌آباد 

از دیگر اماکن تفریحی حاجی آباد می توان به چشمه های روستای تیدر و بخوان ،طبیعت بکر و سر سبز ،در دامنه های  سر به فلک کشیده و کوه بانه و تشکر ،آبشار دهنه بخوان ،و شکارگاه های متنوع دارای انواع پرنده ،قوچ و میش و بز کوهی ، پلنگ ،خرس ،روباه ،شغال ،گرگو کفتار و غیره اشاره کرد.

در روستای گردشگری بخوان به دلیل کوهستانی بودن منطقه و نبود زمین‌های مسطح، خانه‌ها به‌صورت پلکانی دردل کوهستان احداث شده است.

در فصل گلدهی مرکبات کل فضای دره‌ای که روستای بخون در آن قرار دارد، عطرآگین می‌شود.

اینجا با نسیمی بوی پونه و آویشن مشام رهگذران را نوازش می‌دهد، آبشار کوچک و زیبای روستا و مهمان‌نوازی مردم محلی، همچنین آب وهوای خنک و باغ‌های سر سبز باعث شده تا این منطقه به یکی از قطب‌های مهم گردشگری شهرستان حاجی‌آباد و شهر فارغان تبدیل بشود.

این کوهستان علاوه بر جنگل‌های زیبای طبیعی مانند اورس یا کاج وحشی، بادام وحشی و داروهای گیاهی، دارای انواع بزو کل، پلنگ، خرس، انواع پرندگان مانند کبک، تیهو، آهوبره و بسیاری پرندگان و چرندگان دیگر است که برخی‌گونه‌ها به دلیل شکار بی‌رویه درحال انقراض است.

متاسفانه در این منطقه گردشگری هیچ گونه زیرساخت‌های لازم جهت حضور گردشگران وجود ندارد، به‌عنوان مثال نبود سطل‌های زباله یا کمبود سرویس‌های بهداشتی عمومی باعث شده تا مسافران درهنگام بازگشت بخش بزرگی از زباله‌های خود را میان باغ‌ها و کنار نهرهای آب رها کنند و باعث به خطر افتادن سلامت محیط‌زیست و نابودی این بهشت کوچک شوند.

لازم است که مسئولان مربوطه ضمن همکاری با شورا و دهیار روستا، علاوه بر فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، نسبت به نصب تابلوهای هشدار‌دهنده به‌ویژه هشدارهای زیست‌محیطی اقدامات لازم را به‌عمل آورند.

بخش احمدی با وجود پتانسیل های زیاد در حوزه گردشگری فاقد راه ارتباطی مناسب

منطقه کوهشاه احمدی دارای ارتفاعات بلندی شامل قله شاه، کوه آبید و باغ چنار است که در طول سال بسیار خوش آب و هوا و در فصل زمستان از برف پوشیده می شوند همچنین چشمه های آبی که از این کوه ها جاری است طبیعت چشم نوازی را ایجاد می کند است و نیز درختان کوهستانی فراوان از جمله درختانی بنه و کسور، هورس و بادام کوهی و انواع میوه های سردسیری در این منطقه وجود دارد.

بخش احمدی با وجود طبیعت بکر ظرفیت گردشگری فراوان از جاده و راه مناسبی برخوردار نیست و اهالی از فقر و محرومیت رنج می برند در صورتی که اگر مسئولان نگاه ویژه ای نسبت به این منطقه و توسعه راه های این بخش داشته باشند می تواند بعنوان سرزمین درآمد زایی برای اهالی این منطقه شناخته شود.

صنعت گردشگری در حاجی آباد نیازمند حمایت مسئولین

فرماندار حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم حاجی آباد، به وجود موانع توسعه، تهدیدها و فرصت‌ها در حوزه گردشگری حاجی آباد اشاره کرد و گفت: باید با تلاش  دهیاران و مسئولین موانع را رفع و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

فرماندار حاجی آباد با اشاره به اهمیت روز افزون صنعت گردشگری در توسعه یک منطقه، اظهار داشت: با توجه به اینکه در برخی از کشورهای  گردشگری به یک صنعت تبدیل شده است، و به عنوان دومین صنعت در جهان شناخته می شود.

جهانگیری با اشاره به مکان های توریستی حاجی آباد افزود: حاجی آباد دارای مکان های توریستی زیادی است و تلاش در راستای رونق گردشگری شهرستان ضروری است و با توسعه این صنعت می توان به اقتصاد منطقه کمک کرد.

جهانگیری با بیان اینکه حاجی آباد مکان های گردشگری زیادی از جمله آبشار تزرج، منطقه دهنه میمند و بخوان، چشمه سبزپوشان برغنی، قلعه تاریخی حاجی آباد، منطقه گردشگری باغ چنار و آبید احمدی و منطقه گیس دارد که می توان با ایجاد زیر ساخت های مناسب جهت اسکان توریست و ایجاد سرویس بهداشتی زمینه توسعه صنعت گردشگری را فراهم کرد.

وی یکی از موانع صنعت گردشگری را عدم اختصاص اعتبار به بخش گردشگری عنوان کرد و افزود: متاسفانه ما طرح هادی گردشگری منطقه آبشار تزرج را چند بار برای تامین اعتبار به تهران فرستادیم ولی در نبود اعتبار برگشت خورده است.

جهانگیری یادآور شد: یکی دیگر از موانع توسعه گردشگری خصوصا در روستای هدف گردشگری تزرج معارضین محلی است که متأسفانه هم زمین و هم آب آبشار از سوی باغداران خریداری‌شده و در تملک مالکان شخصی است.

وی ادامه داد: برای تبدیل شدن محدوده آبشار تزرج به یک گلستان گردشگری باید نخیلات اطراف آبشار از مردم خریداری کرد که سال گذشته یک سرمایه گذار جهت سرمایه گذاری آمد ولی وقتی با این مشکل مواجع شد دیگر تمایل به سرمایه گذاری از خود در این بخش  نشان نداد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=66443

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.